Bästa skalbyxa och jacka - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa skalbyxa och jacka

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kan inte rekomendera Geoff, pinewood är billigare men med samma kvalite plus att dom är lite tätare mot väta. Har själv kört med geoff sen köpte polarn pinewood, jag blev blöt han va torr. Geoff=shit

Kommentera

Goretex och liknande material fungerar generellt bra vid rimligt regniga och blåsiga förhållanden, samtidigt som de andas. Därför är det ett ju ett vettigt val vid utomhusaktiviteter där man är fysiskt aktiv (som t.ex. sportfiske) och samtidigt vill kunna klara en del oväder.

Att sitta på ett blött underlag är dock en annan femma, det är inte membranplaggen skapade för. Då är det vattenTÄTA saker som gäller (läs neopren, galon mm), om man vill hålla rumpen torr. Samma sak är det om kläderna ska kunna klara stora vattenmängder som sköljer över en, t.ex. vid båtfiske i (olämpligt) hög sjögång. Det är inte för inte som yrkesfiskare och liknande använder sådant här: http://grundens.se/

Själv använder jag oftast Pinewoods Lappland-ställ, och bara när det känns absolut nödvändigt flytoverall. Blöt häck undviks ofta bra genom att sitta på något torrt/mindre blött i båten.

Kommentera

Bästa skalbyxa och jacka

Jag köpte Geoff Anderson Urus och Dozer-setet i våras då jag hittade det för överkomliga 2300 kr. Jag var inte ute efter regnkläder och vill minnas att detta set inte heller marknadsfördes som detta. Jag har varit ute i lagom regn i ca 6 timmar med setet och regnet har inte gått igenom kläderna. Jag står mest när jag fiskar så rumpan har också klarat sig. Efter 6 timmar kändes dock kläderna betydligt tyngre och det var nog bara minuter kvar till att vätan skulle börja kännas av under kläderna.

Kläderna prasslar mycket, men för mig är det inget problem.
        Är du, som du skriver, ute efter kläder som fungerar bra i regn så tycker jag att du ska välja några av de andra alternativ som nämnts i tråden.

Personligen är jag mycket nöjd med Geoff-setet men det är troligtvis mest pga att priset var ok för mig samt att kläderna gett mig precis det JAG letade efter.

Lycka till på klädesjakten!

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
          Goretex och liknande material fungerar generellt bra vid rimligt regniga och blåsiga förhållanden, samtidigt som de andas. Därför är det ett ju ett vettigt val vid utomhusaktiviteter där man är fysiskt aktiv (som t.ex. sportfiske) och samtidigt vill kunna klara en del oväder.

Att sitta på ett blött underlag är dock en annan femma, det är inte membranplaggen skapade för. Då är det vattenTÄTA saker som gäller (läs neopren, galon mm), om man vill hålla rumpen torr. Samma sak är det om kläderna ska kunna klara stora vattenmängder som sköljer över en, t.ex. vid båtfiske i (olämpligt) hög sjögång. Det är inte för inte som yrkesfiskare och liknande använder sådant här: http://grundens.se/

Själv använder jag oftast Pinewoods Lappland-ställ, och bara när det känns absolut nödvändigt flytoverall. Blöt häck undviks ofta bra genom att sitta på något torrt/mindre blött i båten.
          Hahaha...Lite vatten kan väl inte skada en "riktig" karl...dessutom måste jag erkänna att jag har som sport att väta ner min gäster i båten genom att köra olämpligt fort i olämplig sjögång. Det är som ljuv musik i mina öron när de skriker av rädsla och panik när vattnet sköljer över dem... Dessutom får man ju ett försprång under fiskedagen, då de är blöta och frusna, medans jag sitter torr bakom styrpulpeten med en kopp kaffe...mmm...

Kommentera

Pinewood Lappland combona är grymt bra och pris värda. Flera gånger, har jag stått ute i häll regnet i timmar utan att ens bli fuktig.

Men som med alla membran kläder så ska man inte tvätta dem i vanligt tvättmedel. Det gukkar igen membranen så småningom. Det finns ju special tvätt medel att köpa. Likaså bör man impregnera om med 2 års mellanrum. Enklast, är ju att använda den slags impregnering man slår i tvätt maskinen.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-15, 10:45.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
              Geoff andersson har kanonprylar, pinewood är kanske snäppet under kvalitetsmässigt men helt ok det med. Tror du resonerar rätt att kvalité kostar. Ett tips kolla beoutdoors.se kampanj på geoff andersson urusbyxa för 799:-.
              Största skämtet idag! Kolla vattenpelaren på Geoff Andersson, galet dålig. Väldigt mycket pengar för riktigt dåliga kläder. Som Barramundi säger är Gore-Tex och liknande membran kanon sålänge man inte ska sitta ner i vattnet. Däremot har Gore-Tex flera olika typer av membran, och Bass Pro Shops 100 mph-ställ är bland det bättre, men det klarar du dig riktigt bra.

För att vara helt säker på att du inte blir blöt är det väldigt viktigt att du inte har något bomullsplagg under. Använd polyesterunderställ eller ull.

Kommentera

Jag köpte nyligen Pinewood jacka Pyrenee och byxa Ancona. Sjukt sköna och vindtäta. Vattenmotståndet kan jag inte uttala mig om än men en annan polare har samma combo och han har varit ute i heldagsregn utan att bli blöt.
                1400:- på http://www.fiskebutiken.nu/index.do Billigaste jag kunde hitta. Sist var det strax över nollan och 5-7 m/sek. jag hade ett underställ och träningsbrallor under. Frös inte ett dugg.
                //C
                http://sportfisher.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
                  Jag köpte nyligen Pinewood jacka Pyrenee och byxa Ancona. Sjukt sköna och vindtäta. Vattenmotståndet kan jag inte uttala mig om än men en annan polare har samma combo och han har varit ute i heldagsregn utan att bli blöt.
                  1400:- på http://www.fiskebutiken.nu/index.do Billigaste jag kunde hitta. Sist var det strax över nollan och 5-7 m/sek. jag hade ett underställ och träningsbrallor under. Frös inte ett dugg.
                  //C
                  Hur är Ancona i benlängden ?
                  Jag är 192cm så lägnden på byxor brukar ständigt vara ett problem ,,,
                  Tacksam för svar
                  Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Tack för många bra synpunkter, ska kolla upp både arbetskläder från grolls etc och mer renodlade friluftsbutiker innan jag bestämmer mig!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kipp Visa inlägg
                      Hur är Ancona i benlängden ?
                      Jag är 192cm så lägnden på byxor brukar ständigt vara ett problem ,,,
                      Tacksam för svar
                      Är lika lång som du och väger 75-80kg. Fick prova ett par Arcteryx Alpha SL skalbyxor som satt som en smäck. Osäker om modellen fortfarande finns kvar. Har hur som helst aldrig blivit blöt genom dem ens när jag suttit i spöregn (har aldrig blivit blöt genom GoreTex, däremot "liknande" membran).

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                      44 svar
                      9 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg BrainDisorder  
                      Startad av SkaraBocken, 2024-06-07, 06:36
                      4 svar
                      180 visningar
                      0 gillar