jo CW jag har länge velat göra någonting men inte tagit tag i det idag så rann det över bägaren.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad i helvete är det man ser!
Collapse
X
-
-
Bra gjort fiskebutiken en eloge till dig/er..
Jag tog ditt råd och skrev in till tidningen..
Detta borde alla som läser det här göra.....
Hur f_n kan människan göra på detta sätt??
Man äter inte en gädda på 13 kg pga två saker den smakar ju inte mer än trä och en avels fisk SKA tillbaks i vattnet.
Att ta dö på en sådan grann fisk borde vara dödsstraff på...
Kommentera
-
Nu har även jag skickat en riktig utskällning till tidningens båda e-mail som är länkade ovan, de lär inte bli på något speciellt glatt humör efter att ha läst min insändning...><((((((((º>.........><((((((((º>........
simma lungt!
Kommentera
-
det tackar jag för jag försöker göra mitt bästa för att vanligt folk skall förstå att för att få kalla sig sportfiskare har man även en kodex att följa. Det gör mig ont i själen att se personer klubba gädda i dessa mängder, att sedan skylla på att dessa hamnar på tallrik i Frankriken gör det hela ännu värre då är man ju inite sportfiskare utan yrkesfiskare och har då inget i våra vatten att göra. Låt oss föra kampen vidare skiter vi i detta så är det inget annat vi behöver bry oss om så se nu till att säga er åsikt.
/Jonas en som tröttnat.
Kommentera
-
Det var så lite, hoppas att alla våra mail leder någevart bara..
Men detta var bland det värsta jag har sett bland fiske...
Konstigt att det inte finns en spärr bland folk som gör detta, att sen en trave med fisk bara växa borde få dem att må lilla...
Precis som en jägare skulle ut i skogen och skjuta 58 älgar, bara för att ”flasha” med inför polarna/eller i någon tidning..
Sjukt är vad det är..><((((((((º>.........><((((((((º>........
simma lungt!
Kommentera
-
Tyvärr så är det troligtvis så att vi inte känner till all information om detta. Jag känner till sedan tidigare att gäddan på många håll uppe i norr inte är hotad utan hotar övriga fisk o fågelbestånd. På vissa håll så arrangerar man något som kallas "gäddmordet" för att hålla tillbaks stammen av gädda av ekologiska skäl.
Så mycket gädda på så kort tid visar på att gäddan med största sannolikhet inte är hotad i det aktuella vattnet.
Jag kan dock förstå att det sticker i ögonen på många då gäddan är näst intill utrotningshotad i vissa delar av södra sveriges östersjökust. Själv så svär jag åt den utbredda göstrollingen som har blivit mode där jag bor. I flera vatten så hade vi fått ett fint gösbestånd ifrån att vara en ovanlig fisk och snart började fiskare komma hem med hinkvis gös i fin storlek. Då blev trolling en fluga o var och varannan båt började se ut som en igelkott som simmade på sjön. Inom några få år så minskade fångsterna med 80% o i vissa vatten är fångst av gös inte längre vardagsmat. Många tröttnade då dom helt enkelt inte fick den eftertraktade gösen längre. Nu i år så har bekanta börjat se ökade fångster igen o snart drar väl göscirkusen igång igen.
Jag tror att vi kommer inom kort att behöva samma typ av kontroll av viss typ av sportfiske som man har av jakten. Där man fredar fisken under perioder, hur långa beror på populationstätheten, samt min-storlek.
Gäddan o abborrens största hot är väl egentligen spiggen i ostkusten som har fått övertaget? Kanske dags att se vad man kan göra åt dom ifall man vill återställa saker som de var tidigare. Nätfiske precis efter leken i lekplatserna med maskor för spigg. Dom flesta abbore o gäddor har ju redan gått ut i sjön, rom o yngel fastnar inte. Fångsterna borde ju rimligtvis bestå av största delen spigg som kalasar på nästa generation aborre o gädda.
Mikael
Kommentera
-
Sorgligt att läsa men endel verkar inte fatta hur läget med fisken är i sverige!! J*vla ¤#"&%#¤%#¤& :/Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-11-09, 18:27 -
-
av nephilimFör ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera...1 Foto
-
2024-10-31, 21:51 -
-
av TobbeandHar dessa drag och tänkte höra om det möjligen finns något samlarvärde i dessa?
...5 Foton-
2024-08-15, 17:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
|
3 418 svar
238 918 visningar
12 gillar