KLäder för båt och fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

KLäder för båt och fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fjällräven, haglöfs , lundhags är märken jag trivs bra med, men de funkar bäst på land. I båten här i havsbandet krävs ett rejält sjöställ, så jag lutar nog fortfarande åt ett seglarställ..... Kylan i sig är sällan ett problem här nere, det är fukten och vätan, gäller att hålla sig torr framförallt, så trelagers GT eller liknande får det bli tror jag. Fiskar i havet, aldrig från is, så väldigt många minusgrader behöver mina kläder inte klara, utan i första hand och vind och vatten.

Kommentera

Den här jackan har jag också tittat på som komplement med till höga hängslebyxor.......T&P Pro Shell jacket, nån som har provat den?

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
        Fjällräven, haglöfs , lundhags är märken jag trivs bra med, men de funkar bäst på land. I båten här i havsbandet krävs ett rejält sjöställ, så jag lutar nog fortfarande åt ett seglarställ..... Kylan i sig är sällan ett problem här nere, det är fukten och vätan, gäller att hålla sig torr framförallt, så trelagers GT eller liknande får det bli tror jag. Fiskar i havet, aldrig från is, så väldigt många minusgrader behöver mina kläder inte klara, utan i första hand och vind och vatten.
        Japp, jag är böjd att hålla med. Nu bor jag i Göteborg, men det är samma sorts väder (nämligen "kustväder") som jag skall skydda mig mot. Här kommer då mitt recept på en riktigt varm utstyrsel:

Under ett av höstens trollingpass höll jag på att frysa arslet av mig. Det var inte alls väldigt kallt, men det blåste och den berömda Göteborgskylan åt sig allt längre in genom alla mina lager av kläder. Klädseln bestod då av ullunderställ från Devold, på benen ytterligare ett lager fleece-brallor samt ett par Haglöfs byxor. På överkroppen fleeceväst, primaloftjacka, samt en tvålagers GoreTex-jacka. På fötterna hade jag fordrade gummistövlar och yllesockar. Naturligtvis mössa och vantar och resten...

Medan jag satt där och frös funderade jag på hur jag skulle kunna klä mig ännu varmare. Tanken slog mig då att jag har ett underställ som en gång i världen användes under torrdräkten när jag ägnade mig åt sportdykning. Detta är inget annat än en mycket tjock primaloft overall, som hopknölad inte tar någon plats alls men som har en övergrym isoleringsförmåga. Som dun fast det tål vatten...

Nästa trollingpass tog jag alltså på mig denna, med inget annat under än ett par funktionskallingar. Seglarstället (3-lagers GoreTex från Musto) utanpå detta och dessutom mina Sorel-kängor (som funkar bra om det inte är för blött). Det funkade klockrent! Varm å go som en korv i sitt spad! Det skall dock sägas att denna mundering bara fungerar så länge man har låg aktivitet, typ att sitta still och glo på ett spö eller på sin höjd dänga iväg ett gummibete då och då. Bara att bära lite prylar fram och tillbaka mellan båten och bilen renderar i svettpölar på ryggen.

Jaha, det var mina 50 öre i diskussionen.

Kommentera

Jag har ett seglarställ från Tenson, har provat det halvdagar i både regn och snöblandat och är mycket nöjd än så länge.
          20000wp borde hålla tätt kan man tycka.
          Det bästa med stället är dom höga byxorna/bibsen, fattar inte att jag inte har skaffat sånna tidigare, ingen mer vind in i brevinkastet!
          Valde mellan detta och bass pro stället.

Kommentera

En sak som ofta missas i snacket om lager på lager är att det behövs luft för att skapa värme. Om man har på sig sk skalplagg, i t.ex. goretex, och maxar med varma kläder under finns det stor risk att man kommer frysa häcken av sig i kalla förhållanden (om nu inte skalplaggen är rejält överdimensionerade i storleken). Anledningen är att det blir för tajt mellan klädlagren, så att det inte finns utrymme för någon stillastående luft, vilket är det som ger värmen. På motsvarande sätt är ju detta förklaringen till varför flytoveraller och även dunjackor värmer så bra - de innehåller mycket luft.

