Nybörjartips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjartips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjartips?

Hejsan!

Har ärvt ett gammalt haspelspö från en f.d. granne och har börjat prova lite att fiska vid vår sommarstuga (http://kartor.eniro.se/m/aoO63). Förra året fick jag upp en gädda (2,2 kg tror jag) på... tja... var det femte kastet? Fick senare en mindre gädda till. I år fick jag upp en gädda på runt 1,9 kg ungefär på andra kastet. Nästa morgon fick jag en till, på drygt 2 kg. Sedan DÖTT. Inte ett endaste litet nafs på resten av veckan eller helgen efter (denna helgen). Imorse var det något ganska stort som rörde sig i ytan runt kobben på flera olika ställen, men inget nafs och sedan stilla. Det var vid halvsextiden som jag började imorse. Borde jag ha startat tidigare? Vilka fiskar är det som rör sig i ytan i Stockholm skärgård på det sättet, och är de på hugget då eller ägnar de sig åt annat, typ lek?

Kobbens östra udde har cirka 2 m djupt vatten på norrsidan/insidan och en kant som löper i tungans (vi kallar den "u-båten") förlängning i kanske tio meter till. Längs den kanten och däromkring har vi enstaka gånger sett abborrar.

Jag har skaffat lite drag:
    Wobbler: Abu Hilo 26 gram (1 gädda)
    Sked: Abu Atom 25 gram (2 gäddor)
    Spinnare: Abu Reflex 7 gram
    Spinnare: Abu Droppen 8 gram
    Jigg: "Storm Wildeye Rippin Shad Swim Bait" 2 st
    Kustsked: Wiggler Original 40 gram

Gäddorna verkar ju funka hyfsat på skeden och wobblern, men har jag köpt helt fel grejer i övrigt? Vad ska jag skaffa för att få "chans på" abborrarna? Och när/hur bör jag bäst fiska abborrar?

Finns det något mer än gädda och abborre jag skulle kunna få upp från vår kobbe? Vad borde jag ha för beten då?

Spöet jag ärvde ser ut att ha en vanlig 0,35 mm nylonlina. Är det ett bra val? Den börjar se sliten ut. Vad bör jag skaffa för ny lina?

Spöets största ring har börjat lossna från spöet - tråden och limmet/lacken har släppt och börjat trassla upp sig. Vad ska jag ha förnågot att fästa ringen med ordentligt igen? kan jag ta vanligt "björntråd" (stark sytråd) och epoxilim?

Vad bör jag smörja rullen med? Hur bör jag allmänt underhålla rullen?

Kan ni säga något om kasttekniken? Jag brukar hålla linan mot spöskaftet rakt nedanför rullen och släppa/låte den glida loss under kastet. Kasten blir hyfsade, men jag tycker det sliter på tummen... Bättre sätt att kasta? Spöet är rakt och har rullen på översidan (om man vevar med höger hand). Bilden visar rullen och kort del av skaftet.

Jag har förresten lite problem att rullen med fäste lätt vrids runt spöets handtag, till synes (klätt?) av kork. Hur fäster jag detta så det inte hamnar på sniskan? Epoxilim mellan infästningsplåtarnas ändar och korken?

Stämmer det att gäddor hugger i perioder, i en cykel på ungefär 2 veckors hugg + 2 veckors tystnad? När jag fångat en gädda så antar jag att reviret blir ledigt. Brukar reviret "befolkas" omedelbart av en ny gädda, eller brukar det dröja... hur länge? Jag har ju två gånger fångat två gäddor med högst någon dags mellanrum på i stort sett samma ställe. Hur rimmar det med att de sägs vara revirhållande?

Ledsen att detta blev lite långt och ostrukturerat. Hoppas någon orkar läsa och ge lite tips!

Stort tack för din tid!
    Kjell

Click image for larger version

Name:	Sunes haspelrulle.jpg
Views:	2
Size:	237,4 KB
ID:	1806996
    "If there's a price for bein' me, that's one I'll have to pay"
    Aaron Tippin

Hej!

Du har kanon grejer för både Abborren och Gäddan. Testa o fiska med spinnarna, det ger nog störst chans på både Gädda och Abborre.

Din utrustning borde du vara rädd om! Den kan vara värd en hel del. Köp istället ett nybörjar set på en fiskebutik i närheten där du bor, och be dom spola på en s.k flätlina. Flätlinan är väldigt stum och mycket starkare än din nylonlina.

Här har du en liten video om hur man kastar bäst med rullen: http://www.youtube.com/watch?v=uWr0I-1C8jw&ob=av3e

Lycka till med fisket och hoppas mitt svar hjälpte lite iallafall.

Kommentera

Tja
      Håller med sommar, inget fel på din utrustning, förutom att du bör investera i en ny lina.
      Just gäddfisket så är det allmänt känt att dem har sina huggperioder vid gryning/skymning. Ibland är det stendött andra dagar kokar det.
      Mitt tips är att lägga ner tid på fisket, prova att fiska av olika platser. Med tiden kommer dem och på så vis lär man sig.
      Grynnor, branter och vasstråk brukar det hugga.

Kommentera

@Sommar: Tack för länken! Så om man är högerhänt är det meningen att man ska hålla som i filmen med höger hand och rullen på undersidan, och veva med vänster? Känns nog bakvänt för mig, men ska prova nästa gång det blir tillfälle.

Är det något särskilt som får dig att skriva "Den kan vara värd en hel del"? Känner du igen några av grejerna? Några tips eller länkar om skötsel

@soLii: Tack för tips!

Har som sagt mest hållit mig till skymning & gryning, så där är jag nog rätt ute. Det är mycket grunt/halvgrunt och mycket tång m.m. runt kobben åt alla håll, lite djupar på norr/insidan. Så jag har inbillat mig att miljön är hyfsad - mycket för gäddan att gömma sig i och vänta på byte. Abborrar har jag mest sett vid Stavsudda Handel tvärsöver fjåärden, kring deras flytbryggor. Är ofta stim där. Men kanske lite väl bensinstinna för att ätas... Och ingen bra fiskeplats heller. "Hemma" är det mest på den djupa sidan, men är ju enklast att se dem där också. Är det troligt att även abborrarna håller sig på den mer grunda och tångrika delen? Eller gillar de lite mer djupt och öppet vatten, vid kanter och så?

Kjell
        Aaron Tippin

Kommentera

Några tips för att få till lite längre kast med de lättare spinnarna? Vid "ubåtsudden" mot det djupare området och längs kanten, där jag tror mest på abborre, är det oftast motvind...

Vore det kanske läge med lite tyngre spinnare? Finns ju samma modeller med runt 50% högre vikt har jag sett.
          Aaron Tippin

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
          3 427 svar
          239 527 visningar
          12 gillar