Biltema vadare och handskar, prisvärda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Biltema vadare och handskar, prisvärda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
    OK litet förtydligande om användningen av vadarna, oftast sker användningen tidig vår runt kristi himmelfärd strax efter islossning då bryggan måste lagas efter isens härjningar och då är det ofta bara några få plusgrader i vattnet och sedan sker visserligen vasskärnignen under sensommaren
    Detta låter intressant, jag är nybliven ägare av en stuga med sjötomt, hur gör du när du skär vass?

Kommentera

Ursprungligen postat av badpitt Visa inlägg
      Detta låter intressant, jag är nybliven ägare av en stuga med sjötomt, hur gör du när du skär vass?
      Bara vässa lien och på med vadarna och knalla ut i strandvattnet och skära ner allt oönskad vass så långt ut som man bottnar med vadarna, sedan får det bli att fortsätta ståendes i båten och lia resten.
      Det är ett tungt jobb men måste göras för att hindra att det växer igen helt runt bryggan, skär så nära botten Du kan och när Du gjort det några år så brukar mängden vass minska då iaf delar av rötterna dör av att bli avskurna under ytan ocjh det blir lite mindre vass för varje år, men helt fritt blir det aldrig.

Tänk på att i de flesta kommuner är det krav på att man samlar upp den vass man skär och tar upp den på egna tomten för att sedan elda upp eller som jag kör i kompostkvarnen, det kan bli ett jäkla liv om man bara låter den skurna vassen flyta iväg med vinden så den hamnar på någons annans tomt, och det kan i sämsta fall leda till böter och oftast till grannosämja, har sett både och på nära håll.

Tips är att sätta en lina i liens skaft och till handleden som en fånglina för man tappar greppet ibland och då sjunker lien och det blir att dyka, en erfarenhet efter ca 40 år av vasskärande med lie ;-(

Kommentera

tanken är alltså att vassen "drunknar"?

Kommentera

Tack för hjälpen!

Kommentera

Ursprungligen postat av oordning Visa inlägg
            tanken är alltså att vassen "drunknar"?
            Ja något sådant eller att rötterna ruttnar när det rinner in vatten i dem, vet inte exakt hur det funkar men det funkar iaf och jag nöjer mig med det ;-)

Kommentera

Handskarna kan jag rekommendera å det varmaste. Nackdelen med dom är att dom är satans små i storlekarna. Jag har storlek 9-10 i handskar och har deras XL eller vilken storlek det nu är (deras största) och den passar precis. Visserligen är de lite töjbara men det finns gränser även för det.

Jag använder dom till både fiske (om det är svinkallt) och isklättring. Det rinner mer vatten på en vertikal is än många tror.

Kommentera

Låter ju bra det, får testa storleken på dem som det verkar, brukar ha allt mellan 8-10 beroende på fabrikat så köper aldrig utan att prova så jag vet, verkade vara samma med vadarna.

Isklättring låter som något som kan bli väl spännande iaf för mig, men säkert spännande om man bara pallar med höjder vilket jag har lite svårt med sedan jag gjorde en saltomortal med påföljande kraschlandning för många år sedan ;-(

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                44 svar
                9 206 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg BrainDisorder  
                Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                4 svar
                192 visningar
                0 gillar