biltemas kräftmjärde - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

biltemas kräftmjärde

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• biltemas kräftmjärde

funkar det till mört? annars får man väl snärja ihop ingångarna lite

har nån någon erfarenhet av dessa? de kostar 26,90
    Bifogade filer
    Fish On!

Det är en kräftbur så som jag vill ha dem.
    Den kan nog fungera till mört också. Det hände ibland att de förirrade sig in och blev kvar men egentligen tror jag den är väl trång.

Lite större diameter och längd skulle nog göra susen.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Hur stor är den?

Jag har en anna mjärde, som jag testade men den har för fint nät, (små maskor) det slammar igen så utgångarna lyser klart efter en dag eller två. Den har inte fiskat bra alls. Denna kanske.. rapport!

Kommentera

Det problem du nämner esobus är vanligt hos ”textila” redskap som ligger i dygnet runt. Slam och alger får fäste i nätgarnet. Det gäller följaktligen för kräftburar också. En bur som glömts och får ligga några dagar är skitig och grönslemmig samt luktar skunk, när den plockas upp. Räkna med att det sommartid inträffar med ihopfällbara mörtstugor, nät och ryssjor i insjöar. Får de ligga i för länge är de inte roliga att ta upp.

Burar av spunnen syntettråd bör alltså dagligen tas upp skjöljas av och få torka i solen. När vegetationsperioden är över är det mindre slam i vattnet och knappt någon algväxt. Då går det att slarva med torkningen emellanåt men kravet på daglig tillsyn och vittjande kvarstår.

Mjärdar i galvaniserat ståltrådsnät klarar sig bättre på sommaren. De kan ligga i dygnet runt vecka efter vecka men naturligtvis ska de vittjas dagligen.
        Fast å andra sidan är de otympliga att hantera, speciellt om man står utan båt, bil och lämplig förvaringsplats mellan tillfällena då den ska brukas. Och tråden rostar efter hand. Min erfarenhet är att efter ca tre somrar, bör man nog inte lita så hårt på bottnen i en galvad ståltrådsmjärd om den mest stått på mjuk dybotten.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Om din bur blir geggig och svår att göra ren från alger o slam, gräv ner den ett par veckor i trädgårdslandet. När du tar upp den är den oftast väldans ren och fin efter att smådjur o mikroorganismer fått en fri lunch.
          Förutsätter dock att själva stålramen är motståndskraftig mot rost, såklart.

Gör dock inte som en polare, som grävde ner sitt löjnät i potatisåkern o glömde bort det.Vart liksom trixigt att få bort alla rötter o potatisar after det.. :o)

Kommentera

ok men man kanske skulle göra en egen då.. av hönsnät,ståltråd och buntband

mått på ingången ska vara?.. jag vill helst ha liten mört till abborrmete ca 7-10 cm eller kanske upp till 12-13 cm också

Kommentera

Jag såg faktiskt på nätet, putsnät i rostfritt. Det lät väldans intressant tyckte jag.

BeBest, det är på pricken, som alltid..
              Den ser mest ut som en grovmaskig nätstrumpa, skitig dessutom. Jag lade i 10 mörtar av ok storlek och kollade dan efter, 0 mörtar kvar. Så de simmar tydligen in och ut som de vill. Har 'fått' ett par små abborrar i den men det är allt. Men betet äts upp så..

Kommentera

men då ska jag prova att göra en egen
                Fish On!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                3 427 svar
                239 636 visningar