Biltema vadare och handskar, prisvärda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Biltema vadare och handskar, prisvärda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Biltema vadare och handskar, prisvärda?

Vore tacksam för lite erfarenheter av BT.s vadarbyxor och "seglarhandskar", vet att det är billiga grejor men det är liksom hela poängen i detta fallet så jag vill bara veta om de kommer att funka till det jag ska ha dem.

Vadarna http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fril...neopren-26596/ kommer att användas max 3 gånger per sommar och inte till fiske utan för att kunna stå i vattnet och laga bryggan och skära bort vass längs stranden, så jag vill komma undan så billigt som möjligt och insåg att dessa neopren kostar lika som PVC och då känns ju neopren bättre då de är lite varmare och jag gillar inte kallt vatten så duger dem till min användning?

Har i alla år varit stor motståndare mot användande handskar i alla lägen och aldrig använt det ens när jag jobbat med saker som är skadliga för händerna som vasst eller kallt, men har på senaste åren blivit förståndigare troligen att göra med ökad ålder och mognad ;-)

Så numera använder jag oftast handskar och då ofta sådan montagehandskar som är grymt smidiga och ger bra grepp, så nu vill jag ha ett par som funkar vid fisket och har kikat på dessa och vill veta vilken av modellerna som är vettigast denna http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/...ndskar-255181/ eller denna http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/...ndskar-255170/ det primära syftet är bra grepp och att de kan användas både vid fisket men även när jag kör och hanterar tex ankarlina så de blir blöta hur är de då?

Orsaken att jag väljer så billiga är att jag är "världsmästare" på att slarva bort och förstöra mina handskar så jag köper numera enbart billiga och oftast flera samtidigt och behöver inte bli upprörd när de försvinner utan tar bara fram nästa par och kör vidare ;-)

Så vad säger sakkunskapen här på FS, håller vadarna iaf några somrar och ger handskarna mig bättre grepp om spö och rulle samt skyddar iaf lite när jag handlandar gäddor?
    OBS jag vet att det finns enkom handskar för det och har sådana som är kevlarförstärkta men ibland blir det inte av att sätta på mig dem när det är mindre gäddor och då blir det iblandd lite blodvite vid kontakt med gälbågarna ;-(

Tack på förhand

Tjena, jag har använt dessa http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/...ndskar-255170/ till fiske tidigare, och måste säga att kvalitén är väldigt bra till det priset (de va tiom dyrare när jag använde dem). Hållit händerna varma rätt länge trots att de varit genomblöta med många blöta återutsättningar av fisk. Tummen upp för dem till det priset, piskar några andra "fiskehandskar" jag provat tidigare.
    sigpic
    www.fkpgear.com
    Fiskkonservator.se
    Blogg fiskkonservator-lubbe.sportfiskeforum.se

Kommentera

Jag har ett par vadare från BT och är nöjd med mina.
      Om du bara skall använda dem några ggr/år så rekommenderar jag dem.
      Om du köper dessa vadare från BT så kom ihåg att köpa 1 el 2 strl större än du normalt använder(mkt små strl).
      I näst kast så .....

Kommentera

Om det är sommaraktiviteter vadarna ska användas till vete tusan om jag hade valt neopren. Jag har provat neopren i sommarvärme någon gång och det tenderar att bli väldigt svettigt (de andas ju inte över huvud taget) så fort man rör på sig lite grann. Hade nog satsat på PVC om jag var du, och istället kompletterat med kläder under vid behov.

Kommentera

Vadarna har funkat finfint i vinter, men för sommarbruk skulle jag inte ens vilja prova, det måste bli tokvarmt.

Behövs handskar föredrar jag ull med klippta toppar, hestra har billiga som håller.
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Hej Bosse Rospigg !

Kanske dumt av mig att förstöra dina illusioner, men handskarna måste du prova hur dom sitter på dina händer. Personligen har jag köpt, inte för fisket, där kör jag andra, utan till just båtåka, lite segling mm. Det negativa är passformen på dom som i alla fall inte passar mina händer, blir lite påsiga då jag upplever dom för tjocka och för knöliga sömmar mm, och bylsiga i handflatan och allmänt knöliga. Annars är dom klart prisvärda

Har biltemas PVC vadare i många år, kanon kvalitet för det priset faktiskt
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

OK litet förtydligande om användningen av vadarna, oftast sker användningen tidig vår runt kristi himmelfärd strax efter islossning då bryggan måste lagas efter isens härjningar och då är det ofta bara några få plusgrader i vattnet och sedan sker visserligen vasskärnignen under sensommaren men jag gillar verkligen inte den svenska sommarens badtemperatur allt under +25gr är kallt för mig och jag får bylta på mig underställ med dagens PVC vadare som har gått sönder därav köpet av nya för att klara mig därav tanken att lite varmare vore skönt men jag kanske får värmeslag istället? ;-)

Ska testa handskarna i passform men iden verkade vettig med tumme och pekfinger klippta och resten hela, men har kört en del med fleece med alla fingrar klippta och det funkar också men nagelbanden blöder friskt ibland så lite det jag ville undvika, och jo jag vet att fleece inte är så skyddande men jag är som sagt lite ovarsam ihop med hög smärttröskel och då blir det som det blir ;-(

Köpte ett par Tegera Pro för runt 160 kr och de är kalas till det de var tänka och funkar bra med pekskärm vilket var ett krav på dem så får väl testa både storleken på stövlarna och passformen på handskarna när jag är i butik så får vi se var det landar men kul att höra att det iaf är prisvärt.

Kommentera

Jag fryser nästan aldrig och anser vatten över +4 grader badbart så är du frusen av dig ska du nog inte jämföra med vad jag tycker om värme.
                Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
                  Jag fryser nästan aldrig och anser vatten över +4 grader badbart så är du frusen av dig ska du nog inte jämföra med vad jag tycker om värme.
                  HeHe nej Du verkar vara mera isbjörn än mig, så en badkruka som jag kanske borde välja neopren iaf?

Kommentera

Klart du ska välja neopren. Sen kan du ju ha dom till kustfiske efter havsöring bl a.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    44 svar
                    9 206 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg BrainDisorder  
                    Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                    4 svar
                    192 visningar
                    0 gillar