Nytt Jerkbaitspö – tvådelat ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt Jerkbaitspö – tvådelat ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt Jerkbaitspö – tvådelat ?

Tänkte köpa ett nytt jerkbaitspö och tänkte att jag kunde prova med ett tvådelat spö. Har kollat runt lite och Shimanos Yaseispön ser verkligen intressanta ut, någon som har känt på dessa spön än?

Ursprungligen postat av Pikemaster33 Visa inlägg
    Tänkte köpa ett nytt jerkbaitspö och tänkte att jag kunde prova med ett tvådelat spö. Har kollat runt lite och Shimanos Yaseispön ser verkligen intressanta ut, någon som har känt på dessa spön än?
    Enligt ett test i fiske feber så är yasei spöna inte värda priset...

Kommentera

Vad jag vet så finns det inga bra 2-delade spön på marknaden.
      Savagear Big Lure & Jerk är ju 7 fot och tvådelade, dem är nog bra men annars blir det svårt.

Jag köpte ett Strike Pro Contact för inte så länge sedan eftersom jag kom ihåg att det var ett trevligt spö (har haft ett tidigare) men jag blev väldigt besviken. Rullfästet håller inte fast rullen ordentligt (den rör sig i sidled när man drillar fisk) och holken (delningen) drogs ut ur fästet första gången jag använde spöt.
      Klingan är det inget fel på men CWC borde verkligen sätta i bättre rullfäste och holk.

Kommentera

MrD: håller med fullt. Har 2st 180gr contact, 1st 7 fots 150 och Hamern i blåa 2-delade. Är samma problem med alla. Men eftersom jag älskar klingan på strike pro spöna så har jag pillat i ölburks kapsyls bitar i alla fästen bara för att få rullen å sitta. Men är fan ett riktigt pissfäste dom har nu. Men förutom dem så är det riktigt trevliga spön att drilla fisk på och svarar fint i hemtagningen av beten.
        Fiske äventyr på:

http://brotherhoodofpikes.wordpress.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av jerk apan Visa inlägg
          MrD: håller med fullt. Har 2st 180gr contact, 1st 7 fots 150 och Hamern i blåa 2-delade. Är samma problem med alla. Men eftersom jag älskar klingan på strike pro spöna så har jag pillat i ölburks kapsyls bitar i alla fästen bara för att få rullen å sitta. Men är fan ett riktigt pissfäste dom har nu. Men förutom dem så är det riktigt trevliga spön att drilla fisk på och svarar fint i hemtagningen av beten.
          Jag ska köpa mig ett Woody 250g, gillar riktiga påkar (när man jerkar) lämnar tillbaka Contact spöt men jag har ett Hamer också som jag kommer ha kvar till det kommer något liiite styvare tvådelat. Har inte haft problem med Hamer spöt ännu.

Kommentera

Köp inte woodyn, det känns som man jerkar med en styv fjäder. Specielt med tyngre träbeten. Toppen av spöt fjädrar/vibrerar efter varje jerktag, förlorar själva närkontakten med betet. Skulle nog häldre titta på Musky / St.croix spöna isnf.
            Fiske äventyr på:

http://brotherhoodofpikes.wordpress.com/

Kommentera

st croix har fantastiska tvådelade spön. /T

Kommentera

Måste hålla med tonyex om St croix. Har själv ett två delat 7 fot premier 3oz som wreckbender byggde om åt mig. Bytte rullfästet till acs och flyttade fram det ca 10cm och bytte korken mot eva.
                Från att vara lite framtungt blev det nu perfekt balans..
                Riktigt bra spö även om du inte bygger om det.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerk apan Visa inlägg
                  Köp inte woodyn, det känns som man jerkar med en styv fjäder. Specielt med tyngre träbeten. Toppen av spöt fjädrar/vibrerar efter varje jerktag, förlorar själva närkontakten med betet. Skulle nog häldre titta på Musky / St.croix spöna isnf.
                  vill egentligen ha ett St Croix Legend 6'9 8oz men det är lite för dyrt... 2000kr från USA, Woody kostar 1000kr från Beten.Nu och jag har hört mycket bra om spöt.
                  Det får duga tills jag känner att jag vill spendera 2000 på ett spö, just nu så vill jag ha ett bra havsöringspö o havsöringsbeten och massa gäddgrejjer (ismetepulka, paraplymjärde, beten mm).

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    st croix har fantastiska tvådelade spön. /T
                    Men inte så många riktiga normal jerkspön (vet att det finns en hel del basspön).
                    Men det fanns mer än jag trodde, kollade på St Croix hemsida, tyvärr så är alla spön lite för långa.
                    PM70MHF2 och PM70HF2 var dem enda jag hittade.
                    7' med kort bakhandtag är för långt för mig att jerka med.

Men om trådskaparen kan jerka med ett 7' spö så är nog dem spöna dem bästa tvådelade man kan hitta.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 429 svar
                    240 353 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Retroräven  
                    Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01