Vad i helvete är det man ser! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad i helvete är det man ser!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

På ett och samma dygn har jag inte fått så många gäddor. Men för ca 25-30 år sen fiskade jag tillsammans med en kompis för att skaffa grunden till vår hemkokta kattmat. Vi födde bägge upp raskatter och det gick åt mängder av foder till alla uppväxande kattungar och avelsdjur.
    Basen i fodret var fisk, mestadels gädda. Den malda fisken blandades sedan med djurinälvor och blod samt en havregryn, potatis, vetegroddar och majsolja. Doften av det fodret var rent hednisk! Men katterna mådde väl av den blandningen. Fast idag kan man inte köpa djurblod längre.

Vi fiskade så ofta vi hade tid och allt utom de allra minsta bonkades och hamnade i frysen. I antal bonkade på två helgdygn överträffade vi nog de i artikeln nämnda gäddfiskarnas ”prestation” i antal men inte i vikt. Våra gäddor låg i storlek från ca kilot till upp mot 5. Det var på vårarna och senhöstarna vi kom till tals med de verkligt grova pjäserna. Fick vi några såna så var fiskbehovet täckt kunde vi avsluta fisket.

Jag har ingen aning om hur många gäddor vi avlivade under de 4-5 åren vi höll på med raskatter men jag tror att det kan ha varit upp mot ett halvt ton totalt. I princip hemsökte vi varje vik av sjön flera gånger under den isfria tiden. Och fanns inte gäddorna på det ena stället så fanns de på nästa. Vi blev aldrig utan och märkte heller inte att vare sig storlek eller antal minskade eller ökade. Nivån var så att säga konstant.

I dag anser jag sjön vara fisktom. Det innebär att jag kan få nöta flera timmar ja kanske en dag, för att få en matgädda. Det var annat förr, då på den tiden innan sjön kvävdes! Sjön gör så ibland. Senast hände det för två vintrar sen, förra gången i mitten av 80-talet. Då blev vi tvugna att köpa all kattmat. Vi hade inte möjlighert att ta ut ett pris på våra kattungar som kompenserade för de kostnaderna och den personliga ekonomin hade inte den bufferten. Så katteriet avvecklades.

Om ni undrar om jag bonkar gädda idag så är svaret: JA! Jag vill ha upp till ca 8-10 kilo gädda att äta per år. Fast just nu härjar jag hellre bland regnbågar än gäddorna.
    Off topic: Vad tror ni regnbågarna har utfodrats med? Varifrån kom råvarorna till all den pelletsen?
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Regnbågspelletsen består mest av s.k foderfisk. De stora trålarna som är ute och dammsuger Östersjön säljer mycket fisk som blir fiskmjöl.
      Man kan nog lugnt säga att uppfödningen av regnbåge bidrar starkt till utarmningen av Östersjön, men det är ju tydligen så vi vill ha det...

Kommentera

jag säger absolut inte att amn inte skall bonka fisk man skall äta matfisk och njuta av frukten att vara fiskare. Men som du skriver foder fiske tar ut sin rätt. Regnbågsodling borde i princip förbjudas är min mening fiskar detta så sällan jag kan och skulle gärna starta en debatt där också men man får ju börja där man har den minsta changs att påverka.
        http://www.smackibacken.se Resor
        http://puls.smackibacken.se Blogg
        http://www.bindsex.se Flugor

Kommentera

mest korakd måste ju tidnigen vara som fixar en tävling där det gäller att döda storfisk. våran lokaltidning har en sån med. jag antar att det är en rikstäckande idioti
          my precious....

Kommentera

Fick mail av Gunnel idag..
            Hon skrev att det ska komma en ny artikel denna veckan.
            Detta sedan dom har fått en massa mail ang detta.
            Detta är vad hon skrev:

Hej!
            Jag hade egentligen bestämt mig för att inte svara på fler brev, då jag upptäckt att det rör sig om brevskrivande i organiserad form, men jag gör det i alla fall.

Först vill jag berätta att jag aldrig träffat gäddfiskaren över huvud taget, det gjorde istället vår lokalredaktör på orten (som tog bilden), men det var jag som skulle göra sammanställningen för Nappataget så jag fick bara litet bakgrund av honom.

Jag köpte argumenten för gäddfisket, men har väl tänkt litet på det efteråt och vi kommer att skriva om saken till veckan. Kanske är det så att du och andra som hört av sig har rätt, att det inte rör sig om fiskevård för att gynna ädelfisket osv. I så fall ska vi skriva om det.

För det är absolut inte så att jag eller någon annan på tidningen tagit ställning för detta. Den positiva tonen var kanske obetänksam i sammanhanget, men hänger samman med min allmänt positiva inställning till fisket.

Mvh / Gunnel E, nattchef
            (och vikarierande fiskeredaktör)

Kommentera

det låter trevligt att dom nu uppmärksammat detta.
              http://www.smackibacken.se Resor
              http://puls.smackibacken.se Blogg
              http://www.bindsex.se Flugor

Kommentera

Jag fick också detta svar av tidningen...

"Hej!
                Jag hade egentligen bestämt mig för att inte svara på fler brev, då jag upptäckt att det rör sig om brevskrivande i organiserad form, men jag gör det i alla fall.

Först vill jag berätta att jag aldrig träffat gäddfiskaren över huvud taget, det gjorde istället vår lokalredaktör på orten (som tog bilden), men det var jag som skulle göra sammanställningen för Nappataget så jag fick bara litet bakgrund av honom.

Jag köpte argumenten för gäddfisket, men har väl tänkt litet på det efteråt och vi kommer att skriva om saken till veckan. Kanske är det så att du och andra som hört av sig har rätt, att det inte rör sig om fiskevård för att gynna ädelfisket osv. I så fall ska vi skriva om det.

För det är absolut inte så att jag eller någon annan på tidningen tagit ställning för detta. Den positiva tonen var kanske obetänksam i sammanhanget, men hänger samman med min allmänt positiva inställning till fisket.

Mvh / Gunnel E, nattchef
                (och vikarierande fiskeredaktör)"
                ><((((((((º>.........><((((((((º>........

simma lungt!

Kommentera

Sä jävla lågt att bara kopiera gamla svar...
                  Det verkar som dom igentligen inte bryr sig något vidare.

Kommentera

Fint!

Kan inte en fiske ekolog om det finns en 'licensierad' här ge dem litet kött på benen runt samspelet gäddor, småfisk och ädelfisks näringsök.

Kommentera

Originally posted by Pierre Söderqvist
                      Sä jävla lågt att bara kopiera gamla svar...
                      Det verkar som dom igentligen inte bryr sig något vidare.

Precis samma tanke jag fick när jag kollade min mail efter ha läst samma mail här...
                      ><((((((((º>.........><((((((((º>........

simma lungt!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 427 svar
                      239 649 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg emilone