Utrustning till barn? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning till barn?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustning till barn?

Hej!

Nu är det dags att uppgradera sonen från metspö till kastmete, han är ju trots allt 3,5 år. Nej, skämt å sido så är det lite väl begränsande med metspö och dessutom är det ganska bökigt med ett spö som är 3 - 4 m.

Jag har två alternativ. Det ena är en ukuma 3000 eller 2500 med ett ca 1,8 m "lagomspö" och det andra alternativet är ett ul-set.

Just nu ligger ul-setet närmast till hands men frågan är om detta är för pilligt? Jag har själv aldrig haft ett ul-set. Man vill ju att det skall vara enkelt att hantera.

Så egentligen undrar jag om någon testat ul-set till barn runt 3 - 4 år?

Kommer ju bli några år till med mete efter mört, löja, braxen och abborre...tålamod finns ju inte riktigt än ;-)

Barnets kraft, koordinationsföemåga och hur det kan greppa utrustingen under alla fiskets moment från utkast till invevande av fisk måste sammanvägas. Funkar det inte att fälla bygeln och greppa linan är fingrarna för korta.
    Jag skulle välja ett kort spö.
    Mina barn var ca 7 år när de började med kort spinnspö och Abumatic 150. Spöet bestod av toppdelen från ett massivt spö och handtaget hade chuck att fästa spötoppen i. Tillsammans blev det ett spö på ca 110 cm och det klarade de bra att hantera med beten upp till 15-20g. Något år senare fick de längre spön men Abumatic-rullen gick vi inte ifrån och den är fortfarande fullt duglig att möta de gäddor som finns Sverige.

Deras första metspön var simplast möjliga haspelspön på ca 7' längd. det fungerade perfekt när vi metade från ekan.
    Senast ändrad av BeBest; 2010-07-02, 08:19.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Min son började kasta med haspel när han var fem. Han betedde sig inte enligt "regelverket" när han fällde bygeln men han fick det att funka. Och, han fick fisk!
      Jag hade "köpt" honom ett UL-set och det funkade kanon. Det var en billig historia och jag tror att både spö och rulle var resultat av prenumerationer på tidningar. Kanske att betrakta som "skräp" men barn är ju inte lika noga med saker som vi vuxna. Det enda jag inte "fuskade" med var linan.

Det är svårt och trixigt för dem i början men när de lärt sig kasta och fått första fisken så är isen bruten.

Kommentera

Jag tror också att viljan att lära sig är viktig och att man som förälder kan visa hur dom ska hantera det
        Men visst är en ABU Matic smidig tryck på knappen bara började med en sådan själv har rullen kvar.

Kommentera

Nackdelen med en Abumatic kan vara att knappen sitter för långt upp från spöt och att fingrarna inte räcker till. (Beror naturligtvis på vilken spö/rullekombination man har).

Mina barn fick börja ULspön med haspel och efter en stunds tränande började de att få ganska bra ordning på kasten.

Kommentera

min son är lite mer än 1,5år. Nu såhär i början så kastar vi på gräset, jag kastar ut å han vevar in för glatta livet.. Om man ska tänka proportionsenligt för den lille så tror jag UL blir bra att börja med! De kommer iaf jag försöka med sonen om en si sådär 1,5år när de är dags att lära sig ett kastspö.. Mycket träning hemma på gården blir de då till en början med i allafall!

lycka till!
            /Team Perax, Jon Persson
            http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

Går ju att låna gratis spö och rulle över sommaren, nän drive som Pure Fishing kör tillsammans med återförsäljarna.
              Polaren var in igår och köpte loss setet för 350kr, man kunde välja mellan haspel eller klassisk spinn-rulle.
              Kändes som ett helt OK set för ungarna att börja med, fördelen är väl också att om man har två barn kan man låna ett set av var typ så får de prova båda typerna.
              Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
              En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
              3 430 svar
              240 449 visningar
              12 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01