Vad i helvete är det man ser! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad i helvete är det man ser!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jo CW jag har länge velat göra någonting men inte tagit tag i det idag så rann det över bägaren.
    http://www.smackibacken.se Resor
    http://puls.smackibacken.se Blogg
    http://www.bindsex.se Flugor

Kommentera

Bra gjort fiskebutiken en eloge till dig/er..
      Jag tog ditt råd och skrev in till tidningen..
      Detta borde alla som läser det här göra.....
      Hur f_n kan människan göra på detta sätt??
      Man äter inte en gädda på 13 kg pga två saker den smakar ju inte mer än trä och en avels fisk SKA tillbaks i vattnet.
      Att ta dö på en sådan grann fisk borde vara dödsstraff på...

Kommentera

Nu har även jag skickat en riktig utskällning till tidningens båda e-mail som är länkade ovan, de lär inte bli på något speciellt glatt humör efter att ha läst min insändning...
        ><((((((((º>.........><((((((((º>........

simma lungt!

Kommentera

det tackar jag för jag försöker göra mitt bästa för att vanligt folk skall förstå att för att få kalla sig sportfiskare har man även en kodex att följa. Det gör mig ont i själen att se personer klubba gädda i dessa mängder, att sedan skylla på att dessa hamnar på tallrik i Frankriken gör det hela ännu värre då är man ju inite sportfiskare utan yrkesfiskare och har då inget i våra vatten att göra. Låt oss föra kampen vidare skiter vi i detta så är det inget annat vi behöver bry oss om så se nu till att säga er åsikt.

/Jonas en som tröttnat.
          http://www.smackibacken.se Resor
          http://puls.smackibacken.se Blogg
          http://www.bindsex.se Flugor

Kommentera

Det var så lite, hoppas att alla våra mail leder någevart bara..

Men detta var bland det värsta jag har sett bland fiske...
            Konstigt att det inte finns en spärr bland folk som gör detta, att sen en trave med fisk bara växa borde få dem att må lilla...

Precis som en jägare skulle ut i skogen och skjuta 58 älgar, bara för att ”flasha” med inför polarna/eller i någon tidning..

Sjukt är vad det är..
            ><((((((((º>.........><((((((((º>........

simma lungt!

Kommentera

Kan man inte göra en namn insamling här på fiskesnack och maila upp till tidningen??
              Det kanske kan få en större slagkraft?

Kommentera

Tyvärr så är det troligtvis så att vi inte känner till all information om detta. Jag känner till sedan tidigare att gäddan på många håll uppe i norr inte är hotad utan hotar övriga fisk o fågelbestånd. På vissa håll så arrangerar man något som kallas "gäddmordet" för att hålla tillbaks stammen av gädda av ekologiska skäl.

Så mycket gädda på så kort tid visar på att gäddan med största sannolikhet inte är hotad i det aktuella vattnet.

Jag kan dock förstå att det sticker i ögonen på många då gäddan är näst intill utrotningshotad i vissa delar av södra sveriges östersjökust. Själv så svär jag åt den utbredda göstrollingen som har blivit mode där jag bor. I flera vatten så hade vi fått ett fint gösbestånd ifrån att vara en ovanlig fisk och snart började fiskare komma hem med hinkvis gös i fin storlek. Då blev trolling en fluga o var och varannan båt började se ut som en igelkott som simmade på sjön. Inom några få år så minskade fångsterna med 80% o i vissa vatten är fångst av gös inte längre vardagsmat. Många tröttnade då dom helt enkelt inte fick den eftertraktade gösen längre. Nu i år så har bekanta börjat se ökade fångster igen o snart drar väl göscirkusen igång igen.

Jag tror att vi kommer inom kort att behöva samma typ av kontroll av viss typ av sportfiske som man har av jakten. Där man fredar fisken under perioder, hur långa beror på populationstätheten, samt min-storlek.

Gäddan o abborrens största hot är väl egentligen spiggen i ostkusten som har fått övertaget? Kanske dags att se vad man kan göra åt dom ifall man vill återställa saker som de var tidigare. Nätfiske precis efter leken i lekplatserna med maskor för spigg. Dom flesta abbore o gäddor har ju redan gått ut i sjön, rom o yngel fastnar inte. Fångsterna borde ju rimligtvis bestå av största delen spigg som kalasar på nästa generation aborre o gädda.

Mikael

Kommentera

När jag slog upp sidan i tidningen, så sa jag till min sambo att det kommer att bli ett djä*la liv om detta.
                  Jag hade tydligen helt rätt......
                  Sportfiske är ingen hobby, det är en kronisk sjukdom...

www.TeamF4F.se

Kommentera

hah! vilket j*vla *s ,hur dum kan man bara vara o ta upp så många gäddor!?!?! han äter ju säkert upp alla också ! =/ visa tänker inte!

Kommentera

Sorgligt att läsa men endel verkar inte fatta hur läget med fisken är i sverige!! J*vla ¤#"&%#¤%#¤& :/
                      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 418 svar
                      238 919 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01