Om Proleader inte faller dig i smaken är det grymt att knyta tafs av grov nylon. Jag har kört med 1,0 nylon nu ett bra tag och det är hur bra som helst. Jag använder det till jerktafsar och trollingtafsar och har inte haft några problem med det än så länge. Det är dessutom billigt som fan.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
"Böjfria" tafsar
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Lille_Fisk Visa inläggEgentligen tror jag att e-sox titanium blir billigare i längden eftersom varje tafs har längre hållbarhet. Jag började själv med detta material i slutet av maj och har mest tagit gös på det förutom en eller annan mindre bonusgädda. Det stora testet blir i höst då det skall metas gädda på allvar.
Men hittills så är jag mycket nöjd, det är det bästa mjuka tafsmaterial jag haft. Enda nackdelen är att det kan vara svårt att få tag på.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sg Visa inläggHur har du gjort med krokarna på metetafsarna? Har också varit sugen på den ett tag och funderat på den. Dock inte blivit av. Upplever du inte att krokarna "dör" för snabbt för att det ska vara värt att köra titan?
Jag gjorde en tafs på 50 cm som jag knöt med tre varvs betesknut. Knuten blir ju inte helt åtdragen som på en vanlig lina. När jag bytte krok pillade jag upp knuten och gjorde sedan en ny, lite längre in så den nya tafsen blev väl några cm kortare.
Men jag har dock bara gjort enkrokstafsar. Vet inte hur det funkar med tvåkroks för stora gäddbeten. För övrigt kändes det inte riktigt bra med tre varvs betesknut, ska nog testa nån annan. Fast det var inga problem vid vattnet, tappade ingen fisk eller så, det var bara en känsla jag fick.
Det blir en kostnad på 20-25 kr per tafs med det här materialet, exklusive krok och lekande. Så den måste räcka länge för att det ska löna sig.
Å andra sidan är väl prylhysterin en viktig del av fisket och man kan ju inte bara samla pengarna på hög, hur skulle det se ut...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Lille_Fisk Visa inläggDet enda "kink resistant" tafsmaterial som finns (än så länge, iallafall) är titan. Proleader är precis som alla andra, det håller sig inte rakt. Sen om detta verkligen är ett problem är en annan fråga.
Som metare kör jag mest med mjuka tafsar och E-sox titanium pike wire är visserligen dyrt men håller sig helt rakt, den liksom fjädrar tillbaka om man försöker böja den. Fungerar både att knyta och med crimps. Och den håller mycket länge. Glöm inte bara att värma med en tändare där den skall klippas av, annars finns det risk att trådarna tvinnas upp.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inläggOm Proleader inte faller dig i smaken är det grymt att knyta tafs av grov nylon. Jag har kört med 1,0 nylon nu ett bra tag och det är hur bra som helst. Jag använder det till jerktafsar och trollingtafsar och har inte haft några problem med det än så länge. Det är dessutom billigt som fan.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Lille_Fisk Visa inläggDet ligger nånting i det du säger. Men det är faktiskt möjligt att knyta upp knuten, byta krok och knyta igen.
Jag gjorde en tafs på 50 cm som jag knöt med tre varvs betesknut. Knuten blir ju inte helt åtdragen som på en vanlig lina. När jag bytte krok pillade jag upp knuten och gjorde sedan en ny, lite längre in så den nya tafsen blev väl några cm kortare.
Men jag har dock bara gjort enkrokstafsar. Vet inte hur det funkar med tvåkroks för stora gäddbeten. För övrigt kändes det inte riktigt bra med tre varvs betesknut, ska nog testa nån annan. Fast det var inga problem vid vattnet, tappade ingen fisk eller så, det var bara en känsla jag fick.
Det blir en kostnad på 20-25 kr per tafs med det här materialet, exklusive krok och lekande. Så den måste räcka länge för att det ska löna sig.
Å andra sidan är väl prylhysterin en viktig del av fisket och man kan ju inte bara samla pengarna på hög, hur skulle det se ut...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sg Visa inläggHar inte tänkt på att det skulle vara såpass antikink. Då blir det en spole och sen testa!
Jag borde kanske tillägga att jag har provat den tunna varianten 20 lb. Man undrar ju ifall 30 respektive 40 lb verkligen går att knyta.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Lille_Fisk Visa inläggSkulle vara intressant att få höra om dina erfarenheter sedan du testat.
Jag borde kanske tillägga att jag har provat den tunna varianten 20 lb. Man undrar ju ifall 30 respektive 40 lb verkligen går att knyta.
Dock känns 40lbs som fetaste laget. Jag köpte den för att jag hört att någon landat fisk som nästan dragit av wiren på en lägre dimension. Men jag tror ändå jag skulle chansa på att testa 30 eller kanske även 20 lbs nästa gång jag köper ny spole.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Aava Fishing? Någon med info ?av Hepper2Bild på spöt...2 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2024-11-09, 18:27 -
-
av nephilimFör ett tag sedan så fick jag en låda med en drös gamla fiskeprylar, det mesta skulle jag datera...1 Foto
-
2024-10-31, 21:51 -
-
av TobbeandHar dessa drag och tänkte höra om det möjligen finns något samlarvärde i dessa?
...5 Foton-
2024-08-15, 17:30 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
|
2 svar
2 602 visningar
0 gillar