Handskar - köpråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Handskar - köpråd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Handskar - köpråd

Begav mig ut till Barsebäck idag för att vada ut och fluga efter HÖ.
    Frös inte alls efter ha klätt mig enligt konstens alla regler... förutom i fingertopparna på pek och långfingret som är avklippta på mina handskar. Det var så djävligt att jag tappade känseln och gav upp en 20min.

Vad har ni för tips eller råd till mig att använda? Har idag dessa http://www.visionflyfishing.com/page...6&c=43&pid=197

Handskar - köpråd

Efter att ha testat diverse neopren och fleece varianter har jag landat på stickade ullvantar typ torgvante. Jag har kört med ett par hestra hela vintern igenom, men jag skulle tro att vilka som helst funkar. Jag gillar dessa för att dom har långa muddar som värmer handlederna, och dom var billiga.

Jag har större problem med isbildning i spöringarna än frusna fingrar. Dom enda gångerna jag fryser är när det blåser som fn, då behövs vindtäta tummvantar att tina upp fingrarna med mellan passen. Men jag är och andra sidan inte frusen av mig.
    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av stregnil Visa inlägg
      Begav mig ut till Barsebäck idag för att vada ut och fluga efter HÖ.
      Frös inte alls efter ha klätt mig enligt konstens alla regler... förutom i fingertopparna på pek och långfingret som är avklippta på mina handskar. Det var så djävligt att jag tappade känseln och gav upp en 20min.

Vad har ni för tips eller råd till mig att använda? Har idag dessa http://www.visionflyfishing.com/page...6&c=43&pid=197
      Testa dom du har med ett par vanliga diskhanskar under...kylan brukar komma med vätan och med gummihandskarna förblir du torr om fingrarna..

/S
      Senast ändrad av Silverbågen; 2013-03-03, 22:43.
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Där kan jag bara hålla med. Det funkar riktigt fint även vid ismete etc att ha en väldigt tunn latexhandske på den hand man oftast finlirar med. Precis som Silverbågen säger så handlar det om att hålla sig torr och sen i andra hand få bort vind. På samma sätt har jag ofta en handduk både vid landfiske och i båten när man blivit blöt att direkt torka av händerna. Främst när det är riktigt kallt och blåser.

Kommentera

Ursprungligen postat av Vert Visa inlägg
          Där kan jag bara hålla med. Det funkar riktigt fint även vid ismete etc att ha en väldigt tunn latexhandske på den hand man oftast finlirar med. Precis som Silverbågen säger så handlar det om att hålla sig torr och sen i andra hand få bort vind. På samma sätt har jag ofta en handduk både vid landfiske och i båten när man blivit blöt att direkt torka av händerna. Främst när det är riktigt kallt och blåser.
          Det är roligt att se att detta funkar för andra, och det är ju bara beviset att alla är olika. Jag prövade olika varianter med latex, diskhandske, och bygghandskar med sånt gummiöverdrag ett tag. Den enda slutsatsen jag kom fram till var att jag började frysa ännu mer om händerna då det bildades kondens väldigt fort. Nu kör jag bara med fleece typ torghandske när det är som kallast. De mindre kalla dagarna neopren torghandske.

Frågan är nog högst personlig och du kommer nog fram till det som passar dig bäst efter ett tag
          sigpic

Kommentera

Hej, denna handske kör jag med vid havsöringsfiske. Det som jag upplever som bäst är att handsken är tunn, man behåller känslan.

Kommentera

Jag kör med Byggindustrins montagehandskar med gummi på greppsidan och goretex på ovansidan, fungerar alldeles utmärkt,
              Om det är riktigt kallt ute brukar jag ta en tunn bomullsvante under.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Jag kör med Byggindustrins montagehandskar med gummi på greppsidan och goretex på ovansidan, fungerar alldeles utmärkt,
                Om det är riktigt kallt ute brukar jag ta en tunn bomullsvante under.
                Vilka är det du har?
                Jag har tittat lite på montagehandskar, men inte hittat kombinationen med Gore-Tex (i varje fall inte så pass smidiga att man kan fiska med dem) Har du möjlighet att länka eller berätta vad de heter?
                Tack på förhand!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                44 svar
                9 199 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg BrainDisorder  
                Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                4 svar
                182 visningar
                0 gillar