Hur laga skalbyxa på bästa sätt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur laga skalbyxa på bästa sätt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur laga skalbyxa på bästa sätt?

Jag upptäckte idag att jag tydligen lyckats få en liten reva på ca 1 cm i det yttre tyget på mina Pinewood Lapland Extreme-byxor.
    Någon som har koll på hur man lagar detta på bästa sätt? Ska man sätta en lapp över, eller bara försöka sy ihop med det tyg som finns?
    Revan sitter strax nedanför knäförstärkningen, vilket inte är den mest utsatta platsen för fukt. Men ändå, hur göra för att få det så tätt som möjligt?

Min syslöjdsfröken Ing-Marie vänder sig väl i sin grav nu...

Gå till en skräddare så lagar han det säkert för några 10or

Kommentera

Googla "Tear-aid"

Kommentera

Jag har kört med tältväv (punka laglapp funkar säkert) och kontaktlim på mina(Gore-tex), har hållit i mer än 3 år nu.

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
          Gå till en skräddare så lagar han det säkert för några 10or
          Jag litar inte på en skräddare. Syr säkert rätt genom membran och allt.

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
          Googla "Tear-aid"
          Den blev det! Verkar väldigt smidigt.

Ursprungligen postat av Elgstrand Visa inlägg
          Jag har kört med tältväv (punka laglapp funkar säkert) och kontaktlim på mina(Gore-tex), har hållit i mer än 3 år nu.

/Fredrik
          Byxorna är nästan nya, inte ens använda tio ggr, så jag vill inte chansa på en "bonn-lagning". Men tack iaf.

Kommentera

Ifall någon annan har liknande problem i framtiden tänkte jag uppdatera med hur det gick:

Jag köpte på mig ett kit med Tear-Aid typ A. Detta köpte jag från fishline.se, det klart billigaste jag hittade i Sverige. Ungefär halva priset mot vad alla andra webshoppar tog. Dessutom var det fri frakt, trots att jag bara beställde för 99:-. Snabb och bra leverans, kan varmt rekommenderas ( http://www.fishline.se/tear-aid-repa...oducts_id/599/ )

Själva produkten verkar utmärkt. Har lagat revan nu och det ser helt klart lovande ut. Enda nackdelen är att det ser lite ut som att man satt en tejpbit på byxan, men det är ju bara kosmetiskt. Har inte testat byxan "i fält" ännu.
            En annan nackdel med produkten är att det bara följer med två rengöringslappar som används innan man sätter på lagningslappen. Materialet i förpackningen räcker till ganska många lagningar, iaf om hålen är så små som mitt. Hur man skall rengöra innan lagning när rengöringslapparna är slut får man väl se...

Kommentera

Plastikpadding och 3M har varianter av silvertjep som fungerar bra - tunna och armerade och bra lim som fan.
              Har lagat Goretex skal från insidan i fält och fått i stora drag permanenta lagningar med lång livslängd.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
              44 svar
              9 189 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg BrainDisorder  
              Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
              4 svar
              180 visningar
              0 gillar