Enligt polare är detta ställ överlägset:
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Varma kläder
Collapse
X
-
Man tjänar ju en massa flexibilitet med lager på lager, då kan man fortsätta med sin "dyra" vattentäta jacka ytters, och sen bara komplettera med ett bra underställ och ett tillräckligt varmt mellanlager. Känns rätt onödigt att ha två tre jackor för att reglera temperaturen när man kan ha en jacka och några mer eller mindre varma "tröjor".
Ull är fan kung mot kroppen, eller om det är varmare siden eller ull/sidan blandning, och sen en fleece tröja, eller nått med stoppning typ primaloft, beroende på hur kallt det är ute och sen på med väderskyddet.
Och +1 på gös ingvar:s merino buff, är värd varenda krona!
Skulle rekommendera http://www.astasullrike.se/, inte för att det nödvändigtvis är "bättre" rent tekniskt men man kan välja massa lustiga färger, och det är mycket mindre risk att man förstör sina ullkallingar i 40° tvätten om de är orange/vit randiga och inte smälter ihop med all annan tvätt är
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Numse Visa inläggAklima ska jag ta en titt på, tack. Just nu har jag ett tunnare underställ för vårfiske från ullmax, det håller inte måttet.
Är tensons byxor fodrade?
Aklima är bra grejer fast ska man ha det värsta så var woolpower the shit enligt dom butiker jag har pratat med bla ribatex & Naturkompaniet . Naturkompaniet har ett paket pris på byxa & tröja i 200 gr merinoull för 999 kr ordinarie pris 599kr per del
Kommentera
-
Jag var precis på XXL nu på lunchen och köpte dessa:
Överdel
Underdel
Så nu har jag ett varmare underställ fixat. Jag tittade även på skidkläder som Lozz nämnde men hittad inget vettigt. De hade faktiskt inte speciellt gott om kläder för vinter över huvud taget.. hittade inga fodrade brallor alls
Många rekommenderar Pro shops 100MPH ställ märker jag. Har bara hittat en negativ recension på nätet, men informationen är sparsam. Finns väldigt få bilder. Jag är inte så sugen på att köpa kläder för 4000kr utan att kunna testa dem, och jag tror inte det finns någon som säljer dem i Göteborg.
Kommentera
-
Tips om varma byxor för en ringa penning: militärt överskott: fältbyxa modell 58. Material vadmal. Färg: grbrgr (gråbrungrön)
Tips om varma kängor för en helt annan penning: Jörnkängan antifrys. Är helt enkelt riktigtvarma. Kostar nog en del troligtvis minst tre tusen. Men. (trumvirvel) är varma! Innerskor i ull.
Dessa plagg plus en del annat har jag i många år använt vid jakt vintertid då jag har lidit av grav jaktidioti i 20 år, och först på senare år hittat tillbaka till fisket lite mer...
Jörnkängan är svår att få tag i... de svarar i telefon när de hinner...Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?
Kommentera
-
Alla tjatar om lager-på-lager-principen, inte minst Naturkompaniet o. co. som på så vis kan sälja på flera lager av dyra kläder...
Min egen erfarenhet säger att skaljackor (och byxor) är att föredra så länge det är rimligt milt ute och så länge man rör sig mycket. När man fiskar från båt och det är riktigt kallt tycker jag däremot att en flytoverall gör ett bättre jobb. Då behöver man inte heller ha tusen lager kläder under, så på köpet blir det faktiskt även mer bekvämt. Luften mellan det man har under och flytoverallen skapar mycket värme.
Den tvådelade Sundridge Lightweight kan jag rekommendera. Lättare och smidigare än många andra flytoveraller, men fortfarande varmt och tillräckligt vattentätt. Dessutom inte särskilt dyrt.
Kommentera
-
Du var ju inte sexigast i skogen. De där tillsammans med aclima nätunderställ så är man ju riggad för en helkväll på stan.
Skämt åsido, tack för tips. Jag har sökt runt efter allt ni rekommenderat här och i andra trådar och det närmaste som jag faktiskt kan testa är Geoff Andersens ställ på Wollmars i Borås. Har inte besökt Wollmars på väldigt länge, så jag kanske tar det i samband med att reka Tolken i morgon.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Barramundi Visa inläggAlla tjatar om lager-på-lager-principen, inte minst Naturkompaniet o. co. som på så vis kan sälja på flera lager av dyra kläder...
Min egen erfarenhet säger att skaljackor (och byxor) är att föredra så länge det är rimligt milt ute och så länge man rör sig mycket. När man fiskar från båt och det är riktigt kallt tycker jag däremot att en flytoverall gör ett bättre jobb. Då behöver man inte heller ha tusen lager kläder under, så på köpet blir det faktiskt även mer bekvämt. Luften mellan det man har under och flytoverallen skapar mycket värme.
Den tvådelade Sundridge Lightweight kan jag rekommendera. Lättare och smidigare än många andra flytoveraller, men fortfarande varmt och tillräckligt vattentätt. Dessutom inte särskilt dyrt.
Kommentera
-
Ylle smiskar röv på det mesta. Varmt även blött.
Hel overall har en stor fördel som man inte fattar innan man provat.
Inga glipor.
Mycket luft.
Inte frysa handlar inte bara om många lager.
Det handlar också om nödvändigheten av luftighet mellan lagren.
Blev tvungen att gilla ett inlägg av dig ovanJag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
|
44 svar
9 206 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-04-29, 21:48 | ||
Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36