KLäder för båt och fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

KLäder för båt och fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Knäna blir väl mest problem om man står på knä på isen etc. då du får samma uppvärmning och förångning om du sitter på samma ställe tillräckligt länge. Så kan man undvika att sitta lång tid i blötan så ökar chansen att hålla sig helt torr.......

Kommentera

Så här blev det:
      Fötterna hade jag ju redan fixat, och testat ner till nollan utan några som helst problem, torra och varma.....

Click image for larger version

Name:	boot_3570.jpg
Views:	3
Size:	585,1 KB
ID:	1771348

Byxorna valde jag en hög modell med hängslor från Hjertmans, 20 000 mm vp, testat vid riktigt blåsiga och blöta hundpromenader och vid en fisketur runt nollan, varm och torr med endast ett par joggisar i wct under.

Name:	brallor.jpg
Views:	2
Size:	14,3 KB
ID:	1771349

handskar har jag köpt ett par heltäta bft men kompletterade med ett par seglarhandskar från musto, också testade vid en fisketur runt nollan samt en del hund aktiviteter, funkar finfint smidigt, tåligt, varmt och torrt.

Name:	handske.jpg
Views:	2
Size:	16,2 KB
ID:	1771350

Jackor har jag en uppsättning olika, men mina ofodrade skaljackor har gett upp i dragkedjor och börjat läcka i sömmar så kompletterade med en rapala för halva priset på beten.nu Testat i några riktiga blås och blötväder i julhelgen, en fisketur runt nollan ihop med seglarbrallorna ovan. En enkel undertröja och en olle funkade kanon......varm och torr.....och vindskyddad...

Name:	jacka.jpg
Views:	1
Size:	117,2 KB
ID:	1771351

Nöjd och glad så här långt, kommer att användas mycket under nyårets HÖ - fiske från land och båt.......

Kommentera

Varför är det knappt någon som kör med flytoverall nu för tiden??
        Kör själv det bra ofta. Tycker det e nice. Vad e bättre med fiskebyxa/jacka?

Kommentera

Vad e bättre med fiskebyxa/jacka?
          Det är givetvis en smaksak som allt annat. Jag gillar inte overaller då de nästan aldrig går att få i perfekt storlek, för långa ben, eller för stram när man böjer sig ner etc.
          Sen tycker jag att det ger mycket större flexibilitet med delat ställ. Det kan dra kallt om rygg och känsliga höfter och knän, men fortfarande vara helt oki att ha bara en tröja på armar och axlar. Att kunna ta av jackan när solen sticker fram sent på hösten eller på våren, till och med en kall vinterdag kan jackan åka av mellan varven. Hängslena är ställbara så mycket lättare att få byxorna att sitta bekvämt än en overall.
          Dubbla lager där jag är som mest känslig, ryggslutet o höfterna, med byxa och jacka som överlappar varandra när det är riktigt surt väder......

Grabben väljer overall, vi trivs båda med våra val.
          Jag är ganska skeptisk till hela iden med flytplagg, för att hålla värmen i båten kanske, men om jag ramlar i klarar jag mig lika bra med mina kläder när vi är två i båten. Och när jag är ensam mitt i Hanöbukten gör knappast en flytoverall någon nytta om jag slår skallen i och ramlar i.

Nästa steg för mig skull inte vara en enkel flytoverall utan i så fall en avancerad räddningsoverall/torrdräkt etc.

Går inte att säga att det ena är bättre än det andra utan det gäller att välja utifrån vilka specifika egenskaper man är ute efter...... flexibilitet, smidighet, bra passform, hög andaskapacitet och täthet är viktigt för mig....

edit; Seglarbyxorna och eller jackan funkar till exempel mycket bra när jag tränar hunden på blåsiga öppna fält med regnet ösande, skulle bli tokig på en klumpig overall i liknande situationer. Har många intressen så ekonomiskt och smidigt om prylarna kan fungera för många aktiviteter......
          Senast ändrad av sparetime; 2013-12-27, 22:36.

Kommentera

Gillar inte heller dessa flytoveraller! Hade en Abu först som var värdelös på allt, köpte en Sun Lightwear förra året och visst den är ok men den sitter inte 100. Alltid svårt att få den perfekt i storlek, inte vattentät, bylsig/vid, andas dåligt, svårt att gå på muggen och besvärligt om man vill ta av sig ett plagg.
            Kommer nu till våren att investera i skalplagg ist, har det på jobbet och känns mkt bättre.
            På tal om Itab kläderna som någon nämnde, de har ett som går upp till 15 000. Tänkte dra över och kolla på det till helgen.

http://www.idefixteko.se/open_produk...&plats_id=1434
            http://www.idefixteko.se/open_produk...&plats_id=1434

Kommentera

Tittat på de Itab kläderna också, blev inte de denna gången, men de ser helt oki ut till ett bra pris. Kanske blir nästa beställning......

Kommentera

Ursprungligen postat av Gäddviken Visa inlägg
                Varför är det knappt någon som kör med flytoverall nu för tiden??
                Kör själv det bra ofta. Tycker det e nice. Vad e bättre med fiskebyxa/jacka?
                Det är väldigt mkt mer komfortabelt och mångsidigt. En flytoverall drar man mest på sig för att snabbt kränga på sig varma kläder. (eller för att flyta)

Kommentera

Köpte T&P Pro Shell Pants, tyckte dom satt nice och verkade justa.
                  Återkommer när jag får testa dom lite..
                  Jackan däremot gillade jag inte pga att dragkedjan inte va tejpad utan ist hade ett (stycke tyg) man viker över. Denne var på tok för liten och knölig att både få dit och bort.
                  Denna jacka http://www.idefixteko.se/open_produk...&plats_id=1434
                  är justare men hade dock lite för låg krage för min smak..

/Jazze

Kommentera

Har varit ute 4-5 fiskepass i olika väder, dock blåst skapligt på alla. Dessutom testat kläderna jag visar i inlägg nr 22 vid andra blöta och blåsiga aktiviteter, hundpromenader etc. Byxorna är täta och bekväma som jag hoppades på, Musto handskarna funkar bra till fiske, inte så torra och varma som BFT neopren, men betydligt smidigare även för precisionskast med haspel. KÄngorna förefaller hålla tätt så länge jag ser till att vattnet inte når över kanten.......
                    Största överraskningen är faktiskt jackan, som är betydligt bättre än jag räknade med. Dubbla dragkedjor o och klaff med kardborrar, bra med fickor, hög och välskuren krage, bra med justermöjligheter, och verkar hålla tätt även för överspolande sjö och kraftigt regn, i alla fall nu är den är ny. Kan verkligen rekommendera samtliga plagg som prisvärda och funktionella.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    44 svar
                    9 185 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg BrainDisorder  
                    Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                    4 svar
                    180 visningar
                    0 gillar