Kastflöte / glidflöte - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastflöte / glidflöte

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kastflöte / glidflöte

Hej
    Skulle försöka mig på att meta med kastspö, köpte mig ett par flöten av denna typ:

Men vet ej hur man skall använda dessa nu. den vita saken som jag trodde skulle stoppa linan vid önskat djup går ju inte igenom spöet ringar??
    Och hur skall detta knytas.
    Har jag köpt fel saker??

Jag skulle egentligen förespråka någon annan form av flöten.

Men hur som helst.

Förutsatt att det går att trä linan igenom flötet (alltså att den där vita pluppen är ihålig) så kan du ha en stoppknut på vardera sida om flötet som reglerar hur långt den kan glida på linan innan det tar emot. Stoppknutarna kan dock vara för små för jag gissar att hålet på flötet är rätt stort. Isåfall får du kombinera stoppknutarna med gummipärlor som stoppar bättre.

Utöver det behöver du väl inte mkt mer än krok och splithagel. Men som sagt jag hade personligen satsat på ett annat flöte.

Får jag fråga vad du är ute efter att fiska för något?

Kommentera

Tja fisket är väl mest abborre, tycke verkade smidigt att kunna komma ut en bit utan stora 6Meters metspö.

Om man tar bort den vita pluppen så blir det ett ganska stort hål i flötet. Pluppen är ihålig. man skulle kanske kunna klippa bort den vinklade delen av pluppen det är ju den som gör att den inte går igenom. Sen sätta den kvarvarande biten på rätt djup?

Vad rekommenderas istället? annan typ?

Kommentera

Jag skulle rekommendera att du köper detta paket från Darts som innehåller ett bra flöte och och flötesstop som du har på linan för att ställa in hur djupt du ska meta. Har för mig att det medföljer en beskrivning/guide av hur det fungerar, det var så jag lärde mig att meta med glidflöte

Kommentera

Flötet ifråga är nog mest användt till regnbågs mete. du drar ut de genomskinliga plupparna och fyller flötet med vatten till tänkt flytförmåga och sätter tillbaks dem igen. Den vita är nog tänkt att användas som stopp liknande ett rödvit frigrolit flöte. Men om det är ett hål i denna som linan går igenom kan du ju limma fast den och köra med stoppknut eller flötesstopp istället.

Till abborre hade jag nog satsat på ett set som supreme länkar till eller iallafall ett liknande flöte i 6-12g klassen. Beroende på bete, djup och eventuell ström.

Kommentera

Jag brukar meta med flöte som liknar dessa: http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...p-missile.html.
            Känsliga, kastar långt och man kan tackla dem på olika sätt. Fungerat utmärk till abborre, regnbåge och även mindre fiskarter.
            Häls /T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11
            6 svar
            10 348 visningar
            19 gillar
            Senaste inlägg Sir Fish-a-lot