[Nybörjare] Söker haspel/spinnfiske kit. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

[Nybörjare] Söker haspel/spinnfiske kit.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• [Nybörjare] Söker haspel/spinnfiske kit.

Hej!

Hade tänkt att införskaffa ett vettigt fiske kit.
    Kommer fiska i insjöar efter aborre/gädda och allt man kan få upp.

Skulle gärna vilja ha hjälp med vilken rulle/spö/lina man ska välja, samt något OK drag-paket då jag inte har något alls.

Jag kan tänka mig lägga ut typ 2000kr om det är vad som behövs för något hållbart och bra spö/kit. Ju mindre desto bättre men som sagt, föredrar kvalite, samt ett fiskespö borde väl har rätt ok livslängd endå.

Har läst runt lite och förstått att shinamo ska vara bra.. anyway

Shimano Sonora 2500FB http://www.willyssportfiske.se/Produ...spx?id=1286693
    SavageGear Bushwacker 7 fot 15-40g http://www.willyssportfiske.se/Produ...aspx?id=741553

Måste absolut inte vara från denna sida eller denna utrustning.. nån som tipsade om det. Om ni har något annat bättre prisvärt så är det bara att skriva

Har ingen aning om hur långt spöet ska vara? 7m? 8m? 9?

Vore schysst om någon tog sig tid att hjälpa till lite Smiley

Mvh

Forell

Hej!

Jag är ingen expert, men det är trist att inte få några svar så jag ger min syn på saken.
    Vad gäller spön skulle jag rekommendera ett Berkley Lightning Shock. Välj ett 7 fots om du fiskar mycket från båt, eller där det är mycket träd och annat du kan fastna i. Annars kan du gå upp en storlek om du känner du vill ha ett längre spö så du lättare undviker strandväxter i vattenkanten. Kastvikt borde vara lagom med 7-25 eller därikring.

Vad gäller rulle kan jag inte hjälpa dig så mycket utifrån egen erfarenhet. Kör själv en Shimano TX FD som funkar helt okej. Tycker absolut frambroms är ett måste. Den du länkade till funkar säkert bra, men själv är jag inne på att byta till en Shimano Nasci eller Seido

Har kört Fireline 0.12, men tyckte den var lite för styv och skar in i underliggande när man fick bottennapp även om man virat på linan hårt. Har sedan bytt till Spiderwire Stealth Code Red 0.14 som känns både starkare och smidigare. Skär inte ner lika lätt och tål mycket belastning.

Jag fiskar också det som hugger, primärt inriktat på gädda och abborre.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
    3 427 svar
    239 775 visningar
    12 gillar
    Senaste inlägg emilone
    av emilone