Kommer min utrustning palla trycket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kommer min utrustning palla trycket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kommer min utrustning palla trycket?

Hej! Jag ska ut och meta gädda med en polare som har en hel del erfarenhet av just gäddor. Och jag har aldrig varit en gäddfiskare direkt så mitt pb på gädda ligger på drygt 3kg, en ren bonusfisk bara.
    Men nu när jag ska inrikta mig på gädda, stor gädda närmare sagt, så vill jag veta om min utrustning kommer palla trycket.. Han har tagit ett antal gäddor på över 10kg där vi planerar att fiska.

Köpte nyligen ett Vandetta 8 fot (10-30gram), .20 flätlina och en Revo SX för lätt spinn, och det hade varit trevligt att använda nya prylarna och kolla vad dom går för
    Jag har inga tyngre grejer heller tyvärr.. Tror ni det kommer gå bra, eller borde jag köpa mig ett nytt spö?

Ska inte vara några problem, se bara till att inte ha för tunga beten för det mår inte den rullen bra av - håll dig inom spöets rekommenderade kastvikt så är det lugnt.
    Å försök inte jerka med prylarna...
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Det går att fiska gädda med ett 30g spö men när du väl fastnar för gäddfiske så bör du köpa nya grejjer eftersom man ska dimensionera utrustningen efter den fisk man fångar, eller rättare sagt det man siktar på att fånga.

Antingen så köper du ett jerkspö med passarna rulle (finns en j*vla massa trådar om detta)
      Eller så köper du ett vanligt spinnspö, 8'-9' med maxkastvikt på 80-120g någonstanns, då kan du fiska de flesta normalstora gäddbeten som finns på marknaden.

Kommentera

Visst , din utrustning är inte optimal för det , fast det kan fungera ändå, om man vill testa och meta lite gädda.
        Kasta inte inte för tunga betesfiskar bara... /T

Kommentera

Tack för era svar!
          Kommer meta med mört, hur stora mörtar tror ni att jag kan slänga på?

Fastnar jag för gäddfisket så kommer jag självklart köpa grejer som passar bättre
          Kanske dags att lära sig gäddgreppet/gälgreppet eller vad det nu kallas.. Finns det någon video eller liknande som man kan använda sig utav?

Kommentera

Den utrustningen funkar fint för att prova på. Du kan använda ganska stor mört. Men snärta inte ut den utan fös ut den i en lugn rörelse så slipper du få en obehaglig överraskning.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
              Den utrustningen funkar fint för att prova på. Du kan använda ganska stor mört. Men snärta inte ut den utan fös ut den i en lugn rörelse så slipper du få en obehaglig överraskning.
              Tack för tipset

Kommentera

Testade o gäddmeta mycket när man var yngre med spö 10-30 har alltid tyckt det varit för klent, säg flöte med tackel bara det väger ju runt 30, sen en lagom fisk på en 100g+ men som folk har sagt svep ut det snärta inte för då går det åt skogen.

Kommentera

Inga problem spöet klarar bra mycket mer en dom vikterna det är avsett att kasta med, som sagts här tidigare så ta det bara lugnt när du kastar spöet kommer att kännas som ett gummiband när du kastar ut men inget går sönder.

Kommentera

Ska ta det försiktigt, börja med mindre betesfisk och kolla hur långt jag vågar gå Känner jag att det är på smärtgränsen så kan jag ju alltid testa på vertikalfisket, för Abborre tar på det va? Tror inte det finns Gös där iaf :P

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 426 svar
                    239 452 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Retroräven  
                    Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01