Nån som har tips på en bra sko (känga) till dom lite längre utflykterna? Helt enkelt en vandrings sko?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tips på för en bekväm vandring
Collapse
X
-
Lundhags kängor. Täta, rediga och ofodrade. Jag vill starkt avråda från goretexfodrade kängor. Dom andas inte nämnvärt, utan fukten sätter sig i allmänhet i fodret. De är däremot täta. Så täta att trampar du igenom och får in vatten så får du räkna med en sur känga resten av vandringen. Då är det mångfalt bättre med enbart läderkänga, tunna ullstrumpor och ullsockor. Bara att byta sockor och känga torkar över dagen.
Efter att ha traskat runt i toppmodeller från bland annat meindl, crispi och scarpa kör jag nu mer Lundhags scout. Få sömmar och enkel konstruktion. Less is more!
Har du onödigt mycket deg kan du ju ta en titt på Jörnkängan också.Senast ändrad av barnmorskan; 2014-03-26, 23:05.
-
Är ett stort fan av Lundhags produkter, hade ett par Lundhags militär som jag använde i över 15 år, sen började sömmarna ge upp ordentligt......
Slitit ut flera av deras lättare modeller också, men aldrig blivit missnöjd....
För torrare terräng med besvärligt underlag har jag också använt Haglöfs skomodeller men de passar nog sämre för blöta fiskevandringar...
Kommentera
-
Jag tror inte det går att tillräckligt understryka vikten av torra fötter. Och just där tycker jag Lundhags system med skallängor är överlägset allt annat. Blöta fötter blir snabbt såriga, svampiga och obrukbara. Fukt är din värsta fiende. Jag har traskat mina mil för att komma till den insikten och efter en trek i Bolivias regnskog med ett par dagars vandring i lårhögt vatten kan jag också varmt rekommendera ett par superlätta flip-flops av strandmodell för lägerbruk så fötter och kängor får lite tid ifrån varandra. Lite andrum så att säga om det är längre sträckor du skall gå. Väl värt ett extra hekto i packning.
Kommentera
-
Japp, torra och bekväma fötter gör livet lättare....i nordiska förhållanden brukar jag ha ett par riktigt sköna löparskor i ryggan att byta till när man slår läger.......beroende på årstid och terräng har det varit med eller utan goretex membran, men alltid ett par som jag verkligen trivs att gå i.
Kommentera
-
Det framgår inte vilket slags utflykter TS avser att ge sig ut på. Är det mindre strapatser finns det ju lättare alternativ än de som nämnts. Själv har jag ett par väldigt stabila och bekväma sk hikingskor av märket KEEN. De är fordrade med Gore-Tex, har en kraftig sula och jag har bytt ut innersulan mot en läderklädd dito som passar mina fötter (en från ECCO). Dessa skor använder jag för de flesta av mina fisketurer när jag inte använder stövlar/vadare eller sandaler.
Kommentera
-
-
Ursprungligen postat av stahre87 Visa inläggÄr man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
|
44 svar
9 206 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-04-29, 21:48 | ||
Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36