Frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frågor

Hej.

Har hittils bara fiskat gädda. Använder en mörrum 5600 och ett berkley lightning-spö.

Tänkte be om råd vad gäller en del utrustning jag ska köpa m.m.

1) Har ni erfarenhet av fireline på multirulle? Jag fick en massa trassel trots att jag aldrig får trassel med nylon. Det verkar som det dessutom blivit ngt fel med rullen. Den rullar inte alls lika lätt som innan. Och så låter det när den snurrar. Innan snurrade den hur länge som helst utan ljud över huvud taget.

2) Skulle vilja pröva gäddmete. Vad kan ni rekomendera för utrustning? Kan jag använda den jag redan har? Hur fiskar man betesfisken, typ mört?

3) Skulle vilja ha utrustning för lättare fiske, typ aborre m.m. Är haspel att rekomendera? Eller finns det multirullar som kan användas med lätta beten typ småjiggar? Är UL-utrustning ett bra alternativ?

Tack på förhand.
    MVH

JD

samma problem hos mig.

Hejsan, jag har en Shimano Calcutta 400 och en Amba 6-star. Jag testade för ett tag sedan att ha fireline till min 6-star, man jag blev förvånad över det faktum att 0.25 nylon kastade längre än 0.20 Fireline. Det sägs ju att en annan flätlina, Power Pro, skall vara bättre till multi men jag har inte testat den tyvärr. Power pro är ju dyrare än Fireline och har en högre brottstyrka, men den är ju svår att få tag på. /skitfiske

Kommentera

Re: Frågor

Originally posted by JD
      Hej.

Har hittils bara fiskat gädda. Använder en mörrum 5600 och ett berkley lightning-spö.

Tänkte be om råd vad gäller en del utrustning jag ska köpa m.m.

1) Har ni erfarenhet av fireline på multirulle? Jag fick en massa trassel trots att jag aldrig får trassel med nylon. Det verkar som det dessutom blivit ngt fel med rullen. Den rullar inte alls lika lätt som innan. Och så låter det när den snurrar. Innan snurrade den hur länge som helst utan ljud över huvud taget.

2) Skulle vilja pröva gäddmete. Vad kan ni rekomendera för utrustning? Kan jag använda den jag redan har? Hur fiskar man betesfisken, typ mört?

3) Skulle vilja ha utrustning för lättare fiske, typ aborre m.m. Är haspel att rekomendera? Eller finns det multirullar som kan användas med lätta beten typ småjiggar? Är UL-utrustning ett bra alternativ?

Tack på förhand.
      1) Kolla in min tråd om Amba Mörrum och dess lager http://www.fiskesnack.com/forum/show...s=&threadid=63

2) Kolla in gäddmetetråden på http://www.fiskesnack.com/forum/show...=&threadid=621

3) UL-låter inte helt fel. Trixet är bara att hitta bra grejer. En dålig UL utrustning blir så fel så det finns inte. En liten Shimano 1000 i 800kr+ klassen samt nåt bra spö som nån annan kanske kan tipsa om blr nog bra.

//K
      BJ@

Kommentera

Jag har för mej att någon av fisketidningarna hade en artikel om olika stumma linor och att man där slog fast att: Fireline gjorde sej bäst på haspel och PP var bäst till multi. Min egen erfarenhet är att jag är mycket nöjd med båda linorna: Jag kör med gul FL till min UL-rulle och det har funkat bra. FL är mycket stelare och flisar sej något men det löser man med att efter ett tag vända på linan. PP:n har jag på min multi och är i särklass den bästa linan jag har prövat. Den är mjuk och följsam och ger en otrolig fingertoppskänsla. Men som sagt har inte provat linorna tvärt om. Dvs PP på haspel och FL på multi.

Kommentera

Har samma erfarenheter som Jerko. Jag kör fireline till haspel och Siglon Techneed eller Power Pro på multi.

//K
          BJ@

Kommentera

Jag är inne på samma spår som Ciko när det gäller UL-rulle. Gå upp en storlek till 1000 strl. Men Jag skulle nog välja en Daiwa. Vad det gäller spö är det lite knepigt. Mitt första UL-spö köpte jag för en två hundring på en Berra-rea. Det var ett sjufots Shimano GX eller nåt sånt. I början tyckte jag det var ballt med det spöet. Men det är så otroligt mjukt att det inte riktigt funkar att jigga med det. Vet inte vad det är bra till, kanske spinnare. Jag skulle nog i dag satsa på ett lite stummare spö. Ett spö jag hört mycket gott om är Ugly Stik. Min dröm-UL-utrustning är: Nya Eon sport på ett LF Jerk Light. De spöet kommer till våren att säljas hos Lundgrens fiske. Men jag fick känna på den kombinationen vid ett besök. Verkar rocka fett.

Kommentera

Originally posted by Jerko
              Min dröm-UL-utrustning är: Nya Eon sport på ett LF Jerk Light. De spöet kommer till våren att säljas hos Lundgrens fiske. Men jag fick känna på den kombinationen vid ett besök. Verkar rocka fett.
              Kände på light prototypen i somras och den kändes fin men om man vill ha ett bra haspelspö modell lättare (men med lite ryggrad) för borrefiske, vad välja då?

//K
              BJ@

Kommentera

Originally posted by cico

Kände på light prototypen i somras och den kändes fin men om man vill ha ett bra haspelspö modell lättare (men med lite ryggrad) för borrefiske, vad välja då?

//K
                Beats me. Men Ugly Stik är ju ett spö som det babblats om länge nu.

Kommentera

Hej.

Ni båda rekomenderar att gå upp en storlek. Vad är fördelen med det? Att rullen blir mer allround?

MVH

JD
                  MVH

JD

Kommentera

Jag håler med köp en i storlek 1000.

Kolla in Bromans Ul/light haspel! http://www.fishit.se/se/cat/cat.asp?cat=FISKESET
                    1000 kr

Jag är nöjd med min, bra pris också!
                    Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 427 svar
                    239 722 visningar