Polariserande solglasögon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Polariserande solglasögon

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Jag har faktiskt tänkt tvärtom denna gång. Det blir inom kort för mig ett par grymma polaridglasögon istället. Jag tycker om kvalitetssolglasögon och tycker egentligen riktigt illa om billiga glasögon generellt. Därför ska jag köpa ett par Costa Del Mar Pescador det enda jag inte bestämt mig för än är om jag ska ha glas eller polykarbonat till linserna. Jag ska suga på den karamellen ett tag.
    Polykarb helt klart, glas går sönder om du skulle råka tappa dem. Och om du lägger så pass mycket på ett par glasögon så rekomenderar jag en sån här http://www.getout.se/sv/artiklar/sjo...ec-savers.html så slipper du se dem sakta singla mot botten när du tappat dem över relingen.

Kommentera

Ursprungligen postat av darkiee Visa inlägg
      Polykarb helt klart, glas går sönder om du skulle råka tappa dem. Och om du lägger så pass mycket på ett par glasögon så rekomenderar jag en sån här http://www.getout.se/sv/artiklar/sjo...ec-savers.html så slipper du se dem sakta singla mot botten när du tappat dem över relingen.
      Glas behöver inte nödvändigt gå sönder faktiskt. De rayban jag har haft med mineralglas tappade jag otaliga gånger innan jag råkade trampa på dom då ena glaset fick en spricka. Tappade på grovgrus, sten. Asfalt osv. Sjukt stryktåliga.

Det jag mer är orolig för är vikten som är aningen högre hos glas. Jag tror även att glas är mindre repkänsligt att polykarbonat.

Kommentera

Ursprungligen postat av darkiee Visa inlägg
        Om man köper dyra glasögon tycker jag att man ska ha en riktigt fin rem med. Det finns några av ankskinn och rävmorrhår. Och köper man en sån rem vill man ju inte att den sjunker. Då finns det speciella korkinlägg till remmen. Korken i dem kommer såklart enbart från Champagne(äkta) flaskor(magnumflaskor från 1930-talet)

Kommentera

Satt och läste igenom ämnet lite eftersom jag inte är särskilt nöjd med mina brillor. Ett par polariserande med brunt glas från Bluepoint som jag köpte hos optikern för en femhundring förra sommaren. Men det är skitkvalité på bågarna och glasen blir väldigt lätt repiga. Enda anledningen var att mina gamla RayBan gick sönder och det inte gick att få tag på bruna glas till den modellen längre. Tycker att bruna glas är betydligt trevligare när man är ute i naturen eftersom det blir bättre kontrast med dom jämfört med dom grå glasen. Många av de varianter ni har länkat här är ju i plast och av lite sportigare modell vilket inte passar min knäckta näsa nåt vidare... Behöver riktiga bågar men har inte råd att lägga över två tusen på ett par brillor. Men mina gamla RayBan är dom bästa jag någonsin haft. Helt oöverträffade i kvalitet och dom minimerade reflexer betydligt bättre än några andra jag testat. Har haft vanliga glasögon i många år och tycker inte tyngden är något nämnvärt problem. Däremot är det väldigt skönt att ha ett par som är reptåliga...
          Fanns ju några vettiga modeller från Costa del Mar. Andra förslag?

Kommentera

Om du inte har nåt emot att beställa utomlands så finns det en del här att välja på. http://www.raybansunglasses-sale.org...=2&q=polarized Det är iofs en "kina sida".En Brittisk sida, med lite mer realistiska priser http://www.raybansaleuks.com/index.p...rized&x=11&y=8
            Senast ändrad av darkiee; 2011-07-21, 09:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av Eric H Visa inlägg
              Satt och läste igenom ämnet lite eftersom jag inte är särskilt nöjd med mina brillor. Ett par polariserande med brunt glas från Bluepoint som jag köpte hos optikern för en femhundring förra sommaren. Men det är skitkvalité på bågarna och glasen blir väldigt lätt repiga. Enda anledningen var att mina gamla RayBan gick sönder och det inte gick att få tag på bruna glas till den modellen längre. Tycker att bruna glas är betydligt trevligare när man är ute i naturen eftersom det blir bättre kontrast med dom jämfört med dom grå glasen. Många av de varianter ni har länkat här är ju i plast och av lite sportigare modell vilket inte passar min knäckta näsa nåt vidare... Behöver riktiga bågar men har inte råd att lägga över två tusen på ett par brillor. Men mina gamla RayBan är dom bästa jag någonsin haft. Helt oöverträffade i kvalitet och dom minimerade reflexer betydligt bättre än några andra jag testat. Har haft vanliga glasögon i många år och tycker inte tyngden är något nämnvärt problem. Däremot är det väldigt skönt att ha ett par som är reptåliga...
              Fanns ju några vettiga modeller från Costa del Mar. Andra förslag?
              Smith Optics och Maui Jim sägs vara bra också.

Kommentera

Tackar för tipsen! Beställa från utlandet är ju egentligen inte så jobbigt så länge man inte glömmer tull och moms.

Kommentera

Förutom polarisationen som man enkelt kontrollerar mot mobiltelefonens display (beskrivet ovan) så är den största skillnaden på ett par billiga bågar och ett par kvalitetsbågar optiken. Ju bättre optisk förmåga desto mindre distorsion och mindre risk för trötta ögon och huvudvärk. Enklast är att hålla upp linsen och titta igenom den på en lodrät linje. För linsen fram och tillbaka "över linjen" och se hur pass hel linjen blir. På ett par kraftigt svängda bågar, vilket är bra för att de "sluter tätt", får man räkna med att det blir distortion i ytterkanterna. Billiga bågar kan det tyvärr vara distortionsproblem över hela linsen.

Du kan hitta prisvärda bågar med acceptabel distortion för ca 300 kr - kolla tex North Beach. Annars är Dirty Dog en favorit hos mig!! De kostar ca 650-950 kr. Och konsumtionens grundregel är tillämplig på den här typen av produkt - man får vad man betalar för! Välj bara bort de mest populära märkena som bara prisar in sig genom att ta bra betalt...

Lycka till!

Kommentera

Jag köpte ett par billiga brillor, 180kr, de polariserar bra, men man blir lite trött i ögonen.

Jag testade göra testet med mobiltelefon på ett par brillor på Stadium, och jag lyckades inte få skärmen helt svart. Så det kanske är skillnad på Polarisering och Polarisering.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 427 svar
                    239 771 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg emilone
                    av emilone