När är ett plagg regntätt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När är ett plagg regntätt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• När är ett plagg regntätt?

Efter ett pass på kusten idag hängde jag upp mina vadare och jackan på tork. Tänkte på att jag är nöjd med min jacka som har en vattenpelare på 20000mm och jag valde den på grund av detta. Hatar att bli blöt och jag fiskar ofta i grisväder och då ska kläderna hålla tätt. Sen kikade jag på lappen i vadarna och då står det vattenpelare 13000mm. Har trott att de hade högre vattenpelare än jackan. Jag upplever att jag inte blir blöt i vadarna och då kom nästa fundering. Om man tittar på vadarjackor har de en vattenpelare på allt från 5000-20000mm, och alla beskrivs som vattentäta. Vid vilken vattenpelare är egentligen ett plagg vattentätt? Eller är det så att de tål väta olika lång tid innan de släpper in väta? Är det någon som vet så kom gärna med en förklaring.

Blev du blöt eller?

Kommentera

Ett plagg är vattentätt vid ca 1000-1500mm vattenpelare. Det fungerar om du står rakt upp och ner i regn. Din jacka är gjord för tuffare aktiviteter där trycket ökar mot exempelvis blöt mark.

Kommentera

Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
        Ett plagg är vattentätt vid ca 1000-1500mm vattenpelare. Det fungerar om du står rakt upp och ner i regn. Din jacka är gjord för tuffare aktiviteter där trycket ökar mot exempelvis blöt mark.
        Så vad är det som blir bättre med ökad vattenpelare?

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
          Efter ett pass på kusten idag hängde jag upp mina vadare och jackan på tork. Tänkte på att jag är nöjd med min jacka som har en vattenpelare på 20000mm och jag valde den på grund av detta. Hatar att bli blöt och jag fiskar ofta i grisväder och då ska kläderna hålla tätt. Sen kikade jag på lappen i vadarna och då står det vattenpelare 13000mm. Har trott att de hade högre vattenpelare än jackan. Jag upplever att jag inte blir blöt i vadarna och då kom nästa fundering. Om man tittar på vadarjackor har de en vattenpelare på allt från 5000-20000mm, och alla beskrivs som vattentäta. Vid vilken vattenpelare är egentligen ett plagg vattentätt? Eller är det så att de tål väta olika lång tid innan de släpper in väta? Är det någon som vet så kom gärna med en förklaring.
          Vatten har en hel rad med märkliga egenskaper som gör det till ett väldigt speciellt ämne. Och inget, inte ens plastbåten, är vattentät över tiden. men ett tidningspapper är vattentätt en kort stund.

Visste du att om du blandar 1 dl vatten och 1 dl alkohol så får du INTE 2 dl vätska. Märkligt eller hur ? En annan ovanlig egenskap är att vatten har sin högsta densitet vid 4 grader alltså en bit över fast tillstånd (is) alla andra ämnen uppnår sin högsta densitet i fast tillstånd. Det är den egenskapen som gör att vi har fisk här uppe i norr. Om vatten va som andra ämnen skulle isen sjunka till botten och alla sjöar bli bottenfrusna.

Men en egenskap som är mer känd är att hur man än klär sig så blir man med tiden blöt när det regnar
          Senast ändrad av Exxet; 2014-02-14, 22:59.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Hur mäts vattenpelare?

Vattenpelare fastställer hur tät mot vatten en textil är. Den här mätningen är standardiserad (ISO 811:1981/EN 20811 Hydrostatic pressure test) och den genomförs på följande sätt:

Tyget som skall testas spänns upp under ett rör.
            Röret fylls med vatten och när vatten börjar läcka igenom tyget mäts höjden på vattnet i röret.
            För att tyget skall klassas som vattentätt skall vattnet överstiga 2 000 mm i röret (vattenpelare= 2 000 mm).

Att ett tyg har vattenpelare 2 000 mm garanterar dock inte att det kommer att hålla dig torr i all evighet om du ger dig ut i hårt regnväder. Tyg som utsätts för tryck och belastning står även emot väta sämre, exempelvis om du bär en ryggsäck.

[Källa: http://www.sportamore.se/blog/blog/2...door-kopguide/ ]
            Senast ändrad av Thuma; 2014-02-14, 23:07.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Blev du blöt eller?
              Nä du. Inte en tillstymmelse till kondens heller. Min tanke med tråden var att köpa dyra skaljackor med tex 20000mm kanske för de flesta är overkill, och att en billigare med 10000mm räcker gott och väl i praktiken. Jag tänkte så andra fiskare slipper köpa grisen i säcken och kan lägga pengarna på annat.
              Senast ändrad av harlequine; 2014-02-15, 00:20.

Kommentera

När det gäller andasplagg så är det väl sällan själva tyget börjar läcka in vatten, utan det sker först i sömmar, dragkedjor etc. Har ägt andasplagg av olika märken/prisklasser och min erfarenhet av det hela är att även här får man vad man betalar för

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                  När det gäller andasplagg så är det väl sällan själva tyget börjar läcka in vatten, utan det sker först i sömmar, dragkedjor etc. Har ägt andasplagg av olika märken/prisklasser och min erfarenhet av det hela är att även här får man vad man betalar för
                  Precis som du skriver så är det ju oftast söm, överlapp, dragkedjor etc. som börjar läcka först. Men priset är långtifrån alltid avgörande. Har köpt dyra märkeskläder som varit både bättre och sämre än billigare kopior. Felaktigt överlapp på en sydd söm kan förstöra ett helt plagg, ett ställe där vattnet blir stående och sakta kan krypa in genom sömmar...
                  Jag brukar inte räkna en vanlig söm som tät, utan det krävs tejpning/svetsning oavsett hur många mm vp tyget är klassat för. Ett plagg med många detaljer och utrustning kräver ju fler skarvar som måste vara täta.... och ökar därmed kravet på tillverkningen....

Kommentera

8 -10.000 mm vatten pelare brukar vara ett bra riktmedel. Men som sagt, det är inte hela sanningen. Som folk skriver ovan, tejpning av sömmar och dylika detaljer är lika viktigt. En bra impregnering som man själv ska förnya vart annat år är också en viktig detalj.
                    Personligen så har jag goda erfarenheter av Pinewoods kläder som har en juste prislapp dessutom. Tänk också på att aldrig tvätta andas kläder med vanligt tvättmedel. Det sätter igen membranen med tiden.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-02-20, 11:21.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    44 svar
                    9 204 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg BrainDisorder  
                    Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                    4 svar
                    189 visningar
                    0 gillar