Måste säga att jag är grymt nöjd med min Mullion overall. Inte alls så bylsig för att vara en overall. Känns grymt slittålig, sen är den varm och skön också.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bästa flytoverallen?
Collapse
X
-
Också funderat på vad jag ska ha för kläder i höst och vår. Finns en del förslag här som låter vettigt när det gäller att hålla sig torr och varm. Men har nån av er testat era "flytoveraller" i kallt vatten? Hur funkar de då?? Är de så bra att man ska satsa på nåt sånt eller ska man bara var nöjd o glad så länge man är varm och torr i båten??
Kommentera
-
Ursprungligen postat av sparetime Visa inläggOckså funderat på vad jag ska ha för kläder i höst och vår. Finns en del förslag här som låter vettigt när det gäller att hålla sig torr och varm. Men har nån av er testat era "flytoveraller" i kallt vatten? Hur funkar de då?? Är de så bra att man ska satsa på nåt sånt eller ska man bara var nöjd o glad så länge man är varm och torr i båten??
Är det någon som har erfarenhet av en torrdräktsvariant och kan rekommendera någon sådan?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fonzie Visa inläggJa, vi har i gänget sagt i flera år att vi borde testa att "bada" med dessa flytoveraller under kontrollerade former på lite grundare vatten men det är ju inte så lockande så det har helt enkelt inte blivit av...
Är det någon som har erfarenhet av en torrdräktsvariant och kan rekommendera någon sådan?
Ska man satsa på flytoverall vill man ju veta om den är nåt bra, annars kan man ju nöja sig med att va torr o varm så länge men e kvar i båten......
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Numse Visa inläggNi som har Ursuit, vad tycker ni om den? Är den värd pengarna?
Ger den någon värme?
Dräkten stänger inne en hel del luft vilket bidrar till en behaglig värme, men jag kan rekommendera Ursuit X-Tex Light som underställ.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggÅÅÅ fy fan, , , är du så dyr
Men angående TS fråga så tycker jag att min Sundridge super light passar en normalbyggd ganska bra utan att vara stor eller klumpig. Har själv mått liknande TS.
Och ramla i ska man ju inte, även om jag lyckats med det också. Men det är inte så kallt även om det va kyligt och bara några + grader i vattnet. Vattnet på insidan värmer man snabbt upp så man fryser inte ihjäl som vissa vill mena.Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Hur flyter man med overallerna? Är flytelementen fördelade så att de försöker vända en rätt om man slår sig medvetslös eller är det bara flythjälp för att hålla en vid ytan? Går det att simma i overallerna? Eller blir man bara liggande som en dö sill o måste invänta hjälp??
Ramlar man över bord från en mindre snurrebåt och är vid medvetande har man ju som regel ganska mycket luft i kläderna som håller en flytande länge nog för att hinna få tag i båten och säkra sig vid motorn eller så. Vad tillför en flytoverall utöver det?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av sparetime Visa inläggHur flyter man med overallerna? Är flytelementen fördelade så att de försöker vända en rätt om man slår sig medvetslös eller är det bara flythjälp för att hålla en vid ytan? Går det att simma i overallerna? Eller blir man bara liggande som en dö sill o måste invänta hjälp??
Ramlar man över bord från en mindre snurrebåt och är vid medvetande har man ju som regel ganska mycket luft i kläderna som håller en flytande länge nog för att hinna få tag i båten och säkra sig vid motorn eller så. Vad tillför en flytoverall utöver det?Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggför att utröna detta skulle man behöva bada med den på under kontrollerade former lite längre tid.....vilket man naturligtvis borde göra med de flytkläder man inhandlar så man vet vad man egentligen har...
Har testat min seglarväst, upplåsbara västar, yrkessjöfartens utrustning etc, vet lite om styrkor o svagheter hos denna utrustning.
Ganska skeptiskt till försäljarnas lovord.
När ensamma fiskare hittas efter några timmar överbord är det sällan de hittas vid liv oavsett vilken utrustning de har på sig.....
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
|
44 svar
9 206 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-04-29, 21:48 | ||
Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36