Tvätta gore tex, skötselråd? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tvätta gore tex, skötselråd?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tvätta gore tex, skötselråd?

Vad säger alla om skötsel av goretexkläder?
    Så här säger gore själva:

Men är det någon som har egen erfarenhet av att tvätta tex en GTX jacka hyfsat kontinuerligt?
    Hur blir det med yttertygets skydd?, hur håller själva gtx egenskaperna sig?

En gammal jacka jag misskött något uppenbarligen, delaminerade sig efter en tvätt, dvs innertyget lossnade och den läckte som en bommulstshirt efter det?!
    Det vill man ju undvika
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Som outdoornörd och tvåbarnsfar har jag ganska lång erfarenhet av att tvätta den sortens plagg. Det är svårt, för att inte säga omöjligt att undvika delaminering på sikt. Membranet eller oftast fodret kommer att släppa från yttertyget.
    Min grundregel är att tvätta på så låg temperatur som möjligt och med så bra tvättmedel som möjligt. Min favorit är: http://www.atsko.com/1338q.html vilket jag använder till ALLT. Centrifugera inte utan låt hängtorka. Att jackan "läcker" behöver inte vara ett tecken på att laminatet slutat fungera utan kan bero på att impregneringen slutat fungera och jackan därmed slutat andas. Det blöta kan alltså vara kondens. Testa att reimpregnera, Nikwax har en bra produkt, som jag har för mig heter något med dwr... Kolla med din outdoorbutik, men googla först. Alla är inte membrankompatibla.

Kan tillägga att jag upplevt en del kvalitetsskillnader mellan Gore-tex plagg. Där billigare märken inte håller riktigt samma klass i tygkvalitén, trots att grundpriset redan är jävligt högt. Arcteryx jackor tycker jag fortfarande håller bra klass, trots att ryggsäckarna mestadels blivit kinaprodukter...
    Senast ändrad av barnmorskan; 2014-09-21, 15:28.

Kommentera

Istället för och köra i maskin handtvättar jag Goretex plagg.
      Blöttläggning i tvättmedel;använd kulörtvättmedel av typ Via eller nått bra - inge blekmedel.
      Sen efter en timma så handtvättar man försikitigt och sköljer ur skiten med 4-6 vattenbyten.

Sliter väldigt lite i jmf merd tvättmaskin.

Dropptorka och impregnera

Kommentera

Guiden som du länkar till funkar bra. Jag använder tvättmedel och impregnering från Fibertec som säljs bla av Naturkompaniet. Eftersom det är främst plagg nu till fiske så låter jag dom hellre vara lite smutsiga så länge dom inte tar in vatten än att tvätta för ofta. Rejält med vatten vid ev handtvätt är viktigt.

Kommentera

Jag har en Haglöfs-jacka med Gore Tex som jag ägt i flera år. Besökte Naturkompaniet och blev tipsad om någon form av medel för att använda vid tvätt vilket jag avstod från att köpa. Pratade sedan ett tag senare med en kollega som har lång vana av outdoor/klättring. Han tyckte att jag kunde tvätta min jacka enligt instruktionerna i den (40 grader) och sedan torktumla den. Det har funkat utmärkt och inget har gått sönder eller så. Jag använde den senast idag under fiske och höll mig torr trots regn.
          http://enamatorfiskare.blogspot.se
          Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Koji_Kondo Visa inlägg
            Jag har en Haglöfs-jacka med Gore Tex som jag ägt i flera år. Besökte Naturkompaniet och blev tipsad om någon form av medel för att använda vid tvätt vilket jag avstod från att köpa. Pratade sedan ett tag senare med en kollega som har lång vana av outdoor/klättring. Han tyckte att jag kunde tvätta min jacka enligt instruktionerna i den (40 grader) och sedan torktumla den. Det har funkat utmärkt och inget har gått sönder eller så. Jag använde den senast idag under fiske och höll mig torr trots regn.
            Ja, frågan är alltid om man behöver alla specialmedel. Antagligen går det fint med vanligt tvättmedel, precis som gore förespråkar
            Men att inte även dom försöker sälja specialmedel är skumt. Det finns ju pengar att tjäna.
            &

-Okänd

Kommentera

Intressant tråd! Har egentligen aldrig reflekterat över hur jag ska tvätta mina GoreTex-kläder. Läste i en av jackorna att den skulle tvättas i 40 grader (inget om specialtvättmedel) och att den bör torktumlas. Och så har jag skött kläderna sedan dess. Min gamla Peak Performance R&D-jacka (snart 20 år och tyvärr numera byxlös efter ett vindsinbrott) Är tvättad några gånger genom åren, om jag säger så, och jag tycker aldrig att jag behövt göra annat än att använda den efteråt (samma sak för byxorna så länge de var i min ägo). Ett billigt (under 2.000:- på rea) tunnare regnställ är inte riktigt lika gammalt och inte tvättat lika ofta, men inte heller där har jag kompletterat impregneringen efteråt. Ändå håller samtliga regn och rusk ute. Och andas... Har fått för mig att regelbunden tvätt är viktig för att hålla andasfunktionen igång, men det kan vara inbillning. Hur som helst gillar jag inte att gå i skitiga kläder.

Kommentera

Impregneringen gör ju att vattnet inte fastar lika lätt i tyget och håller andningsfunktionen igång lite bättre samt att smuts inte fastnar lika lätt.

Vissa plagg har tyg som inte är så beroende av impregnering - är det skalplagg med lite glattare tyg klarar dom sig utan.

Jag går heller inte runt skitig och tvättar ofta och impregnerar mest om man skall ut på nån längre vandring i mögväder.

Kommentera

Det kan nog vara som du säger, men jag har liksom aldrig upplevt behovet. Ska testa nästa gång. På mina Meindelkängor kör jag med Nikewax med jämna mellanrum, så det borde ju egentligen vara samma sak med kläderna.

Kommentera

Ja, yttertygets impregnering, typ dwr (durable water repellant) är väl typ första barriären mot skit och vatten. Denna kan man (enligt tillverkarna) ibland "återaktivera" (deras ord) med torktumling tydligen.
                    &

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    44 svar
                    9 207 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg BrainDisorder  
                    Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                    4 svar
                    194 visningar
                    0 gillar