När är ett plagg regntätt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När är ett plagg regntätt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vet inte hur klassningen funkar är det plagget eller är det tyget , om det är tygets klassnings så spelar det inte så stor roll om klarar 20,000 om det läcker in vatten i sömmarna .
    20000 vattenpelare är det som håller torrt om man är ute i riktigt dåligt väder , enligt dom butiker jag har pratat med
    Har testat mitt ställ i från tenson vid halv dåligt väder & det läcker inte , det är klassat till 20,000

Kört mkt mc genom åren & det är stor skilnad på kläder även fast det ska vara vattentät
    Dom bästa kläderna jag har är ett ställ i från Rukka (synd att dom inte gör fiskekläder) Har nu kört över 3000mil med dessa kläder & har aldrit blivit blöt , ibland sträcker på 50mil i spö regn .

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
      Nä du. Inte en tillstymmelse till kondens heller. Min tanke med tråden var att köpa dyra skaljackor med tex 20000mm kanske för de flesta är overkill, och att en billigare med 10000mm räcker gott och väl i praktiken. Jag tänkte så andra fiskare slipper köpa grisen i säcken och kan lägga pengarna på annat.
      Jag kan hålla med om att många fiskekläder är rejält överprisade och därför känns som overkill. Jag har köpt en del skaljackor både märkeskläder och kopior. Det som funkat bäst till verksamheter vid vattnet har varit seglarkläder. Lite sämre med fickor för fisket, men håller vattnet ute och andas ganska bra...

Just nu använder jag ett par höga seglarbyxor köpta på Hjertmans för 1090 sek, 20 000 mm vp, mycket nöjd med dom.

Click image for larger version

Name:	brallor.jpg
Views:	2
Size:	14,3 KB
ID:	1771876

Finns jacka också, men den har jag inte testat....

Kommentera

I princip alla vattentäta textilier består av ett membran och en bärväv. Som skrivet tidigare så är denna lösning regntät vid säg 2000mm vattenpelare.
        Membranet består av olika syntetmaterial, goretex är ett exempel på sådant material. Här är det inte så stor skillnad mellan tillverkarna plaster som påminner om teflon är vanliga här. Processen består som jag förstått det, förenklat i att materialet värms upp och dras ut till en tunn "duk", i vissa processer viks den och upprepas. När detta sker får man på molekylär nivå en tät duk med mängder av små, små, små hål med labyrinter imellan, en struktur som är lite som en tvättsvamp med tunna kanaler från sida till sida. (ungefär här börjar det skilja sig mycket mellan tillverkare, för att få goretex så ska man tydligen genomföra en hemlig process , intressant är att windstopper som gore även tillverkar är samma membran som goretex men utan sista processen. Mao lika vattentätt som många tillverkares tätaste plagg, dock med väldigt bra andasfunktion.) Sedan lamineras det ett tyg på utsidan, oftast nån form av syntet även här. Detta har som uppgift att skydda membranet som är tunt och ömtåligt.

När sen en vattendroppe hamnar på tyget, väter det sakta igenom ytmaterialet och når membranet. Men en vattendroppe har en storlek som tack vare sin ytspänning är för stor för att passera genom hålen i membranet. Dvs membranet blir vattentätt.
        I den varma fuktiga luften som finns i jackan när vi är varma o svettas däremot, där är den mesta fukten i formen av ånga och då är dropparna små nog att passera genom hålen i membranet och ventileras ut, med hjälp av tryckskillnaden mellan varm o kall luft.

Om man är länge i väta, då hinner yttertyget bli rejält blött, har vi då en ryggsäck eller liknande på oss så får vattnet chansen att värmas upp av kroppen och då kan viss del av det förångas och passera genom membranet åt fel håll.

Mao är det av högsta vikt att funktionsplagg impregneras för att inte dra åt sig fukt! Bästa sättet är med spray (utan drivgas) från utsidan på ett torrt och rent plagg. Detta förhindrar att membranet sätts igen som vid impregnering i ex tvättmaskin. Nya otvättade plagg kan med fördel torktumlas när de börjat tappa impregneringen. De är från fabrik väldigt kraftigt behandlade och med värmen så tvingas impregneringen ut till ytskiktet på tyget. Samma sak om man behöver tvätta sitt plagg. Tvätta, sen torktumla, häng i torkskåp eller tom stryk på LÅG värme (detta är liiite vanskligt). Sedan impregnera med spray. På utsatta ställen kan man tom täta med exvis Fjällrävens greenland wax som är en blandning av bivax och parafin. Detta tätar tyget och förbättrar skyddet/försämrar andningen..

Ser man sen till "andas funktionen" så är den ju oxå ställd i proportion till materialets täthet från vatten, tänk som att det blir mindre hål, och/eller att materialet är tjockare. Dvs ska vi röra oss mycket så är det smart att hålla sig i den nedre skalan av vattentäthet för att inte bli blöta inifrån. Allt är ju en avvägning av aktivitetsnivå kontra väder Ett plagg med låg vattenpelare har ofta sämre/enklare lösningar med dragkedjor och tejpningar för att de helt enkelt inte är tänkta för att användas vid långvarigt stillasittande i regn.

Så vad som är vattentätt i ett laboratorium är helt enkelt inte det som är vattentätt för dig, vid varje situation, i alla väder. Men håller man sig runt 10000mm så bör man klara sig i de flesta situationer och samtidigt ha kvar en hel del genomsläpp. Dock inget man gärna går ut och springer i

Det var min långa utläggning om mina erfarenheter av funktionsmaterial

/Steve

Kommentera

En annan vanlig sak vi ofta gör fel med regn plagg (som är gjorda av material som "andas") som ska transportera bort fukt från kroppen är att vi klär oss i fel andra och första lager. Hela grejen är att alla plagg från hud till jacka ska vara av material som är andningsbart. Har man tex ett ullunderställ I ull (som andas) och en bomullströja över det suger bomullströjan åt sig all svett man bildar och man blir blöt. Många tror då att jackan är dålig och släpper genom väta. En jacka av välkänt märke för flera tusenlappar funkar då inte bättre än en för 700:-.

Missade inlägget innan som va lite av den högre skolan.

Kommentera

Helt klart! Ull eller funktionsmaterial hela vägen..... inget som suger till sig,,,,

Kommentera

Glömde skriva, absolut aldrig sköljmedel när man tvättar funktionsplagg! Och som skrevs tidigare, välj tvättmedel som är tänkt för dessa plagg.

Kommentera

Intressant läsning som borde kunna vara matnyttig info för den som är på jakt efter kläder till fisket!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                44 svar
                9 204 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg BrainDisorder  
                Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                4 svar
                189 visningar
                0 gillar