Varma kläder - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varma kläder

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Den kängan ser verkligen ut att göra jobbet. Men jag har redan goretex-kängor som funkar bra. Har använts vid karpmete i snön en gång i tiden

Fan, för 7-8 år sedan då jag testade karpmete för första gången så tältade jag och brorsan i oktober. Då hade jag gamla halvtrasiga gympaskor. Det gick det också! Med risk för frostskador..

Åkte till El-Ges efter jobbet och de hade Geoff Andersons ställ. Ett par brallor i Medium och en Jacka i Large. Jag blev riktigt förtjust i brallorna som var fodrade och gedigna. Tyvärr var storleken aningen liten, så jag behöver Large, men de satt riktigt bra ändå. Jackan däremot var figursydd för en man som väger mer än han är lång. Fick in en öltunna innanför midjan utan problem. Tragiskt..

Testade även pinewoods populära jacka och byxor (minns inte vad de heter). Mindre gedigna än Geoff, ingen fodring i brallorna och jackan var galet sydd. Testade medium som var alldeles för stor runt magen men alldeles för kort i ärmarna.

Tittade även på Savagegears set, men det var bara skal. Inget för vintern.
    Bloggen | Portfolio

Kommentera

Nya Canadabyxan från idefixteko är varma byxor och kostar inte en förmögenhet. Men så vattentäta är dom inte....

Kommentera

Kommentera

Har en tensonjacka, 16000mm vattenpelare tror jag.

Har inte testat den supermycket, men det jag har använt den så har den varit ruskigt varm, även de tidiga vårdagarna jag köpte den.

Materialet är ganska obekvämt, men det blir nog bättre när det använts ett tag.

Fick min till ett förbannat bra pris och till det priset var den totalt värd det. kolla på ribatex, de brukar ha 50% på förra årets modeller, tyvärr kan du ju inte testa då.

Kommentera

Jag har ett Geoff Andersen ställ och tycker det är kanon...massor med detaljer och funktioner....fickor etc...som sagt kanon.......ända till det börjar regna......

Fick klart för mig att vattenpelaren är 3000 efter att ha läst en tråd här på FS.....rena skämtet för ett set som man tar runt 5000 för if u ask me...

Beställde själv ett Tensonställ som nämnts i tråden efter att ha varit på Ribatex och provat tidigare veckan.....stället som är lättfodrat kommer garanterat att hålla dig torrare om det blir regn o ruskväder vi höstens fiske.

Att det just nu kostar runt 2500 för jacka o byxa gör inte saken sämre...

/S
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Vi hade Tensonkläder på Sjöfartsverket när jag gjorde värnplikten.Funkade då med...fast det var förra milleniet :-D

Kommentera

Fötter: Husqvarna stövlar med sågskydd, använd raggsockor, fungerar vår/sommar/höst. Vinter byts dom mot Nokian Naali (köp extra foder så du har torra att byta med) Underkropp: mysbyxor överst, underställ underst, lägg på långkalsonger emellan allt efter hur kallt det är. Mysbyxorna kan bytas mot Blåkläder arbetsbyxa. Överdel: Blåkläder fodrad jacka, underst underställ, lägg på långärmade T-shirts emellan efter hur kallt det är.
                Ovan använt med sunt förnuft beräknat på kroppsarbete fungerar från +20° till -35°.
                Vinner inga designpriser (spelar ingen roll då ingen ser mig) men å andra sidan är jag alltid varm och torr.

När det regnar håller jag mig inne om jag ska arbeta, annars sydväst och "minitält"!

Peter
                Senast ändrad av wolw; 2013-09-27, 21:42.

Kommentera

Jag har hört från flera håll att Geoff Andersons ställt inte håller i regn, men det förvånar mig inte. Om man vill vara torr så ska man köpa Goretex eller Galon, end of story. Huvudsaken för mig är att de är varma. Sen verkade de vara väldigt gedigna som sagt, och det är ju ett plus. 1800kr på wollmars tror jag de kostar.

Men jag låg och klurade i natt och jag tror att jag ska försöka hitta några fodrade vandringsbraller istället att ha under mina skalbrallor. Billigar och bättre egentligen, då de är Goretex (skalbrallorna). Överdel vet jag inte.. tänkte på ifall jag kunde hitta någon väldigt varm och tjock ull/fleece tröja, men jag har svårt att tror att min skaljacka håller måttet ändå. Överkroppen är ju lite känsligare.
                  Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ett jävligt bra tips är först ett bra underställ sedan köper du ett par bibs!! http://www.wollmars.com/product.asp?product=2822
                    E fan det bästa köp sedan man hoppade i sin första flytoverall.. Jag har bibs på mig under "fiskebyxor" eller under flytoverallen och dem värmer så jävla gött även upp på ryggen då det blir kallt. Överkroppen är lite halvsvår ibland men det är rätt gött ha en Flytjacka faktiskt.. Sedan köper man en billig Poncho om det kommer hellregn att plocka fram. Sedan om jag typ ska ut på vänern en heldag på vintern blir det hel flytoverall med massa ull och bibs under.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                      Jag har ett Geoff Andersen ställ och tycker det är kanon...massor med detaljer och funktioner....fickor etc...som sagt kanon.......ända till det börjar regna......

Fick klart för mig att vattenpelaren är 3000 efter att ha läst en tråd här på FS.....rena skämtet för ett set som man tar runt 5000 för if u ask me...

Beställde själv ett Tensonställ som nämnts i tråden efter att ha varit på Ribatex och provat tidigare veckan.....stället som är lättfodrat kommer garanterat att hålla dig torrare om det blir regn o ruskväder vi höstens fiske.

Att det just nu kostar runt 2500 för jacka o byxa gör inte saken sämre...

/S
                      Vem säger 3000mm? Geoff själva säger 10000mm.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av .art, 2025-06-01, 21:34
                      3 svar
                      262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jester Burk II  
                      Startad av Aejohansson, 2025-09-12, 19:04
                      3 svar
                      211 visningar
                      0 gillar