Åltips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Åltips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Åltips

Hej.

Det enda jag har testat är att en bit stark lina ute med några trekorkar på och en satans massa mask..Sen gjort så att den inte ska kunna slita sönder om den skulle sitta på.

Men vad har ni för tips för om man ska ha något som ligger över natten eller om man ska fiska det?

Har landställe i norrtälje och hur ska man göra? Sitta emd 4 spöm och död fisk/mask o ha bottenmete på natten?

Efter vad jag har hört så nappar Ålen mest,statistiskt sett mellan 11 och 01 på natten...och räka funkar lika bra som död fisk.

Kommentera

Skippa trekrokarna och köp enkla krokar för ex. karp och meta med.

Kommentera

vilka förhållanden ska det vara? temp med mer?
        Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Som sagt, skaffa enkelkrokar. De för karp är riktigt bra. Sätt på en fet mask eller ett dött glin på. Ha ute hur många spön du vill sätt dig runt 11 tiden. Själv har jag fått en ål vid 11, resten är tagna efter 12. Den bästa huggperioden är mellan 12-2. Men som sagt, jag har tatt en ål vid 11 och några vid 3 tiden.

Angående väder o.s.v. så har jag fått för mig att det är bäst när det är klart, men har regnat på dagen. Alltså när det klarnar upp på kvällen efter ett skitväder på dagen. Men jag kan ha fel, svårt att säga när man inte lägt energi på att komma ihåg alla väderförhållanden o.s.v.

Lite småtips. Använd alltid ståltafs och kraftig lina. Och om du skall använda håv, använd en som bara är till ålfisket, för den går knappt att rengöra efteråt.
          Om du är smart så kniper du hullingen också, det gör vi nu förtiden när vi fått så dåliga nyheter om ålen.

One more thing, glöm inte elden och korven.. å kakorna..
          Bloggen | Portfolio

Kommentera

Använder 3 spön med baitrunner rullar, pod samt larm... som bete köres så färsk strömming som möjligt som klippes i lagom bitar å träs på en typ Karp krok... första utkastet sker oftast runt 20.30 å sen är det bara att vänta, nappen i år har skett mellan 21.30 - 02.07, se till att du byter betet efter en "lagom" tid.... avslutar fisket mellan 02.30 - 03.00.

Huvud lina för mig är 0.38 (nylon), till tafsen kör jag 0.55 (nylon), har hört att man ej ska använda varken stum lina eller typ stål tafs (kommer tyvärr inte ihåg varför).

Lycka till

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
            3 433 svar
            240 659 visningar
            12 gillar
            Senaste inlägg Benjamin S