"Böjfria" tafsar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Böjfria" tafsar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om Proleader inte faller dig i smaken är det grymt att knyta tafs av grov nylon. Jag har kört med 1,0 nylon nu ett bra tag och det är hur bra som helst. Jag använder det till jerktafsar och trollingtafsar och har inte haft några problem med det än så länge. Det är dessutom billigt som fan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lille_Fisk Visa inlägg
      Egentligen tror jag att e-sox titanium blir billigare i längden eftersom varje tafs har längre hållbarhet. Jag började själv med detta material i slutet av maj och har mest tagit gös på det förutom en eller annan mindre bonusgädda. Det stora testet blir i höst då det skall metas gädda på allvar.

Men hittills så är jag mycket nöjd, det är det bästa mjuka tafsmaterial jag haft. Enda nackdelen är att det kan vara svårt att få tag på.
      Hur har du gjort med krokarna på metetafsarna? Har också varit sugen på den ett tag och funderat på den. Dock inte blivit av. Upplever du inte att krokarna "dör" för snabbt för att det ska vara värt att köra titan?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
        Hur har du gjort med krokarna på metetafsarna? Har också varit sugen på den ett tag och funderat på den. Dock inte blivit av. Upplever du inte att krokarna "dör" för snabbt för att det ska vara värt att köra titan?
        Det ligger nånting i det du säger. Men det är faktiskt möjligt att knyta upp knuten, byta krok och knyta igen.

Jag gjorde en tafs på 50 cm som jag knöt med tre varvs betesknut. Knuten blir ju inte helt åtdragen som på en vanlig lina. När jag bytte krok pillade jag upp knuten och gjorde sedan en ny, lite längre in så den nya tafsen blev väl några cm kortare.

Men jag har dock bara gjort enkrokstafsar. Vet inte hur det funkar med tvåkroks för stora gäddbeten. För övrigt kändes det inte riktigt bra med tre varvs betesknut, ska nog testa nån annan. Fast det var inga problem vid vattnet, tappade ingen fisk eller så, det var bara en känsla jag fick.

Det blir en kostnad på 20-25 kr per tafs med det här materialet, exklusive krok och lekande. Så den måste räcka länge för att det ska löna sig.

Å andra sidan är väl prylhysterin en viktig del av fisket och man kan ju inte bara samla pengarna på hög, hur skulle det se ut...

Kommentera

Det enda "kink resistant" tafsmaterial som finns (än så länge, iallafall) är titan. Proleader är precis som alla andra, det håller sig inte rakt. Sen om detta verkligen är ett problem är en annan fråga.

Som metare kör jag mest med mjuka tafsar och E-sox titanium pike wire är visserligen dyrt men håller sig helt rakt, den liksom fjädrar tillbaka om man försöker böja den. Fungerar både att knyta och med crimps. Och den håller mycket länge. Glöm inte bara att värma med en tändare där den skall klippas av, annars finns det risk att trådarna tvinnas upp.
          Det alternativet gillar jag ska kolla efter denna E-sox tit. pike wire, mjuka tafsar låter följsamt och gött i vattnet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
            Om Proleader inte faller dig i smaken är det grymt att knyta tafs av grov nylon. Jag har kört med 1,0 nylon nu ett bra tag och det är hur bra som helst. Jag använder det till jerktafsar och trollingtafsar och har inte haft några problem med det än så länge. Det är dessutom billigt som fan.
            Kan den inte bitas av väldigt lätt av tex. grövre gäddor? Eller ska man ha otur då kanske?

Kommentera

1,0 nylon är galet tåligt mot nötning så det ska inte vara någon fara.

Kommentera

Det ligger nånting i det du säger. Men det är faktiskt möjligt att knyta upp knuten, byta krok och knyta igen.

Jag gjorde en tafs på 50 cm som jag knöt med tre varvs betesknut. Knuten blir ju inte helt åtdragen som på en vanlig lina. När jag bytte krok pillade jag upp knuten och gjorde sedan en ny, lite längre in så den nya tafsen blev väl några cm kortare.

Men jag har dock bara gjort enkrokstafsar. Vet inte hur det funkar med tvåkroks för stora gäddbeten. För övrigt kändes det inte riktigt bra med tre varvs betesknut, ska nog testa nån annan. Fast det var inga problem vid vattnet, tappade ingen fisk eller så, det var bara en känsla jag fick.

Det blir en kostnad på 20-25 kr per tafs med det här materialet, exklusive krok och lekande. Så den måste räcka länge för att det ska löna sig.

Å andra sidan är väl prylhysterin en viktig del av fisket och man kan ju inte bara samla pengarna på hög, hur skulle det se ut...
                Har inte tänkt på att det skulle vara såpass antikink. Då blir det en spole och sen testa!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                  Har inte tänkt på att det skulle vara såpass antikink. Då blir det en spole och sen testa!
                  Skulle vara intressant att få höra om dina erfarenheter sedan du testat.

Jag borde kanske tillägga att jag har provat den tunna varianten 20 lb. Man undrar ju ifall 30 respektive 40 lb verkligen går att knyta.

Kommentera

jag kör Esox Titanium och den är otrolig, har haftb samma tafs i ett halvår!
                    den e billigare än andra titanmeterial och mjukare
                    bara de hade en som var typ 60 pund till Jerkfisket!!!

Kommentera

Skulle vara intressant att få höra om dina erfarenheter sedan du testat.

Jag borde kanske tillägga att jag har provat den tunna varianten 20 lb. Man undrar ju ifall 30 respektive 40 lb verkligen går att knyta.
                      Jag har 40 lbs och den går utmärkt att knyta, dock är det lite veligt att köra en normal knotless knot på krokarna, då wiren är rätt styv i denna dimension. Wiren pekar alltså lite utåt från krokögat i en vinkel. Hur mkt det påverkar är svårt att säga. Jag har ej råkat ut för att wiren gått av. Men jag vill inte påstå att jag har mkt erfarenhet av den än heller. Återstår fortfarande att testa lite mer. De håller dock utmärkt för de fiskar som landats och den kinkar inte det minsta.

Dock känns 40lbs som fetaste laget. Jag köpte den för att jag hört att någon landat fisk som nästan dragit av wiren på en lägre dimension. Men jag tror ändå jag skulle chansa på att testa 30 eller kanske även 20 lbs nästa gång jag köper ny spole.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 602 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40