KLäder för båt och fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

KLäder för båt och fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• KLäder för båt och fiske?

Kikat runt efter lämpliga kläder för vinterns och vårens fiske. Vill inte ha overall men söker efter kläder som står emot vind och vatten så bra som möjligt. Lager på lager under, så behöver inget med massa foder och isolering.

Vad tror ni om de här...??? Någon erfarenhet?

andra erfarenheter....tips??

Jag har ingen erfarenhet av dessa du länkar till men kör lager på lager metoden
    Därför beställde jag dessa nyss

Kommentera

Ser prisvärt ut, men krångligt om storleken blir fel antar jag?
      Har hittat en del byxor och jackor på Itab tror jag det heter. Men det mesta är inte tätare än 10-12 000 mm vp och det håller knappast i längden, så länge de är sprillans nya funkar det nog bra. Men där finns några vanliga midjebyxor jag ska ha....men söker även rejäla skalkläder som håller tätt lite längre så jag har letat litet bland seglarkläder....
      Byxorna vill jag gärna ha minst 20 000 mm vp och gärna höga med hängslor.

Fötterna är klara, köpte savagear.

Click image for larger version

Name:	boot_3570.jpg
Views:	3
Size:	585,1 KB
ID:	1771202

Varit ute långa blöta dagar runt nollan och de har hållt mig torra och varma hitills, så det känns prisvärt för 700, sett att de säljs för femhundringen på andra ställen. Kan verkligen rekommendera....

Kommentera

VAd tror ni om den här?

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
          Ser prisvärt ut, men krångligt om storleken blir fel antar jag?
          Nä, tycker man det är svårt att förstå måtten som är angivet längre ner i annonsen kan man maila säljaren längd, vikt och mått runt midjan så får man ett svar på vilken storlek man bör ha.

Kommentera

Kikat runt efter lämpliga kläder för vinterns och vårens fiske. Vill inte ha overall men söker efter kläder som står emot vind och vatten så bra som möjligt. Lager på lager under, så behöver inget med massa foder och isolering.

Vad tror ni om de här...??? Någon erfarenhet?

andra erfarenheter....tips??
            Tyvärr ingen erfarenhet av den byxan/bib:en, men för det priset kan det vara värt att pröva för det riktigt blöta, ruggiga vädret! En vattentäthet på 20 000 vattenpelare ser ju fint ut på pappret iaf, sen har jag hört (obekräftat!) att även de med Gore-tex i byxan blir våta i rumpan under en regnig dag fiskestolen - läckage eller inre kondens... nån som VET? Jag har provat den kompletterande jackan i butik och den satt bra vill jag minnas med en mycket hög, skyddande krage och inre manschetter vid ärmsluten. Inte så många externa fickor på den dock, även om de nog ser ut att sitta bättre placerade än på Vision jackan, ja, om man som jag använder en uppblåsbar flytväst vill säga. Annars funkar nog Visionjackan också tillsammans med en bib eller vadarbyxa - en vanlig byxa blir för låg med skilsmässa till följd.
            När jag prövade Hjertmans jacka hade jag redan beställt en Frabilljacka från USA (105USD), funkar bra hittills tillammans med mina "XX-tex" byxor från Itab (som nog blir lite fuktiga i rumpan en lång, blöt dag), i annat fall hade jag nog kunna tänkt mig pröva Seven Ocean kittet... Kolla på båt/seglarforum, nån där borde väl ha prövat som det seglarställ det är?!

Kommentera

Ja här i Blekinge har vi ju ofta rejält blötväder om vintrarna. Så det är blötan man vill slippa, då går det ganska lätt att hålla sig varm.

Fuktigheten i rumpan beror ju på att vattnet man sitter på blir uppvärmt och förångas så att det går bakvägen genom membranet. Det är gammal kunskap i seglarkretsar, och jag tror att det bland de allra dyraste seglarställen finns byxor som inte andas just i rumpa och knä där de är helt täta istället. Men då kanske det blir fukt från insidan istället som inte ventileras ut ordentligt? Bästa är kanske att stå upp så mycket som det är möjligt?

De höga kragarna på seglarjackorna är underbara, men just fickorna är dåligt anpassade för fiske, men det får man kanske ta, var inne på att hitta en skaplig jacka anpassad för fiske, som i de värsta fallen kompletteras med en tät klassisk regnjacka....i båten är det ändå oftast benen som blir blöta snabbast....av stänkvatten från sjö och fiskeutrustning.

Just att det är ett seglarställ gör ju att det bör funka i båten, min huvudsakliga fiskeplats. Många av de vanliga jakt och fiskekläderna är inte så väl anpassade för livet i båt.....men funkar kanon på torra land.

Jag slarvar konstant med flytväst, så det tar jag inte hänsyn till när jag köper kläder.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
                Nä, tycker man det är svårt att förstå måtten som är angivet längre ner i annonsen kan man maila säljaren längd, vikt och mått runt midjan så får man ett svar på vilken storlek man bör ha.
                Låter bra! Berätta gärna hur nöjd du blir när du fått hem grejerna.

Kommentera

Låter bra! Berätta gärna hur nöjd du blir när du fått hem grejerna.
                  Absolut

Kommentera

Jag är mycket förtjust i fjällräven. Kör med vidda byxor, ylle tröja och 68jacka.
                    Kalla dagar blir det merino ställ under och buff. Ylle sockor och haglöfs kängor.
                    Vid kallare vatten så blir det flyt overall utanpå.
                    Vid kraftigt regn så blir det bass pro gore tex ställ utanpå.
                    Många lager. Tar alltid på mig mer än vad som vädret för dagen kanske kräver.
                    Lättare att ta av sig lite än att ta på sig mer om man inte har med någe.
                    En bra mössa med fleece över öron. Sealskinz handskar.

Jag lägger gärna mycket pengar på mina frilufts kläder. Vilket i slut änden lönar sig.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    44 svar
                    9 185 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg BrainDisorder  
                    Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                    4 svar
                    180 visningar
                    0 gillar