Bästa skalbyxa och jacka - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa skalbyxa och jacka

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag är bara 1,72 men pga pondus måste jag ha large. De är ca 15 cm för långa för mig.
    Jag ringde till butiken och diskuterade lite ang storl och fick fin hjälp när vi skulle komma fram till rätt storlek.
    Om det blir fel så kostar det ju inte så mycket att skicka tillbaka och byta storlek.
    //C
    http://sportfisher.se

Kommentera

Kolla även seglarkläder.
      Kör själv med Musto MPX sjukt nöjd med den.

- - - Updated - - -

Kolla även seglarkläder.
      Kör själv med Musto MPX sjukt nöjd med den.

Kommentera

Kolla hos Ribatex.De har bra "sjökläder"

Kommentera

Tenson Cro'jack!

Jag säger bara en sak. Tenson Cro'jack!

Vill aldrig byta ut min mot någon annan :-)

/Elias

Kommentera

har en sådan, men tycker den är lite knasigt designad. När man sätter sig blir det liksom en bulle på magen, jackan knorvar sig iom fickornas placering, samt att den har endast envägsblixtlås.. nedre delen på jackan fastnar frami också tycker jag. Fästena för flytväst är lite felplacerade för min uppblåstbara flytis (de små hällorna insydda i fronten)

Annars väldigt skön, bra mot väta, skön krage och bra fickor som också kan användas för ventilation. Gillar att jackan har neoprenmuddar i ärmarna.. bra när det är superblött.
            >> Sportfiskekanalen på Vimeo <<

Kommentera

Jag är nöjd med Klättermusen "Allgrön"-jackan. Det bästa med den är att den har otroligt bra passform, känns extremt smidigt när man kastar med spöet. Känns knappt att man har en skaljacka på sig. Det är viktigt för min del då jag mestadels rör mig längs älvkanten och kastar. Kanske för få fickor (två som är ganska stora) för att passa den fiskare som vill ha en jacka som är lite som en flugfiskeväst. Diskret utseende också, för de som ogillar väldigt stora loggor på kläderna.

Företaget har bra service också. Lämnade in min jacka för reparation av blixtlås (mitt misstag, hade dragit åt blixtlåset så att den tunna "tygflärpen"/snöskyddet hamnade emellan) och det tog bara någon dag så var det klart, jackan var tillbaka igen.

Inget "Gore-Tex", men jackan har hållit mig torr under många regniga fisketurer. Jackan är dock lite dyr (skaljackorna ligger på mellan 4200-6800 kr och tillhörande byxor tar de 3100-6900 kr för).

Kommentera

Var inne på XXL sport i helgen och diskuterade vattentäta byxor. Fick träffa en i mitt tycke kompetent säljare som påstod att inte ens gore-tex plagg som skall klara vattenpelare över 20 000mm håller tätt när det uppstår tryck som när man sitter på vått underlag. Han var seglare själv och sa att det enda som håller tätt är just seglarbyxor som Musto, Helly Hansen etc. Dessa var dock slutsålda för säsongen och kommer åter i lager till våren. Letandet går vidare...

- - - Uppdaterad - - -

Var inne på XXL sport i helgen och diskuterade vattentäta byxor. Fick träffa en i mitt tycke kompetent säljare som påstod att inte ens gore-tex plagg som skall klara vattenpelare över 20 000mm håller tätt när det uppstår tryck som när man sitter på vått underlag. Han var seglare själv och sa att det enda som håller tätt är just seglarbyxor som Musto, Helly Hansen etc. Dessa var dock slutsålda för säsongen och kommer åter i lager till våren. Letandet går vidare...

Kommentera

Ursprungligen postat av sniperh Visa inlägg
                  Det där fattar jag inte.

För det första: dessa seglarbyxor har väl också någon sorts membran eller? Helly Hansen har väl Hellytech eller vad det heter? De är väl inte gjorda i galon(naturligtvis har galon någon vattenpelare också, det klarar ju inte vad som helst)? Jag har ett par membranbyxor som jag har suttit på helt blöta tofter med utan att bli blöt i var fall. Sen kanske vissa byxor är väldigt ömtåliga så att membranet går sönder lätt och därför börjar läcka.

För det andra: Tryck(P) kan ges både genom: P=densitet*tyngdaccelaeration*höjd och genom P=Kraft/Area. Densiteten för vatten är ca 1000 kg/m^3, tyngdaccelaeration=9.81 m/s^2, höjden är i detta fall plaggets vattenpelare i detta fall 20 m. Om vi utgår från en person som har tyngden 100N (Kraften i ekv 2 alltså) och de två ekvationerna kombineras och Arean löses ut ger det:

Area=Kraft/(Densitet*tyngdaccelaeration*höjd), med våra siffror ger det Area=100/(1000*9.81*20)=0.000509 m^2=5.09 cm^2.

Alltså om du belastar plagget med hela din kroppstyngd på en yta som är mindre än 5cm^2 i detta fall kommer de läcka in. Men om man till exempel sitter på en blöt toft lär ju sittytan vara betydligt större därför borde det absolut hålla tätt, dessutom har man ju i fötterna som avlastar. Räknar man på samma sätt med ett membran på 2 eller 3 meter vattenpelare blir det mer tveksamt om det kommer hålla tätt för olika saker.

Så här borde man kunna tänka tycker jag iaf, sen är det väl inte omöjligt att tillverkarna ljuger hejdlöst om vad membranen klarar. Jag kan dessutom ha räknat fel.

Kommentera

Jag rekommenderar Gore-tex, har ett Norröna Recon ställ i Gore-tex Pro som jag är helt otroligt nöjd med. Det stället är till för militärt bruk utvecklat av Norska, Svenska och Danska försvaret.

Klättermusen har jag bara hört bra om, lär ska vara grymt slitstarka dessutom.

Gore-tex Pro är slitstarkare än vanligt goretex och det är det är nog vettigast att ha det när man ska använda dom i fiskesammanhang.

Som ovan nämnt så är också Mustos dyrare kläder också i just Gore-tex Pro

-Vanlig GoreTextm klarar enligt ISO 811 test en vattenpelare på 28 meter.
                    -Ventilationsförmåga 9000 g /24 timmar (goretex betraktas som ett material som andas ganska dåligt -men endå är vattentätt)

-Geoff Anderson Dozer 3 Jacka klarar vattenpelare på 2 meter
                    -Ventilationsförmåga 3500 g /24 timmar.
                    Senast ändrad av mobetahl; 2012-11-23, 00:03.

Kommentera

Har ett antal stall bade fran Sverige och USA. Det basta ar det soder saljer fran basspro och nastan lika bra ar guidewear fran cabelas. Har ocksa ett Geoff och det ar helt ok men klart samre an cabelas.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                      44 svar
                      9 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg BrainDisorder  
                      Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                      4 svar
                      180 visningar
                      0 gillar