Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Varma kläder
Collapse
X
-
Flytoverall lär ha nämnt otaliga gånger i tråden så antar att det inte är vad du söker. Som inbiten skidåkare är jag van vid att klä mig varmt. Problemen på sjön är dock annorlunda. Det svåra med skidåkningen är variationen mellan fysisk aktivitet och passivitet. På sjön är det ju råkyla som ska stås emot och man är så gott som alltid passiv (jämfört med skidåkning iaf). Likheterna är större med segling. Varför säger jag allt detta? Jag skulle kika på seglarkläder snarare än kläder för skog eller berg. Min far säger alltid "north face på berget, musto på sjön". Kläderna är gjorde för olika saker. Lager på lager gäller på sjön också men tunna skaljackor på sjön skulle jag aldrig välja i första hand. Visst, i teorin är haglöfs tunnaste jacka vindtät men i praktiken upplever iaf jag att en rejäl seglarjacka med grövre tyg motstår mycket bättre. Dessutom är seglarkläder gjorde för samma typ av rörelser som när man fiskar. Andra fördelar är att de ofta har vattenlås i ärmarna, vattentäta innerfickor mm. Nackdelen är att många ställ är röda vilket inte är så snyggt och i värsta fall skrämmer ev efterföljande gädda men visst går det att hitta svarta också.
Övriga tips för att hålla värme.
Merinoull närmast kroppen och därefter bör man inte enbart tänka "lager på lager". Misstagen många gör är att dra på typ 14 underställ på varandra. Det misstaget gjorde jag och resulterade i att familjelyckan höll på att trilla av en novembersegling. Det viktigaste när man klär sig med flera lager är att ha luft mellan sina lager. Det närmst kroppen ska vara tight och i merinoull för att hantera fukt. Därefter lager som isolerar varm luft. Har ett par byxor från haglöfs (skogen jag vet.. ) som är en bra kombo mellan fleece och något "alientyg" som är grymma. Hoppas du förstår vad jag menar!
Edit: allt jag skrivit handlar om att motstå kyla. Givetvis drar jag gärna på mig min haglöfs proshell en sommardag då det regnar. Mycket bättre rörlighet än en stelare seglarjacka osv.Senast ändrad av Gurchan; 2013-10-20, 22:58.
Kommentera
-
Ledsen för dåligt språk men skriver från mobilen. Kläder värmer inte utan konsten ligger i att isolera kroppsvärmen och samtdigt se till att vinden inte kommer åt att kyla!
Kommentera
-
Fan ska folk ut på trendshow eller på catwalken med varma kläder för fiske?
Har flytoverall för:
1. Säkerheten
2. Värmer bra i kombination med rätta kläder under
3. Enkelt att ta på/av sig och se normal ut om man nu kliver av båten.
Så vill du vara fin får du lida pin
Kommentera
-
@Hålan
Schysst ställ, är det fodrat?
@Gurchan
Kanonbra skrivet. Du förstår precis vad jag är ute efter. Jag var ute i lördags och det var nog -2 grader när vi åkte ut på sjön. Hade bara skalbyxor men tog på mig underställ, byxor och mjukisbyxor över det för att hålla mig varm. På överkroppen hade jag underställ, fleece och en vinterjacka från tierra i goretex som jag egentligen inte vill fiska i. Jag höll mig hyfsat varm, men det kommer kallare dagar ska kolla på seglarkläder. Kan du rekommendera en nätbutik?
@Hasse
Ja flytoveraller verkar onekligen vara tillräckligt varma. Men otympliga och fula som stryk
Kommentera
-
@numse
Tack! Dålig koll på nätbutiker då mitt inköp av seglarställ sker max var 5:e år och då föregås av mycket provandes och velandes. Personligen uppskattar jag musto men då skenar priserna lätt iväg. Mitt senast ställ var dock ett puma som jag är nöjd med. Två andra tips jag kan ge är dels fleecemamelucker och tröja som är halvfodrat. Mameluckerna går att hitta från zytt vet jag, säkert många andra märken som har. Ger extra värme över känsliga nedre regionerna. Halvfodrade tröjan är en långärmad tröjan med med inget foder i ärmarna. Älskar den när jag fiskar då det är bålen som behöver hållas varm och med den tröjan så fylls just den funktionen samtidigt som rörligheten i armarna är kvar! Kan kolla upp märke på den när jag kommer hem men den har tjock ullfoder (som en fårfäll) över bålen men är slank som ett underställ på armarna!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
|
44 svar
9 206 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-04-29, 21:48 | ||
Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36