Dags för ny utrustning, igen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dags för ny utrustning, igen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dags för ny utrustning, igen

Hej! Nu är det dags igen, och nu är jag ute efter ett lättare spin/haspel set. Gjorde nyss en tråd om Citica, men tänkte att det är lika bra att göra en ny tråd då jag har många frågor som även rör annat än Citica.

Är väldigt nöjd med mitt Vandetta 8 fot, så det kommer bli ett Vandetta spö denna gång med, 5,6 fot troligen.

Men då är frågan, ska jag välja en multirulle eller haspelrulle? Kommer fiska med väldigt lätta beten som ni kanske förstod.
    Citica 201E verkar riktigt bra, men klarar den beten på runt 7 gram?

Annars så hade jag en fundering på Penn Fierce, verkar vara bra rullar det med. Men vilken storlek är lämplig i mitt fall?`

Och slutligen, vilken lina borde jag välja till detta set?

Mvh

Brukar kasta små wobblers på 5g med min Curado 201e7 utan problem så nog borde den kanske klara det. Haspel är väl det säkrare valet om du ska kasta lätta beten men multirulle är så jävla mycket roligare och skönare att kasta med!

Kör med 15lb Tufline XP. Satte en jigg i något stumt under vattnet och efter mycket dragande så släppte det till slut, var dock tafsen som gick sönder och inte linan så den kan jag varmt rekommendera.
    Senast ändrad av Asys85; 2011-07-01, 14:42.

Kommentera

Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
      Brukar kasta små wobblers på 5g med min Curado 201e7 utan problem så nog borde den kanske klara det. Haspel är väl det säkrare valet om du ska kasta lätta beten men multirulle är så jävla mycket roligare och skönare att kasta med!
      Precis så jag känner, multirulle är så sjukt mycket skönare
      Hoppas Citican kan kasta så låga vikter bara.. För jag har inte råd att gå upp till Curadon :/

Kommentera

Vart ska du köpa rullen ifrån hade du tänkt? Och vad är max du vill lägga?

Kommentera

En lätt begagnad curado 101d kan vara något för dig.
          Den kastar lätta beten mkt bra , bättre är många andra dyrare rullar och Jag har svårt att hitta någon annan multirulle som man skulle få mer utdelning när det gäller pris/prestanda.
          Det har skrivits mkt om ämnet och det finns många trådar om just detta.
          Samtidigt som att det är svårt att sammanfatta allt information, så använd sökfunktionen.

Lite länkar:
          http://www.blocket.se/gavleborg/Shim...=11&w=3&last=1

http://www.tradera.com/SHIMANO-Citic...0213_134888738

Häls /T

Kommentera

Olssonsfiske.se hade jag tänkt mig, då dogger inte har några shimano multirullar vad jag såg..
            Runt 1600 hade jag tänkt lägga för rullen.

Curado 101D har jag aldrig sett förut, är det en äldre rulle?
            Är den värd 1500 kr även fast det är ett demoex?

Kommentera

Ja kan du lägga hela 1600 så får du ju garanterat en Curado från staterna. Jag gav runt 170$ för min inkl frakt på eBay. Och med lite hjälp från tonyex hittade jag ett grymt spollager som ökade kastlängden ytterliggare.

Kommentera

Frågan är upp till dig, om jag skulle tappa min i vattnet, då skulle Jag slå till denna omgående.

JA, Den är bra, fiskar man med beten från 4 g upp till kanske 20 g, då spöar den en curado 201E lätt.
                Titta på en 51E oxå, den bör fungerar ungefär som en 101d. Som sagt, använd sökfunktionen.

Häls /T
                Senast ändrad av tonyex; 2011-07-01, 22:15.

Kommentera

Ebay och tradera brukar jag undvika, men jag får se hur jag gör..

Curado 101D verkar vettig, ska läsa lite mer om den innan jag bestämmer mig

Men angående min fråga om Penn Fierce, ni råkar inte veta vilken storlek som skulle passa på ett 5,6 fot spö?
                  Har sökt men inte hittat något alls om det..

Kommentera

Ursprungligen postat av KKay Visa inlägg

Curado 101D verkar vettig, ska läsa lite mer om den innan jag bestämmer mig
                    Jag har ingen tid att skriva en egen recension om min curado 101d, så du får läsa lite till på tackletour igen.
                    Min (första) curado 101d köpte jag innan Jag läste recensionen på Tackletour och Jag måste säga att jag blev så förvånad att de kunde ha så rätt på alla punkter.

http://www.tackletour.com/reviewshimanocurado100d.html

Häls /T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 268 visningar
                    0 gillar