''Landningsredskap för gädda'' - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

''Landningsredskap för gädda''

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ''Landningsredskap för gädda''

Hej, nu har jag stött på ett problem jag vill ha hjälp med. Härom dan fick min polare en gädda på nästa 7 kg vilket vi anser är en fin fisk, i alla fall han tog den med ett hjälgräpp den sprattla till och hans hand blev uppskuren (pga gälarna på gäddan) samt att kroken satt sådär lite mysigt i tummen.

Vi var ute idag igen och hade en gädda på 5+ vid båt kanten (en bra gädda för oss) jag tvekar när jag ska landa pga vad som hände med den förra lite bättre firren, resultatet blir att min polare får försöka gäddan sprattlar till i vattnet och åker tillbaka ned i djupet, en missad fisk bara för att jag tvekar med att landa den. (lite pinsamt, men jag har ändå stor respekt för de vassa krokarna). Eftersom att felet var mitt så känner jag mig skyldig att gott göra detta på ett eller annat vis och det blir till att införskaffa håv. Så jag vill gärna ha tips på bra gräddhåvar eventuellt andra ''prylar'' som är bra för att landa gädda, som sagt vi har alltid kört på gälgräppet innan men anser nu att det inte är värt mödan när man kan göra det på enklare sätt.

tacksam för så många svar som möjligt !

Jag skulle rekommendera en av de dyrare lipgriparna. De pallar trycket och är enkla att använda.

En håv är också ett alternativ, men det kan bli jobbigt med trassel och sånt, som jag iaf inte har tid med på fisketurer.

Kör på lipgrip.

(Finns med en våg inbyggd)

Kommentera

Växlar mellan att använda lipgrip Berkleys med godkänd digitalvåg och dessa http://www.zalt.se/sortiment/produkt.aspx?c=10&p=38 när det ska handlandas och med dessa på är det lungt att göra det utan att riskera varken krok i fingret eller sönderskavda nävar kan rekomenderas och då de säljs i par spelar det ingen roll vilken hand man vill använda!!

Håv har jag slutat med då det bara leder till trassel med krokarna i håvnätet, och har Du inte en håv med knutlöst gumminät så skadar den fisken och försämrar överlevnadschanserna när Du släpper tillbaka den.

Att den +5.an inte kom in i båten betyder inget då ni hade den intill båten, jag låter alltid gäddor få chansen att skaka sig loss i båtkanten genom att ge löslina för att slippa hantera dem över vatten men det räknas ändå som fångad fisk då det är en medveten handling att låta dem släppa, så var det nog tänkt från Dig med bara att Du inte visste om det ;-)

Kommentera

Lindy-glove är OK också.

Musky Shop is a retailer of Musky Fishing Tackle and Equipment. Rods, Reels, Baits, Tackle Boxes, Hooks, Clothing and Other Equipment can all be found at the World's Largest Musky Shop.

Samt en sån här... Then you safe!
        Musky Shop is a retailer of Musky Fishing Tackle and Equipment. Rods, Reels, Baits, Tackle Boxes, Hooks, Clothing and Other Equipment can all be found at the World's Largest Musky Shop.
        Senast ändrad av Muskytracker; 2011-07-19, 22:04.

Kommentera

Köp en håv jag brukar avfärda savage gear grejer som skräp men håven är faktiskt riktigt bra . Iof finns det dåligt med stora håvar med gumminät för 500 kr konstigt att CWC inte släppt nån. Säkra gäddan i håven lyft den med gälgrepp om den är stor . Mindre gäddor med lipp gripp eller c&r handske å nackgrepp.

Kommentera

tack för svaren än så länge men lipgrip är inte ett alternativ :P, vad jag har hört så är det stor risk att gäddor skadar sig när de sprattlar o har sig när de är fästa i en sådan. Asså vi har ju fiskat ganska länge landat gädda över 10kg osv inte så att jag behöver förklaringar på vad saker är ! bara tips på vilka märken som är bra och vilka som inte är
            Senast ändrad av johne13; 2011-07-19, 22:10.

