Vad i helvete är det man ser! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad i helvete är det man ser!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fiskepolisen ?!

Men tjenare kamrater !

Vad trevligt att era känslor svallar. Det tycker iallafall jag är roligt värre.

Att flertalet av er skåningar reagerar starkt på rovfisket i Eran Svenska, om än just i detta fall, norra ostörda miljö gör mig glatt nyfiken.

...det känns som om hela temat luktar fisförnäm "stackars idioter de fattar inte bättre, men se det gör jag för jag kan stava till C&R" !!!

Ni tror inte på att Frankrike skulle vara importör av gädda, men där har ni helt fel. Jag har själv sålt en hel del gädda och VET att det finns pengar att göra i ämnet. Jag personligen skulle ha gjort samma sak om jag varit med den där natten. Helt klart. Dagens kilopris på gädda kanske är en 10-15:-/kg. Ingen dålig kväll med andra ord. (för info; hade det varit vintertid hade priset säkert varit det dubbla)

Mitt personliga rekord ligger på ca 10 gäddor under en dag, totalt 48 kg gädda på tre spön och allt såldes för att täcka bränsle och beteskostnader för den dagen...

Nä nä...det kollektiva samvetet ni försöker påverka biter inte på mig iallafall. Fiska på ni med era specimenmörtar så kan jag glatt fortsätta jakten på gäddorna i egen regi !

-Trevlig sommar, vi kanske ses i Arjeplog !

//M.

Kommentera

Då antar jag att du tar upp extrainkomsten i din deklaration? Annars är det svartfiske och det råkar vara olagligt.
      Säljer man fisk så är man inte längre sportfiskare, så enkelt är det.

Kommentera

Aja fortsätt, men kom inte längre söderut när gäddorna börjar sina ;(
        Som autograf eller?

Kommentera

Originally posted by KG?
          Då antar jag att du tar upp extrainkomsten i din deklaration? Annars är det svartfiske och det råkar vara olagligt.
          Säljer man fisk så är man inte längre sportfiskare, så enkelt är det.

fiskeinkomster går i samma fack som bärplockning dvs skattefritt till en viss summa (5000 kr)

Kommentera

Originally posted by Pagra
            Aja fortsätt, men kom inte längre söderut när gäddorna börjar sina ;(
            Jooodå !
            Jag bor redan i norra skåne (mälardalen). Men inte är det för att gäddorna sinar i Norr, för det gör dom aldrig.

//M.

Kommentera

Re: Fiskepolisen ?!

Originally posted by Muggo
              Men tjenare kamrater !

Vad trevligt att era känslor svallar. Det tycker iallafall jag är roligt värre.

Att flertalet av er skåningar reagerar starkt på rovfisket i Eran Svenska, om än just i detta fall, norra ostörda miljö gör mig glatt nyfiken.

...det känns som om hela temat luktar fisförnäm "stackars idioter de fattar inte bättre, men se det gör jag för jag kan stava till C&R" !!!

Ni tror inte på att Frankrike skulle vara importör av gädda, men där har ni helt fel. Jag har själv sålt en hel del gädda och VET att det finns pengar att göra i ämnet. Jag personligen skulle ha gjort samma sak om jag varit med den där natten. Helt klart. Dagens kilopris på gädda kanske är en 10-15:-/kg. Ingen dålig kväll med andra ord. (för info; hade det varit vintertid hade priset säkert varit det dubbla)

Mitt personliga rekord ligger på ca 10 gäddor under en dag, totalt 48 kg gädda på tre spön och allt såldes för att täcka bränsle och beteskostnader för den dagen...

Nä nä...det kollektiva samvetet ni försöker påverka biter inte på mig iallafall. Fiska på ni med era specimenmörtar så kan jag glatt fortsätta jakten på gäddorna i egen regi !

-Trevlig sommar, vi kanske ses i Arjeplog !

//M.
              Trist att du tänker på detta sätt!
              I testeboån i Gästrikland fanns tidigare ett ganska bra bestånd av svenska kräftor. Vissa markägare tog semester i augusti för att fiska kräftor och tjäna sig en hacka. En man jag pratade med när jag flugfiskade där, för ca: 15 år sedan, hade håvat in 100 000 kronor säsongen innan. Idag är kräftan i stort sett obefintlig i ån. Samma sak hände i Storsjön mellan Gävle och Sandviken. Om detta beteénde efterapas på gädda, gös, öring och anna matfisk så lär vi inte få annat än bottennapp om 10-20 år.

Kommentera

haha, om fisket är så bra i arjeplog som dom påstår så ska jag flytta dit kan jag lova..!!
                Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

Kommentera

"Regnbågsodling borde i princip förbjudas är min mening fiskar detta så sällan jag kan" He he.. Så sällan man kan borde väl ändå vara aldrig? Lite kul är det då trots allt med regnbågsbilden i "dina bilder".

I övrigt är det förstås jobbigt att se en sån hög med bonkade gäddor, men det är inget nytt under solen. Så där såg det ut när de flesta "sportfiskare" varit ute på 80-talet även i vad som nu verkar anses som mer upplysta delar av landet.

Om man nu vill få fler utövare av C&R tror jag precis som CW att det är information på ett sakligt och vettigt sätt som tar skruv och inte hårda ord, vilket många här på forumet borde tänka över. Mördare och nackskott läser man allt som oftast här t.ex.

Utan att på något sätt försvara just den här incidenten vet jag att det faktist finns många runt Luleå/Piteå som säljer sin gädddfångst, vilken därefter transporteras just till Frankrike, så vissa kanske bör tänka över sina ord innan de kallar andra för lögnare.

Även om det här trots allt var en relativt stor hög bonkade stackare är det bara en droppe i havet mot exempelvis alla stackars gäddor som får sätta livet till vid rotenonbehandling av P&T-sjöar uppe i norr. Fattar inte för mitt liv hur någon däruppe med tillgång till harr och öring i vilt tillstånd i strömmande vatten kan fiska fenrötefisk i den typen av sjöar, men det är ju var och ens ensak...

Kommentera

Hade missat en hel sida av debatten, så en del av mitt tidigare inlägg var i princip upprepningar av vad som redan sagts på sida 2, men inte detso mindre rätt och riktigt :-)

Får skylla på att man är rätt mör efter ett par nätters gösfiske och efterföljande rensning.. P.S Kanonfiske med mängder av gös och ansenliga toppar för vattnet D.S

Kommentera

det finns en å annan bumling runt arjeplog , ööö fanns menar jag

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 418 svar
                      238 919 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01