Bästa skalbyxa och jacka - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa skalbyxa och jacka

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av martinus Visa inlägg
    Det där fattar jag inte.

För det första: dessa seglarbyxor har väl också någon sorts membran eller? Helly Hansen har väl Hellytech eller vad det heter? De är väl inte gjorda i galon(naturligtvis har galon någon vattenpelare också, det klarar ju inte vad som helst)? Jag har ett par membranbyxor som jag har suttit på helt blöta tofter med utan att bli blöt i var fall. Sen kanske vissa byxor är väldigt ömtåliga så att membranet går sönder lätt och därför börjar läcka.

För det andra: Tryck(P) kan ges både genom: P=densitet*tyngdaccelaeration*höjd och genom P=Kraft/Area. Densiteten för vatten är ca 1000 kg/m^3, tyngdaccelaeration=9.81 m/s^2, höjden är i detta fall plaggets vattenpelare i detta fall 20 m. Om vi utgår från en person som har tyngden 100N (Kraften i ekv 2 alltså) och de två ekvationerna kombineras och Arean löses ut ger det:

Area=Kraft/(Densitet*tyngdaccelaeration*höjd), med våra siffror ger det Area=100/(1000*9.81*20)=0.000509 m^2=5.09 cm^2.

Alltså om du belastar plagget med hela din kroppstyngd på en yta som är mindre än 5cm^2 i detta fall kommer de läcka in. Men om man till exempel sitter på en blöt toft lär ju sittytan vara betydligt större därför borde det absolut hålla tätt, dessutom har man ju i fötterna som avlastar. Räknar man på samma sätt med ett membran på 2 eller 3 meter vattenpelare blir det mer tveksamt om det kommer hålla tätt för olika saker.

Så här borde man kunna tänka tycker jag iaf, sen är det väl inte omöjligt att tillverkarna ljuger hejdlöst om vad membranen klarar. Jag kan dessutom ha räknat fel.
    Precis som du säger så har ju även seglarkläder membran. Jag vet inte om detta stämmer men jag har fått för mig att seglarkläderna är galonförstärkta i rumpan för att klara av att sitta på våta underlag. Men nu börjar det bli lite överkill här känner jag. Jag spinnfiskar 99% av tiden och vill kunna avbryta fisket för att någon gång ibland sätta mig på en våt durk o äta lite matsäck utan att bli sjöblöt i rumpan. Till detta blygsamma behov torde jag klara mig gott med ett rejälare skalplagg i gore-tex eller liknande material.

Beträffande din uträkning så misstänker jag att den stämmer i allt väsentligt, du tappade mig vid första formeln

Kommentera

Jag köpte ett Pinewood Ancona set och är helnöjd för dom pengarna.

Kommentera

Hoppas verkligen att Geoff Anderson Dozer inte är så kass som många här tycks anse. Jag köpte nämligen en så sent som igår. Den såg bra ut och känns skön. I vart fall att cykla i.

Kommentera

Jag har mycket med Fjällräven, har inte haft några som helst problem med deras kläder. De kostar en del men så håller de mycket länge. Har även testat Swedemount som finns att köpa på sportshopen i Strömstad mm och deras On Course Jacka och byxor är kanonbra. Vind och vattentäta, går att impregnera om när man har varit ute länge i regn, så rinner bara regnet av från kläderna sedan.

Fjällrävens G-1000 jackor och byxor är bra, går att vaxa. Desto mer vax desto mer väta och vind tål plaggen.
          Har använt Fjällräven under några år och kan säga att plaggen är riktigt slitstarka!

/Marcus
          http://fjallfisket.blogspot.se/

Fiske i Tänndalen, Funäsdalen, Rogen mm

Kommentera

Hur resonerar ni kring färgen på kläderna ni köper till fiske? Ofta är ju skalplagg ganska färgglada o blått, neongul o grön m.m. Går ni på vad ni tycker är snyggast eller något annat?

Kommentera

Ursprungligen postat av sniperh Visa inlägg
              Precis som du säger så har ju även seglarkläder membran. Jag vet inte om detta stämmer men jag har fått för mig att seglarkläderna är galonförstärkta i rumpan för att klara av att sitta på våta underlag. Men nu börjar det bli lite överkill här känner jag. Jag spinnfiskar 99% av tiden och vill kunna avbryta fisket för att någon gång ibland sätta mig på en våt durk o äta lite matsäck utan att bli sjöblöt i rumpan. Till detta blygsamma behov torde jag klara mig gott med ett rejälare skalplagg i gore-tex eller liknande material.
              Det kan säkert stämma att vissa plagg har galonförstärkningar på utsatta ställen, det låter ju vettigt iaf. Men visst är det som du säger sällan man blir blöt om man bara står upp även om det regnar ganska mycket, sålänge man har någon slags regnkläder. Spinnfiskar man stående är det nog inget stort problem. Jag kör å andra sidan mest mete, vertikal eller trolling, alltså fisken där man sitter mycket och jag gillar inte att bli blöt i röven

- - - Uppdaterad - - -

Ursprungligen postat av speedy Visa inlägg
              Hur resonerar ni kring färgen på kläderna ni köper till fiske? Ofta är ju skalplagg ganska färgglada o blått, neongul o grön m.m. Går ni på vad ni tycker är snyggast eller något annat?
              Har börjat tänka på det också. När man båtfiskar och så tror jag inte det spelar någon som helst roll. Jag kör rätt mycket mete i åar och då känns det lite dumt att ha för skrikiga färger, undrar om det spelar någon roll, kanske inte?

Kommentera

Sådär, då var nya skalbyxor inhandlade. Det blev ett par Lundhags rocketeer med dermizax membran. Hittade dem till ett i mitt tycke suveränt pris, 1600kr o slog till. Har dessutom hört mycket gott om byxan!

Tack så mycket för alla åsikter. Jag kommer så småningom ge er synpunkter på hur Rocketeer byxan fungerar. Den som vill får gärna fortsätta diskussionen för jag misstänker att jag inte är den enda som gått vilse i djungeln av fiskekläder!

Kommentera

Ja, de ser riktigt fina ut. Hoppas de funkar bra.

Kommentera

Är inte dyra funktions material som Goretex och sådana som används i sk seglarkläder och skidkläder ömtåliga om man exempelvis går emot en rosbuske eller fastnar i något annat vasst när man är ute och fiskar?

Kommentera

Ursprungligen postat av osynlig_fisk Visa inlägg
                      Är inte dyra funktions material som Goretex och sådana som används i sk seglarkläder och skidkläder ömtåliga om man exempelvis går emot en rosbuske eller fastnar i något annat vasst när man är ute och fiskar?
                      Har en Arcteryx theta SV jacka och jag vill påstå att det är den mest hållbara jackan jag haft. Tänk på att det finns flera olika sorters gore-tex där proshell är den mest slitstarka, vattentäta och tyvärr därmed dyraste varianten.

Med det sagt vill jag inte påstå att den står pall för en sylvass ownerkrok men å andra sidan, vilket plagg står pall för det? Det skulle vara om man börjar tillverkar skalplagg i kevlar vilket jag håller som ytterst osannolikt. Om du investerar i ett bra gore-tex plagg och håller dig undan från krokar vågar jag lova att du gjort en investering för många år framöver i tiden!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                      44 svar
                      9 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg BrainDisorder  
                      Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                      4 svar
                      180 visningar
                      0 gillar