Med detta sagt: skalplagg är kanon, så länge det inte är alltför kallt och så länge man inte rör jättemycket på sig (då andas de enligt min mening ändå för dåligt).

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
              En sak som ofta missas i snacket om lager på lager är att det behövs luft för att skapa värme. Om man har på sig sk skalplagg, i t.ex. goretex, och maxar med varma kläder under finns det stor risk att man kommer frysa häcken av sig i kalla förhållanden (om nu inte skalplaggen är rejält överdimensionerade i storleken). Anledningen är att det blir för tajt mellan klädlagren, så att det inte finns utrymme för någon stillastående luft, vilket är det som ger värmen. På motsvarande sätt är ju detta förklaringen till varför flytoveraller och även dunjackor värmer så bra - de innehåller mycket luft.

Med detta sagt: skalplagg är kanon, så länge det inte är alltför kallt och så länge man inte rör jättemycket på sig (då andas de enligt min mening ändå för dåligt).
              Exaktemente! Att bara addera en massa lager tajta fleecetröjor hjälper inte i längden. Det är luften som varje lager binder som håller dig varm. Det är därför det fungerar med bara två lager i mitt exempel ovan, för att det understället binder väldigt mycket luft! Nackdelen är att det svårt att reglera värmen, något som naturligtvis ärr lättare med lager på lager...

Kommentera

Nej helt klart inte för mycket under, men med ett riktigt bra skal och bra lager under så klarar man sig i regel ner till en bit under nollan iaf. Får man stopp på vind, inga glipor i ryggen, nacken, handlederna etc. så Krävs det inte så kraftiga kläder under. Jag har kört t.ex. http://www.sportamore.se/produkt/435...-boxer-m-svart gundes skidåkarkallingar....
                en funktions t-shirt http://www.sportamore.se/produkt/148...go-tee-m-svart
                och ett rejält underställ som funkar i byggbranschen.....http://www.prowear.se/pc742-roll-neck-p-745-c-417.aspx
                och http://www.prowear.se/pc742-roll-neck-p-745-c-417.aspx hög krage och mycket överlapp mellan byxor och tröja, alltså extra lager vid rygg mage familjelyckan........
                Som sagt får man stopp på vind och fukt så klarar de lagren dig ner under nollan, blir det kallare så åker en fleece på och håller man fötterna varma så är man nere i de temperaturer som är möjliga att fiska i öppet vatten har jag en känsla av........ Stå på isen och stirra i ett hål är inget för mig..... håller mig till havet...

Härligt med seglarjackorna är neoprenmuddarna som sluter tätt vid handlederna.....och den höga kragen som tillsammans med en bra mössa ger både bra sikt och skydd mot vind och vatten...

Kommentera

Men det absolut jävligaste som finns om man har en massa lager på sig... Är om man blir skitnödig.

Kommentera

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
                    Men det absolut jävligaste som finns om man har en massa lager på sig... Är om man blir skitnödig.
                    Ja det gäller ju att ha koll på sina tarmrörelser men det gäller ju oavsett vad man väljer för klädstil, en stor bökig flytoverall som måste krypas ur för den inte ska hamna i toan gör ju inte själva tarmtömningen enklare som jag ser det.....

Kommentera

Tror du kan vara något på spåret med att vattnet förångas o tränger in. Jag funderar faktiskt på att antingen limma dit en vattentät tillskuren lapp och/eller rent av spackla LiquiSole/motsvarande ned i yttertyget för ökad vattentäthet just vid byxrumpan, knäna är inget problem ännu... Jag tror/hoppas det ventilerar tillräckligt runt om när man står så att inre kondens hålls i schack, en kalsong närmast huden i klifri ylle hjälper här - ylle värmer ju även fuktig och då känns det torrare i vart fall. Gös_Hasse, du har ju en fin byxa/bib från Bass Pro i just Gore-tex - klarar den en heldag mer eller mindre sittandes i en blöt fiskestol utan vatten/kondensinträngning från utsidan? Läste annars en test på ett regnställ (Fisheco eller Fiskefeber)som jag tror hette Tenson Gale. Fick fina lovord och verkar gjord för blöta dagar just i båten.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                      44 svar
                      9 185 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg BrainDisorder  
                      Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                      4 svar
                      180 visningar
                      0 gillar