elmotor, minn kota eller? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

elmotor, minn kota eller?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• elmotor, minn kota eller?

Hej på Er, har länge gått och funderat på att skaffa en elmotor så man slipper buller och avgasångor när man "ror" drag.

Har tittat på en Minn kota Endura 30 men även en motor från Motor Guide. Motorn skall använads på en vanlig roddbåt eller ibland en gummibåt.

Vore tacksam för åsikter och erfarenheter inom just detta område. Vilket märke bör man satsa på och vad speciellt bör man tänka på vid ett köp av elmotor/batteri/laddare?

mvh
    micke76

Man har ju hört att minn kota ska vara bäst så det kan ju vara en ide att satsa på den.....sen har yamaha en också tror jag

Kommentera

jag tror att minnkota är det bästa valet för yamaha har inte hållt på lika länge med el motorer som minnkota...
      sen har minnkota bättre kvalitet än yamaha det har dom sagt på en båt firma som jag var på så det är sant.

Kommentera

Har kört en del med minn kota motorerna (minsta storleken), och jag har varit väldigt nöjd med resultatet. Dom går stabilt och bra och förvånansvärt länge på ett batteri.

Det enda som är jobbigt med elmotorer är att man i princip måste bygga en laddstationen i båten annars så tröttnar man lätt på elmotorn eftersom att man måste bära batterierna hela tiden.

Kommentera

Precis, att släpa batterier och ladda upp dem igen förtär mycket av nöjet med en elmotor. De där batterierna väger en hel del.

Jag köpte en just för enklare "trolling" och det blev ett j**la släpande fram och tillbaka, samt att om man ska fiska mycket i sträck behöver man 2 batterier (ett i båten och ett på laddning).

Till slut sålde jag den+min 2-taktare och köpte en ny 4-taktsmotor istället. Miljövänligare och tystare än 2-taktaren.

Men jag måste säga att det var en upplevelse att glida fram helt ljudlöst, helt fantastiskt.

Är det mycket vind är de dock värdelösa IMHO. I motvind måste man "gasa" på och batteriet försvinner snabbt, samt att styrförmågan inte blir den bästa.

/Martin

Kommentera

Såg du Anders Forsbergs artikel ”3 ess i samma båt” i FFA #9 förra året?
            Han var över i England och fiskade med brittiska proffs. De hade eldrivna båtar med en rejäl batterikapacitet. Batterierna laddades direkt i båtarna under tiden de låg i hamn.
            Så skulle man ha det!
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Inte för att jag vet om det fungerar men om man nu har en bensinmotor med generator, kan man inte koppla den så att det hjälper batteriet och ladda lite.(i alla fall när man gör förflyttningar ?) men det kanske ger för lite hjälp?
              Buster L och jag är polare!

Kommentera

tack för era svar,

Stämmer driftstiderna ungefär som tillverkaren anger att man på de lägre hastigheterna (fiskehastighet) bör kunna köra 6-7 timmar på ett 75 ampere batteri med en vanlig roddbåt.

mvh
                micke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                3 426 svar
                239 489 visningar
                12 gillar