Avbiten flourcarbon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Avbiten flourcarbon

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Avbiten flourcarbon

Tja!
    Fick mig en tankeställare igår när vi var ute på gäddfiske. Brukar köra FC 0.93 när det är klart i vattnet och inte haft några problem med skadade tafsar. Men igår fick polaren ett riktigt karatehugg och tafsen gick av som smör i solsken. Antagligen en riktigt grann fisk.

Någon annan som vart med om detta. Har landat bra många fiskar med FC men nu vet jag inte om jag vågar köra med det mer.

FC är enligt mig en modefluga som skapats av folk som tror att fisken skulle skygga för t. ex. titantafsar eller annat tafsmaterial när vattnet är klart.
    Kör med ordentliga tafsar istället! Jag kör personligen med titantafsar till allt mitt fiske, gös, havsöring och gädda. Fungerar klockrent! Skulle aldrig tänka mig att gå över till FC.

Kommentera

Jag håller helt klart med PederE i det han säger.

Fluorkarbon är bara dumt att köra när man är ute efter Gädda.
      Det finns ingen anledning i världen att göra det.

Kommentera

Ursprungligen postat av PederE Visa inlägg
        FC är enligt mig en modefluga som skapats av folk som tror att fisken skulle skygga för t. ex. titantafsar eller annat tafsmaterial när vattnet är klart.
        Kör med ordentliga tafsar istället! Jag kör personligen med titantafsar till allt mitt fiske, gös, havsöring och gädda. Fungerar klockrent! Skulle aldrig tänka mig att gå över till FC.
        mina erfarenheter är de omvända .... titan har gått av för mig mer än en gång . även så 80pounds vanlig wire .har aldrig använt fc för att det är syns lite utan mer för att det är ett lätt jobbat knytbart tafsmaterial . finns nog inget tafsmaterial som inte har gått av för nån.... och enda anledningen att inte jag haft tafsbrott på FC ännu är nog att jag bara använt det i 2år

ps jag kör 120pounds FC till mina tafsar

Kommentera

Enda fördelen jag någonsin sett med fluocarbon är att jag fått för mig att det är lättare än titan.. vilket kanske inte är säkert? Men skillnaden bör ju vara så liten att det går lösa med andra krokar och splitringar på beten!

Jag har kört med Fluocarbon ett par gånger, dessa var färdigtillverkade tafsar med crimps, då en av dessa gick av slutade jag med Fluocarbon, efter det kastade en polare ett bete åt "h-vete! i ett bakslag då tafsen gick av.. Med en titantafs hade linan gått av istället.. Vilket är en indikation på fluocarbonens prestanda..

Trots en smula begränsad erfarenhet har jag valt att bara köra med titan eller annan metalliskt material beroende på situation! Har inte varit med om att titanen gåt av ännu, kör med AFW..
          Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Jag håller med PederE till 100 procent vad gäller allt fiske.
            Att tex. gös skulle rygga för tex. en titantafs när den inte ser skilland bå ett riktigt byte och tex. en wobbler, jigg eller ett skeddrag tror jag inte ett smack på.
            Det är lyckad marknadsföring och sitter i huvudet på oss fiskare.

Men det är ju så med fiske, var och en blir lycklig på sin tro.
            Undrar vad vi hade fiskat med om Buster och Trumman kört med morot i Gäddfeber

P.S. Gös under kilot hugger på Pikemax i största storleken D.S.
            Senast ändrad av Zuckuss; 2010-04-19, 11:32.
            Ursprungligen postat av boman1979
            zuckuss verkar inte vidare klipsk...hissen går inte hela vägen upp...
            :

Kommentera

Brukar använda FC (runt 1mm) mest för att jag vill att betena ska gå grundare, sen är FC mycket mindre känslig för veck än metalltrådar. Däremot är det bra att undvika vassen i skärgården som brukar vara bevuxen med snäckor som sliter hårt på FC.

Kommentera

Ursprungligen postat av krizz Visa inlägg
                Tja!
                Fick mig en tankeställare igår när vi var ute på gäddfiske. Brukar köra FC 0.93 när det är klart i vattnet och inte haft några problem med skadade tafsar. Men igår fick polaren ett riktigt karatehugg och tafsen gick av som smör i solsken. Antagligen en riktigt grann fisk.

Någon annan som vart med om detta. Har landat bra många fiskar med FC men nu vet jag inte om jag vågar köra med det mer.
                Hej Krizz; Vid Gäddfiske i vatten med stor Gädda har jag testat med både vanlig nylonlina, dyneema, spectra och fluorocarbon upp till 0,80 mm som tafs. För små Gäddor under tio kilos vikt kan en 0,80 mm nylonlina hålla flera timmar under en fiskedag. Använder man annat än ståltafs bör man absolut kolla tafsen efter varje bordad Gädda. Finns det riktigt Stor Gädda i "Petter-Stöttum klass" http://www.trumman.com/fisketips/galleri_46.htm då avråder jag dig på det bestämdaste att använda annat än ståltafs mellan bete och fiskelina.
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand

www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                Senast ändrad av Old Firehand; 2010-04-19, 11:37.

Kommentera

Skönt att se att fiolk inte tror, det är min stil. Kört med Titan tunnare varianter när jag trolar och jiggar gös, fungerat klockrent. Har däremot själv fått FC avbiten samt den goda Buster en gång förlorade en dröm fisk när FC small av. Sist jag fiskade körde jag FC ) Bara för jag var lat och den satt på. Att Manges Titanium gått av är för att han överarbetar knuten). Snurra två varv igenom och dra inte åt för hårt, jag har kört titanuim länge och aldrig har den gått av.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
                    Skönt att se att fiolk inte tror, det är min stil. Kört med Titan tunnare varianter när jag trolar och jiggar gös, fungerat klockrent. Har däremot själv fått FC avbiten samt den goda Buster en gång förlorade en dröm fisk när FC small av. Sist jag fiskade körde jag FC ) Bara för jag var lat och den satt på. Att Manges Titanium gått av är för att han överarbetar knuten). Snurra två varv igenom och dra inte åt för hårt, jag har kört titanuim länge och aldrig har den gått av.
                    jonas båda gångerna mitt på titantafsen en på 75an och andra på 100poundsen .... men som sagt jag kommer gilla FC tills jag får första tafsbrottet men går nog tillbaks till marlin hardwire innan jag börjar om med titan....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 597 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40