Tips på för en bekväm vandring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på för en bekväm vandring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har ett par Crispi som jag är enormt nöjd med.

Har tidigare haft ett par modeller Lundhags, ett par Haglöfs och ett par Timberland vandringskängor. Mest och längst har jag gått i ett par Meindl Island pro som jag hade i ca 10 år.
    Det viktigaste är ju att kängorna passar ens egna fötter så att prova noga innan köp är a och o. Jag gillar Lundhagskängor för deras råa stryktålighet och för att de torkar snabbt om de blir blöta. De brukar dock kräva mer tid för att gå in innan de passar ens fötter. Ett par fodrade kängor är generellt lättare att gå in. Eftersom jag aldrig är ute på expeditioner där jag inte har möjlighet att torka ett par våta kängor är inte Lundhags fördel av någon större betydelse för mig, därmed har jag valt fodrade kängor som jag personligen tycker är bekvämare. Goretex i kängor funkar kanon, det är vattentätt och det ventilerar tillräckligt. Kör helst med dubbla strumpor, en tunnare liner i ull eller syntet och en tjockare, helst i ull så håller foten sig torr och fin.

Val av kängor är något som har diskuterats enormt mycket på bla utsidan.se och åsikterna går helt klart isär om vad som är bäst. Fundera över vad du skall använda kängan till och prova modeller anpassade för den typen av aktiviteter så kommer du att hitta en bra lösning. Se till att du har plats för tårna och se till att hälarna inte kippar när du går.
    Lycka till!

Kommentera

Lundhags och Meindls kängor är väldigt olika.
      Jag använder själv ett par Härkila Big Game som likt Meindl är goretexfodrade. Skitsmidigt om man vill kunna vada i vatten utan att bli det minsta blöt och sköter man lädret håller de i regel jäkligt länge.
      Lundhags är i helläder och saknar goretex men torkar snabbare och är väldigt bra att gå långt i (vandra).

Alla läderkängor ställer krav på att man sköter dom ordentligt annars är livslängden betydligt kortare. Skölj dom under ljummet vatten och ta bort smuts. Ta ut innersula och bort snören. Låt den torka. Gå igenom hela kängan med lädervax. Typ Lundhags tjärblandning (som är grym). Ställ undan dom och låt torka i god tid innan du använder dom nästa gång.

Läder som är smidigt och "mättat" är betydligt hållbarare än läder som är torrt och krispigt.

En stabil (hård) känga kan kännas rätt så obekväm när man prövar dom först men en stabil känga är betydligt snällare mot fötter och leder och ger mindre upphov till vrickade fotleder och liknande. Dessutom blir de lite mjukare med tiden och marken man går på är oftast lite mjukare.

Kommentera

Va fan nu blev det ett i-landsproblem att välja när det kom så mycket förslag men jag får väl försöka välja rätt par😩 tack åter igen

Kommentera

Jag har kört med lundhags kängor i 28 år nu, jag köpte mitt andra par för ca 5 år sen, med lite tur hinner jag köpa mig ett par till så småningom.

Ett par skötta lundhags är täta så du kan stå i en bäck med dom, utan gore tex. När de väl är inkörda finns inget skönare att gå i, men det är så klart subjektivt och högst individuellt.
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
            Jag har kört med lundhags kängor i 28 år nu, jag köpte mitt andra par för ca 5 år sen, med lite tur hinner jag köpa mig ett par till så småningom.

Ett par skötta lundhags är täta så du kan stå i en bäck med dom, utan gore tex. När de väl är inkörda finns inget skönare att gå i, men det är så klart subjektivt och högst individuellt.
            Japp, mina Lundhags läckte inte in en droppe, ingen gore.... bara ordentligt smorda, först med skofett för att bli mjuka och smidiga, sedan med Lundhags egen smörja för att hålla dom täta och mättade....

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
            44 svar
            9 225 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg BrainDisorder  
            Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
            4 svar
            207 visningar
            0 gillar