Ursprungligen postat av Numse
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tvätta gore tex, skötselråd?
Collapse
X
-
-
Man får skilja på impregnering och impregnering, man vill att yttertyget på gore tex kläder ska vara vattenavvisande då ett blött yttertyg gör att plaggen andas sämre, och rent praktiskt blir ju jackan tyngre och det är inte så kul att hantera en blöt jacka även om man är torr under.
Sen ska man ju inte försöka göra tyget vattentätt, för då förstör man mycket av andningsförmågan, men med anpassade impregneringar så verkar det fungera bra att återimpregnera andas kläder.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lideri Visa inläggMan får skilja på impregnering och impregnering, man vill att yttertyget på gore tex kläder ska vara vattenavvisande då ett blött yttertyg gör att plaggen andas sämre, och rent praktiskt blir ju jackan tyngre och det är inte så kul att hantera en blöt jacka även om man är torr under.
Sen ska man ju inte försöka göra tyget vattentätt, för då förstör man mycket av andningsförmågan, men med anpassade impregneringar så verkar det fungera bra att återimpregnera andas kläder.Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020
Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
Har en fråga just kring detta med impregnering då jag kom över ett par fjällräven byxor i GoreTex för 50:- på myrorna. Har använt dem ett par gånger. Jag blir inte blöt, men byxorna suger åt sig vätan så jag blir kall. Så den skulle behöva impregneras så att de blir mer vattenavvisade. Jag köpte således en flaska Grangers 2 in 1.
Det blev något lite bättre faktiskt, men inte helt önskvärt resultat. Så frågan är kan man impregnera igen, och igen tills man blir typ nöjd?
Kommentera
-
Har en fråga just kring detta med impregnering då jag kom över ett par fjällräven byxor i GoreTex för 50:- på myrorna. Har använt dem ett par gånger. Jag blir inte blöt, men byxorna suger åt sig vätan så jag blir kall. Så den skulle behöva impregneras så att de blir mer vattenavvisade. Jag köpte således en flaska Grangers 2 in 1.
Det blev något lite bättre faktiskt, men inte helt önskvärt resultat. Så frågan är kan man impregnera igen, och igen tills man blir typ nöjd?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sverker Visa inläggHar en fråga just kring detta med impregnering då jag kom över ett par fjällräven byxor i GoreTex för 50:- på myrorna. Har använt dem ett par gånger. Jag blir inte blöt, men byxorna suger åt sig vätan så jag blir kall. Så den skulle behöva impregneras så att de blir mer vattenavvisade. Jag köpte således en flaska Grangers 2 in 1.
Kanske är det nån typ av vax du kan lägga på annars.
Jag testade för en vecka sedan Biltemas impregneringsspray på ett par vattentäta andasbyxor egentligen avsedda för MC-åkning.
Dom höll fint nästan en hel vecka hardcorefiske i nordnorge.
Mot slutet blev som lite våta i yttertyget,
Men snackar vi 10-12 timmars om dagen med sprutande vatten och kladdiga fiskar.
Det kanske kan vara ett alternativ för dig med impregneringsspray således?Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020
Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
Ja, jo... vanligt tyg för regnkläder om man säger så
Tänkte jag skulle prova i alla fall, tänkte mest bara om det var dåligt för plagget eller inte hade någon effekt eller om det fanns nåt bättre alternativ, som tex vax eller nåt.
Men jag ska köra en gång till. Ska även prova att tumla det denna gång. Första gången drog jag på bastun på 70C då man skulle applicera värme efter impregnering för bästa effekt. Tänkte att det var mer skonsamt än tumling för plagget, men ska prova med det andra för att se om det blir någon skillnad.
Tack för tipset!
Kommentera
-
I mitt tunna goretexställ står det bara att det ska tvättas i 40 grader, får inte blekas, stryks med en prick och ska tumlas varmt. Har aldrig gjort på annat sätt och det håller mig fortfarande torr. Tvättar min hårt använda R&D-jacka på samma sätt, men den har förstås inget byxarsle...
Så till en annan fråga: Mina Meindelkängor med Gotetex håller jag efter med Nikewax. Det funkar! Men jag har ett par grova skor i mocka eller nubuck typ. Å så lite tyg. Kan man knappast tvätta å tumla (inte i den gemensamma tvättstugan i stan i alla falll...) å inte smörja med vax. Tips om de inte håller tätt?
Kommentera
-
Sverker! Mina vanliga Fjällrävenbyxor vallar jag med jämna mellanrum med Grönlandsvalla. Håller så att tyget inte suger åt sig regndroppar, men att gå långt i mer än halvmeterhögt blött gräs var ingen höjdare... Trots höga gotetexkängor. Kompisen hade byxholkar i galon och stövlar och var snustorr.
Men kanske det funkar med valla på dina brallor också. Du har ju goretexen som skydd mot genomträgning...
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
|
44 svar
9 210 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-04-29, 21:48 | ||
Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36