Jag funderar på att köpa två lätta haspelrullar för spinn och eventuellt för mete (alltså rullar som tar ganska mkt lina per varv men är ganska lätta för att fiska långa stunder, men ändå starka och med bra broms, och som kan kasta lätta tackel) och lina av flätad eller spunnen typ, för spinn, jigg och vissa fall av mete. Och linan skulle passa till haspel och även multi. Mitt problem är att jag är begränsad till vissa märke och modeller.
När det gäller rullar jag kan välja mellan:
- abu: 300u, 301, 302, 303, 501, 502, 504(?), 600u, 602, 604(?), 672 (min egen abu-favorit), 674(?).
- mitchell: 300X(?), 308X, 310X, 300GX(?), 308GX, 310GX.
- daiwa: laguna, caprice, kastor. Storlek?
- shimano: sahara, spirex, sedona, nexave. Storlek?
När det gäller linor jag kan välja mellen:
- Berkley "Fireline" (vissa är emot den linan pga. den håller inte så bra till chock, alltså att stoppa tyngden i luften när man kastar).
- SpiderWire "Original Braid", "Stealth", "Fusion".
- Stren "Super Braid".
Jag är ute efter det som ni tycker att det är best, inte best i förhållande till priset. När jag sorterade dem modellerna jag tatt själv hänsyn till det maxima priset som jag vill betala. När det gäller rullar man kan säga att för ett visst märke, den dyraste är best, men det är ni som kan svaret. När det gäller lina ni kan föreslå flera modeller av dem som jag skrev, men gärna dimensioner också för dem typer av fiske som jag skrev i början, och för haspel och multi.
Motivera gärna era svar!
Och som sista frågan: när det gäller fiske efter fiskar som inte har tänder som kan slitta sönder linan, måste man köpa tafsmaterial eller kan man använda "vanlig" lina som tafs?
När det gäller rullar jag kan välja mellan:
- abu: 300u, 301, 302, 303, 501, 502, 504(?), 600u, 602, 604(?), 672 (min egen abu-favorit), 674(?).
- mitchell: 300X(?), 308X, 310X, 300GX(?), 308GX, 310GX.
- daiwa: laguna, caprice, kastor. Storlek?
- shimano: sahara, spirex, sedona, nexave. Storlek?
När det gäller linor jag kan välja mellen:
- Berkley "Fireline" (vissa är emot den linan pga. den håller inte så bra till chock, alltså att stoppa tyngden i luften när man kastar).
- SpiderWire "Original Braid", "Stealth", "Fusion".
- Stren "Super Braid".
Jag är ute efter det som ni tycker att det är best, inte best i förhållande till priset. När jag sorterade dem modellerna jag tatt själv hänsyn till det maxima priset som jag vill betala. När det gäller rullar man kan säga att för ett visst märke, den dyraste är best, men det är ni som kan svaret. När det gäller lina ni kan föreslå flera modeller av dem som jag skrev, men gärna dimensioner också för dem typer av fiske som jag skrev i början, och för haspel och multi.
Motivera gärna era svar!
Och som sista frågan: när det gäller fiske efter fiskar som inte har tänder som kan slitta sönder linan, måste man köpa tafsmaterial eller kan man använda "vanlig" lina som tafs?
Kommentera