Varför SÅ påkiga jerkspön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför SÅ påkiga jerkspön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför SÅ påkiga jerkspön?

Hej, jag är lite nyfiken på att veta varför alla ska ha så hårda jerkspön?
    Jag själv har haft en påk till spö som jag byggde på en gammal shimanoklinga, visst funkade det suveränt! Men det är ju ingen känsla i spöt!!!

Nu har jag under förra året fiskat med ett kinect PERCH jerk och måste säga att det är helt underbart.
    Okej, det går inte att kasta med tyngre drag än 120g, men om man inte fiskar med tyngre beten så är det superbt.
    Så kan ni förklara varför alla ska ha påkar även om dom inte fiskar med så tunga jerkdrag?

Har bara hört att det blir ett riktigt stumt hugg vid stor fisk..
    Team JMT fishing

Kommentera

Ursprungligen postat av Musti
      Vad är det för känsla man är ute efter då?

Jag vet själv inte vad alla menar med "känsla" i spöt, ska man känna fisken bättre? Känna huggen bättre eller vad?
      Nej jag har som sagt aldrig uppfattat vad "känslan" i spöt är, trivs jag med ett spö och den har rätt spänst så är det ett spö jag vill ha!
      Så enkelt är det iallafall för mig.
      Ja se där, det är känslan, en del känner mer andra mindre, allt är upp till användarens sinne
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Neej, alla spön har inte känslan, kanske att alla spön har "spänsten", givetis under förutsättningen att vikten på betet är rätt?
        Känsla i ett spö är nog mer det jag upplever som kontakt med betet, i mitt shimanospö som jag nämde så är det helt enkelt inte någon känsla för att jag inte vet vad som pågår med draget, det kunde hända att nitt drag kom upp med revor efter gäddor, men jag kände dom inte.
        Jerkbaitfiske handlar väl i grund och botten om att man ska, som sagt va "jerka" det.
        Hur ska man kunna veta att man jerkar ett drag om man inte känner det?
        Med mitt nuvarande kinetic känner jag alla mina drag som om jag höll linan med mina bara händer, därav så vet jag exakt vad som pågår, träffar draget en sten, ja då känner jag att det var en sten, träffar det dy på bottnen, då känner jag att det träffade dyn och tar en fisk betet så känner jag det även om det är en väldigt liten fisk.
        Kanske är det så att jag är en väldigt inbiten ul-fiskare och att man vänjer sig vid att fiska med en båtåra.
        Jag vill enbart veta vad folk ser som fördel med stumheten i ett jerkbaitspö.

Kommentera

Japp,men även ett påkigt spö kan ha känsla i sig så du känner vad som händer med betet. Vetefan vad som gör det, grafittypen eller mängd vid kompositklinga eller vad för bindemedel som används eller....? Just stumheten vill man ha för att betet skall röra sig och inte bara att spöt böjer sig
          Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Jag kan tro att det blir lättare att få ett bete och gå optimalt med en extra styv påk, däremot blir inte drillningen jättekul om man drillar med ett jerkspö med biljardkö känsla... Stumheten/styvheten i ett spö hjälper till att, även med den stumma flätlina, driva in krokarna på längre avstånd då spöt är kortare än "vanligt" fiske

Kommentera

Jag tycker ett spö med mycket ryggrad ger en betydligt mer känsla än ett spö som svampar, jag anpassar mina spön efter betena jag fiskar med spöna och inte fisken, kan mycket väl fiska gädda med ett spö klassat till 18 gram bara det är taperat så att det finns mycket ryggrad, att fiska med mjuka spön är fruktansvärt b när man fiskat med ett riktigt underbart 6-8' jenkarspö för bass.

Kommentera

Jag brukar ha så hårda spön som möjligt, men de ska samtidigt vara lätta. Det brukar ge härlig känsla i mina händer.

Kastvikt på jerkspöt -250 gram
                Havsöringsspöt 70-130 innan jag kapade 15cm i toppen

Perfekt känsla med flätlina, inte ett litet ryck fjädras i klingan utan går rätt in i kroppen. Ungefär som att köra med hårdare fjädrar och lågprofildäck på bilen, fett sportigt.
                Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

okej det är helt och hållet sant att mjuka spön är fruktansvärda, men det är samtidigt stor skillnad mellan ett spö som är mjukt och ett spö som är spänstigt.

mit kinetic är förvisso "mjukt" men har samtigt en mycket trevlig spänst, det är inte bättre att jerka med, än mitt omgjorda shimano, MEN, det är så otroligt fruktansvärt förbannat tråkigt när man väl får fisk på det, för det är inte någon som helst skillnad mellan att ha en fisk på det eller att jerka in sitt drag och därför tycker jag att det är helt piss att använda. mitt kinetic vaknar verkligen vid liv när man får en fisk, oavsett om det är en liten kilo-gädda eller om det är en större, det är till och med riktigt roligt att få en 500g aborre på det.
                  för mig är det nödvändigt att få lite action i mitt fiske, att kunna känna rusningarna, att kunna känna det otroliga explosiva bettet en gädda gör att kunna känna hur gäddan simmar, det är så mycket mer än att bara få en fisk på kroken, och därför fiskar jag med väldigt korta och spänstiga spön, huvida detta förändrar gången på dragen det är det jag inte riktigt vet.
                  blir gången bättre med ett stelare spö?
                  känner man, lär man sig lättare hur man ska jerka sitt drag på ett så effektivt och lockande sätt som möjligt med ett spö som är mer flexibelt och känsligare?
                  och framförallt, är det helt värdelöst att kroka fiskarna med ett sådant spö?
                  Det är många frågor för mig angående jerkfiske eftersom jag inte är så erfaren utav det, och ingen ska tro att jag försöker ifrågasätta något för det är inte min mening.
                  men det är mycket trevligt att få andras åsikter och tankar kring hur ett spö ska bete sig för en maximal fiskeupplevelse!

Kommentera

Jag fiskar med beten mellan 50-400gr så för att få ut bästa " känslan " så har jag löst det lätt igenom att köra med 5 olika sett.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 410 svar
                    238 495 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Retroräven  
                    Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01