Ursprungligen postat av Sg
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Polariserande solglasögon
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av darkiee Visa inläggPolykarb helt klart, glas går sönder om du skulle råka tappa dem. Och om du lägger så pass mycket på ett par glasögon så rekomenderar jag en sån här http://www.getout.se/sv/artiklar/sjo...ec-savers.html så slipper du se dem sakta singla mot botten när du tappat dem över relingen.
Det jag mer är orolig för är vikten som är aningen högre hos glas. Jag tror även att glas är mindre repkänsligt att polykarbonat.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av darkiee Visa inläggPolykarb helt klart, glas går sönder om du skulle råka tappa dem. Och om du lägger så pass mycket på ett par glasögon så rekomenderar jag en sån här http://www.getout.se/sv/artiklar/sjo...ec-savers.html så slipper du se dem sakta singla mot botten när du tappat dem över relingen.
Kommentera
-
Satt och läste igenom ämnet lite eftersom jag inte är särskilt nöjd med mina brillor. Ett par polariserande med brunt glas från Bluepoint som jag köpte hos optikern för en femhundring förra sommaren. Men det är skitkvalité på bågarna och glasen blir väldigt lätt repiga. Enda anledningen var att mina gamla RayBan gick sönder och det inte gick att få tag på bruna glas till den modellen längre. Tycker att bruna glas är betydligt trevligare när man är ute i naturen eftersom det blir bättre kontrast med dom jämfört med dom grå glasen. Många av de varianter ni har länkat här är ju i plast och av lite sportigare modell vilket inte passar min knäckta näsa nåt vidare... Behöver riktiga bågar men har inte råd att lägga över två tusen på ett par brillor. Men mina gamla RayBan är dom bästa jag någonsin haft. Helt oöverträffade i kvalitet och dom minimerade reflexer betydligt bättre än några andra jag testat. Har haft vanliga glasögon i många år och tycker inte tyngden är något nämnvärt problem. Däremot är det väldigt skönt att ha ett par som är reptåliga...
Fanns ju några vettiga modeller från Costa del Mar. Andra förslag?
Kommentera
-
Om du inte har nåt emot att beställa utomlands så finns det en del här att välja på. http://www.raybansunglasses-sale.org...=2&q=polarized Det är iofs en "kina sida".En Brittisk sida, med lite mer realistiska priser http://www.raybansaleuks.com/index.p...rized&x=11&y=8Senast ändrad av darkiee; 2011-07-21, 09:45.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Eric H Visa inläggSatt och läste igenom ämnet lite eftersom jag inte är särskilt nöjd med mina brillor. Ett par polariserande med brunt glas från Bluepoint som jag köpte hos optikern för en femhundring förra sommaren. Men det är skitkvalité på bågarna och glasen blir väldigt lätt repiga. Enda anledningen var att mina gamla RayBan gick sönder och det inte gick att få tag på bruna glas till den modellen längre. Tycker att bruna glas är betydligt trevligare när man är ute i naturen eftersom det blir bättre kontrast med dom jämfört med dom grå glasen. Många av de varianter ni har länkat här är ju i plast och av lite sportigare modell vilket inte passar min knäckta näsa nåt vidare... Behöver riktiga bågar men har inte råd att lägga över två tusen på ett par brillor. Men mina gamla RayBan är dom bästa jag någonsin haft. Helt oöverträffade i kvalitet och dom minimerade reflexer betydligt bättre än några andra jag testat. Har haft vanliga glasögon i många år och tycker inte tyngden är något nämnvärt problem. Däremot är det väldigt skönt att ha ett par som är reptåliga...
Fanns ju några vettiga modeller från Costa del Mar. Andra förslag?
Kommentera
-
Förutom polarisationen som man enkelt kontrollerar mot mobiltelefonens display (beskrivet ovan) så är den största skillnaden på ett par billiga bågar och ett par kvalitetsbågar optiken. Ju bättre optisk förmåga desto mindre distorsion och mindre risk för trötta ögon och huvudvärk. Enklast är att hålla upp linsen och titta igenom den på en lodrät linje. För linsen fram och tillbaka "över linjen" och se hur pass hel linjen blir. På ett par kraftigt svängda bågar, vilket är bra för att de "sluter tätt", får man räkna med att det blir distortion i ytterkanterna. Billiga bågar kan det tyvärr vara distortionsproblem över hela linsen.
Du kan hitta prisvärda bågar med acceptabel distortion för ca 300 kr - kolla tex North Beach. Annars är Dirty Dog en favorit hos mig!! De kostar ca 650-950 kr. Och konsumtionens grundregel är tillämplig på den här typen av produkt - man får vad man betalar för! Välj bara bort de mest populära märkena som bara prisar in sig genom att ta bra betalt...
Lycka till!
Kommentera
-
Jag köpte ett par billiga brillor, 180kr, de polariserar bra, men man blir lite trött i ögonen.
Jag testade göra testet med mobiltelefon på ett par brillor på Stadium, och jag lyckades inte få skärmen helt svart. Så det kanske är skillnad på Polarisering och Polarisering.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Värdera utrustning - dödsboav AnnawHej igen, här kommer några bilder - verkar mest vara Abu Garcia-prylar. Nåt som sticker ut? Tar tacksamt...19 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-01-23, 20:31 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav emiloneHej,
Har en ABU record 2300 i min samling som jag är osäker på pris kring, har ni några...2 Foton-
2025-01-07, 10:11 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav fiiorBeast HD2 Foton
-
2024-12-30, 21:31 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57