Gädd/Aborre drag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädd/Aborre drag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädd/Aborre drag

Vilket drag är bra för att fiska gädda och aborre?

Vilka jiggar är bra till gäddor

Här är jiggen jag köpte idag!
    Bifogade filer

Den jiggen fungerar bra på abborre och inte helt omöjligt att någon smågädda kommer och bökar med den.
    Skulle absolut försöka få ner huvudet i kroppen lite mer på den jiggen du har på bilden.
    Sen är det viktigt att jigga på rätt sätt och inte bara "veva på".
    Personligen tycker jag att något skeddrag i silver eller kopparfärg, typ ABU´s Utö eller Atom minst 18gr är ett bra drag för gädda om man vill ha något som funkar.

Gör det så enkelt som möjligt. Valet av bete är inte alltid det som avgör. Många andra faktorer är nog så viktiga, ex var du fiskar? Hur fort du vevar? Hur djupt du fiskar? När på dagen du fiskar? Vilket månad du fiskar? Vädret? Hur LÄNGE du fiskar? Erfarenhet?
    Ja listan kan göras hur som helst och i slutändan står man ofta och kliar sig i huvudet och undrar vad som gick fel.....men skam den som ger sig!!
    <*)))>< <*)))>< <*)))><
    Sitt inte där och slöa, ut och fiska!!!

Kommentera

jag har haft en sån!!! fast jag fick bottennapp osså förlorade jag den :P

Kommentera

Tror du på ditt bete kan du lura gäddorna att tro på det också.
        Jiggar brukar producera. Jag har provat Abu spinnarmodeller med jigg på kroken. Tanken var att den kombinationen skulle lura grova abborrar men det var smågäddorna som torskade och de satte sig hårt med kroken i svalget och gälarna. Jag slutade med jiggar av den anledningen. Vill helst inte ha gäddor när jag är ute efter abborre men det går ju dessvärre inte att undvika.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

tag en reflex spinnare röd me vita prickar på sid. skeden runt ska vara lite grönrutigt typ de e alltid fisk på den! om du har pengar så köpt en zalt så kan du få fina gäddor
          //Me

Kommentera

Jiggen är ca 12-14 cm och väger.......kanske 45g

hur ska man göra när man vevar in när man har jigg.

Kommentera

Sträck upp linan.
              Låt jiggen sjunka, dra åt dig jiggen genom att föra spöet åtsidan med låst lina.
              För spöet tillbaka samtidigt som du vevar tillräckligt fort för att inte tappa kontakten med jiggen men tillräckligt sakta för att den ska kunna sjunka igen.
              Upprepa från början till du har jiggen lagom framme för ett nytt kast. Jiggen kommer att röra sig trappstegsformat upp och ner i vattnet.
              Var beredd på att göra mothugg när jiggen sjunker men även annars.
              Du kan variera hastigheten. Ibland vill fiskarna ha lite fart och fläkt på jiggsvansen, ibland trivs de bättre med slow motion.
              En 45g jigg sjunker ganska snabbt. Den är inte så lämplig på grunt steningt vatten. MEN samtidigt är det bra om jiggen får en chans att ”studsa” mot bottnen emellanåt.
              Gäddorna brukar gilla sk slamkrypare, Man vevar in betet längs bottnen och låter det stanna till där nder korta stunder avlösta av korta ryck.

Kommentera

Verkar lite svårt.
                Jag är bara 12

Annars får jag ta mina vobbler

Kommentera

Jag tycker du ska köpa storm jiggar som ser ut som en mört eller abbore..har tagit mycket gädda på det men kanske inte dem största men fisk har jag fått på dem..och jag har inte jiggat jag har bara vevat..
                  jiggarna finns på clas ohlson 49kr för ett två pack.. finns även på berras.. vad jag vet
                  http://www.silverbums.com

Kommentera

Originally posted by Spector
                    Verkar lite svårt.
                    Jag är bara 12

Annars får jag ta mina vobbler
                    Du klarar det! Så här kan man göra. Det finns fler sätt. Jag utgår från att du har en haspelrulle och ett spö som orkar med jiggen och jigghuvet.

Kasta ut!
                    Håll spöet rakt framåt mot punkten där jiggen slog ned. Veva in lös lina. Släpp inte veven.

A: Vrid dig nu ca 90° åt sidan.
                    B: Vrid dig sakta tillbaka samtidigt som du vevar in den lösa linan.
                    C: Forsätt så från A om och om igen.

Ett annat alternativ till att vrida kroppen är att lyfta spöet.

Det låter nog svårare än det är.

Om jag fattade dig rätt så väger själva plastjiggen 45g på land. Du behöver en jiggkrok med tyngd på också. Men du kan använda en stooor metkrok. och trä den och tafsen längs genom jiggkroppen. Krokböjen skall sticka fram i grenen mellan flärparna. ( Nu rodnar jag blygt)

Jiggen kommer nu att röra sig ännu mera naturligt och frestande i vattnet med den tacklingen. Tycker du att den inte går tillräckligt djupt så sätt ett sänke framför tafsen.
                    Och håll i spöet för här kan det smälla på stora saker!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 427 svar
                    239 776 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg emilone