Akuta(!) tips på vettiga kläder jag kan få hem innan helgen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Akuta(!) tips på vettiga kläder jag kan få hem innan helgen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Akuta(!) tips på vettiga kläder jag kan få hem innan helgen?

Kära Bullen (fiskesnack),

Jag beställde ett Tenson-ställ förra veckan av Ribatex men var tvungen att justera ner storleken på jackan och upp på byxorna men tyvärr visade det sig att byxorna var slut hos Tenson så det blev tvärnit. Ringde Söder för att gå på mitt backup-alternativ Bass Pro Shop-ställ men då var det slut på min storlek där också. Satans... Jag "måste" alltså få tag på grejer innan Lördag då det ska tävlas i King of Hovran.

Vad har jag för alternativ här? Snälla hjälp mig Bullen (fiskesnack)! Jag letar alltså efter något rent skalplagg eller lätt fodrat skalplagg för vått väder a'la Tenson/Bass Pro Shop. Jag bor i Avesta, södra Dalarna så om ni känner till någon vettig butik inom rimligt köravstånd hojta gärna till. Kostnadsmässigt ligger smärtgränsen på 5000kr men då ska det vara "riktigt bra skit" i så fall. Hade gärna köpt mig ett Cabela's Guidewear då de verkar riktigt fina men vad jag vet finns ingen svensk återförsäljare?

Tack på förhand!
    Senast ändrad av dr00l; 2014-10-30, 10:48.

Hej dr00l, Jag köpte en flytoverall (westin w4) förra veckan hos hedemora fiske och då hade dem alla storlekar hemma på den iallafall, vet att det inte var det du sökte men du kan ju ringa och höra med dem vad dom har för kläder hemma annars. hoppas det löser sig och så ses vi på tävlingen // Tim-Team Taikon

Kommentera

Har ni inte en Haglöfs outlet i Avesta? De har kläder som tål det mesta och som jag personligen anser vara "bra skit". Löp å köp!

Kommentera

Jag skulle kolla med butiker typ Natur kompaniet dom är experter på kläder .

Kommentera

Tjena Tim!

Flytoverall har jag tänkt på men det är inget bra alternativ när jag skulle använda den så sällan...

Tack för tipset i alla fall! Fler!

Kommentera

Som nämnts tidigare närmsta outdoor butik eller Haglöfs outlett så finner dom rätt outfit till dig. Att köpa kläder av rena fiske märken är sällan ett tecken på kvalitet då dom oftast inte lägger ner lika mkt tid i produktutveklingen som dom stor outdoor märkena med undantag som Simms mm som bara producerar kläder.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
              Har ni inte en Haglöfs outlet i Avesta? De har kläder som tål det mesta och som jag personligen anser vara "bra skit". Löp å köp!
              Haglöfs Factory Outlet
              Dalahästen, Åsbo
              774 61 Avesta
              +46 (0) 226 58800

Kommentera

Nä Rapala, Savagear osv, sådana "fiskekläder" håller jag mig borta från men Tenson är ju som sagt ett seglarställ och Bass Pro får betydligt fler lovord än negativa omdömen så det kändes i alla fall som ett vettigt alternativ...

Har kollat på Bergans, Lundhags osv, de erkända märkena, men inte tyckt jag hittat något som varit riktigt vad jag vill ha. Men jag får ta en tur in på Haglöfs för det tänkte jag faktiskt inte ens på...

Annars får jag frysa och vara blöt! Det har ju gått förr. Tur jag har bra blodcirkulation...

Tack!

Kommentera

Trots att jag känner trådskaparen så tänkte jag skriva lite om de ställ jag använder mig av så att någon annan kanske får nytta av det. Jag har två set som jag använder plus en flytoverall.

Om vi börjar med mitt Lappland extreme som jag ägt i drygt 2 år.

För och nackdelar ur MITT perspektiv
                  Fördelar:
                  Plaggen har 10000mm i vattenpelare och klarar av de flesta regnskurar vi har här hemmavid. Jag har ännu inte varit i någon regnskur som trängt genom kläderna. De är förstärkta på rätt ställen så att kläderna skall tåla mer väta och slitage. Axlar, rumpa, knän och i grenen om jag inte missminner mig.
                  Pris ca: 1000kr/del. Jag tycker att det är befogat.

Nackdelar:
                  Kläderna är lite för varma för sommarfisket och fina vår/höstdagar. Den lätta fodringen gör att man blir för varm när man aktiverar sig.

Storleksmässigt är setet ganska litet.

Set nr2 som är rapala x-protect

Fördelar:
                  Ett smidigt set som knappt märks att man bär på sin kropp. Luftigt och svalt. Perfekt kompliment till det annars ganska varma lappland-setet. Står emot regn över min förväntan. Om jag inte missminner mig så har membranet 12000 i vattenpelare. Alltså mer än lapplandkläderna. Jackan har jag ännu inte blivit blöt i men byxorna är inte av samma klass. Jag har blivit blöt i regn som lappland extreme hade klarat av utan problem. Jag har nästan alltid byxorna i detta setet på mig under mina fiskepass då detta är de skönaste plagget som jag äger. Till och med skönare än mjukisbrallorna BRA justeringsmöjligheter på byxorna. Byxorna går att köpa i en storlek större och justera så att du kan gå ner/upp 10kg utan att kläderna blir för stora/små.

Nackdelar:
                  Inte lika vädertåligt som jag hoppats på. Dåliga inställningsmöjligheter för att få jackan att sitta bra på kroppen trots att man har möjlighet att justera midja och längst ner på jackan.

Pris ca: 1500kr för hela setet.

Storleksmässigt är setet stort till storleken.

Ett råd till alla som söker ett bra regnställ är att inte gå efter vattenpelare. Vattenpelare tycks användas som kommersiellt babbel (ex HZ på en TV).

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                  44 svar
                  9 200 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg BrainDisorder  
                  Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                  4 svar
                  185 visningar
                  0 gillar