Kommentera

Ursprungligen postat av johne13 Visa inlägg
              Hej, nu har jag stött på ett problem jag vill ha hjälp med. Härom dan fick min polare en gädda på nästa 7 kg vilket vi anser är en fin fisk, i alla fall han tog den med ett hjälgräpp den sprattla till och hans hand blev uppskuren (pga gälarna på gäddan) samt att kroken satt sådär lite mysigt i tummen.

Vi var ute idag igen och hade en gädda på 5+ vid båt kanten (en bra gädda för oss) jag tvekar när jag ska landa pga vad som hände med den förra lite bättre firren, resultatet blir att min polare får försöka gäddan sprattlar till i vattnet och åker tillbaka ned i djupet, en missad fisk bara för att jag tvekar med att landa den. (lite pinsamt, men jag har ändå stor respekt för de vassa krokarna). Eftersom att felet var mitt så känner jag mig skyldig att gott göra detta på ett eller annat vis och det blir till att införskaffa håv. Så jag vill gärna ha tips på bra gräddhåvar eventuellt andra ''prylar'' som är bra för att landa gädda, som sagt vi har alltid kört på gälgräppet innan men anser nu att det inte är värt mödan när man kan göra det på enklare sätt.

tacksam för så många svar som möjligt !
              Hej John Schedrin;

Ska du inte behålla och äta Gäddan är den hand du är starkast i också den hand du bör lyfta Gäddan ombord med. En 7-kilos Gädda bör du kunna lyfta rakt upp med ett nackgrepp om du inte har små flickhänder. Annars är gälgreppet skonsamt mot Gäddan men inte alltid lika skonsamt mot dig om du repar utsidan av handen mot gälräfständerna. Det innebär inte att handen blir uppskuren utan bara en aning ytligt repad.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
              www.trumman.com - http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm
              Senast ändrad av Old Firehand; 2011-07-20, 07:56.

Kommentera

Köp en stor håv med gummerat nät, lipgrip skadar tydligen fisken och det är inte bra att hålla fisken vertikalt (man ska alltid ha en hand lite framför analöppningen).
                Savagears håv är OK, troligen den bästa på Svenska marknaden, dock så ska du inte lyfta fisk i den, jag lyfte en 4 kilos med den och sedan dess har min håv varit skev. Håva fisken och låt den ligga kvar i vattnet (fast i håven) och kroka av den där. Ska du mäta och väga så låt fisken ligga i håven tills du har fixat alting med kamera/måttband/våg/vågsäck.
                Om inte Frabills håvar var så dyra så hade jag nog haft en Frabill Power Stow.

Kommentera

Finns det några forskningsresultat eller liknande på att lipgrip skadar fisk eller är det bara en sägen?

Kommentera

Ursprungligen postat av lethul Visa inlägg
                    Finns det några forskningsresultat eller liknande på att lipgrip skadar fisk eller är det bara en sägen?
                    Det räcker med att ha sett effekten av en lipgripp applicerad på en vild trekilos gädda, den tuggar upp ett stort hål under hakan , du kan lika gärna använda huggkrok, vilket jag inte heller rekomenderar.

Jag använde håv med gumminät plus ett par savagegear handskar som pallat allt hittills, säkra gäddan i håven, på med handskarna, blöt dom, titta var kroken sitter, lyft lite lätt i håven så att gäddan lägger sig på sidan och ta gälgreppet på den säkraste sidan, lyft och kroka av.

Den stora fördelen med håv är att du kan ta det lugnt och ta ett säkert grepp utan att behöva fånga gäddan i flykten. Handskarna gör att det känns mycket säkrare och inbillar jag mig skadar inte gäddans slemskikt lika mycket.
                    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 427 svar
                    239 771 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg emilone