Polariserande solglasögon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Polariserande solglasögon

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Polariserande solglasögon

Jag har funderat på att köpa polariserande solglasögon.

Så jag undrar om ni har några tips på sådana.
    http://linusfiskeblogg.blogspot.com/ - Min fiskeblogg!!

En dum fråga kanske men.. vad ska du ha dem till? Vilken prisklass snackar vi från: - t.o.m ?

Kommentera

wiggler säljer billiga polariserande. ca 100-200kr kostar glasögonen. Tror dom går på 129kr på olsonsfiske.se

Annars har du ABU, är själv ägare av ett par. Riktigt nöjd med dom. Inte direkt så att man går med dom på stan för man tycker dom är snygga. Men är riktigt bra =)
      Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

vad är skillnaden på jätte dyra och dom som kostar 3-400? har man zoom på dom? eller får man sjukt bra syn eller vad är det man betalar för?

Kommentera

Som sagt lite svårt att ge tips när man inte vet budget och användningssätt så lite generella tipps i olika prislägen.

Ska Du ha billiga och funktionella så kan Du välja vilket fabrikat som helst som fiskebutikerna har, ABU.s har nämts och det finns fler, för max 200 kr får Du helt OK funktion men inga värstingar.

Vad Du ska tänka på är att välja en modell som sluter tätt på sidorna så att Du slipper ströljus som skiner in från sidan bakom glasen och stör framförallt när det glittrar i vattnet.

Har Du som jag vanliga glasögon så behöver Du "Fitover" glasögon som alltså sitter utanpå Dina vanliga glasögon, dessa kostar lite mera men för ca 400-500 kr får Du såna, själv kör jag med Vision som har väldigt bra polaroidfunktion, dessa finns även utan Fitover och kostar Då lite mindre.

Du kanske tycker det är mycket pengar för solglasögon men tro mig tillbringar Du mycket tid vid vatten med solglitter så kommer Du att uppskatta ett par bra polaroidglasögon med tiden, detta skonar Dina ögon från mycket tex skadlig UV strålning och även mot felriktade krokar som kan ställa till ett öga mycket illa!!

Kommentera

jag har kollat på såna briller på polarvagen.se och hittat ett par för 95:- är det något att ha och är det någon skillnad på dyra ochbilliga som också har nämnts här ovan. Behöver man verkligen pröjsa 500 för dem?

Kommentera

Jag och solglasögon är ingen bra kombination.Vet inte hur många par jag har knäckt pga av att jag har satt mig på dom eller nåt annat klantigt.Funderar också på ett par nya.Det jag undrar med är ju dyrare desto bättre? Behöver ju liksom inte va Rayban.Vill ju inte lägga en 500 lapp på ett par brillor som jag kan betala 100 kr för för att sedan knäcka dessa när jag kan köpa 5 par likvärdiga för samma penning.
              When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

Kommentera

ska du bara ha dem som skydd när du flugfiskar, köp vanliga solbriller på macken för 29kr
                ska du ha dem för att fiska och ta lite sol och lite skydd, köp dem på macken för 129kr (med ett polaroidklistermärke)
                ska du ha dem för att fiska och se lite fisk, köp dem på lokala fiskebutiken för 199kr
                ska du ha dem för att fiska och se snygg ut, samt skydda mot sol, köp dem på lokala fiskebutiken och prova dem ordentligt och betala runt 500kr
                jag har otaliga polaroidglasögon och ja, man får något bättre funktion om du betalar mer, men jag använder mina glas endast till skydd mot solen och vilsna flugor. De ytterst få fiskar du lyckas se tack vare dina glasögon kommer du till 90% ändå inte lyckas kroka. dessutom ser du nästan lika bra utan polaroidglas.
                Men om du vill ha optimal funktion;
                köp lite dyrare
                köp glasögon som passar din huvudform och INTE släpper in ljus från sidorna
                köp glas som passar de väderförhållanden som du förväntar dig

Det är mycket viktigare att kunna läsa vattnen framför att kunna se enstaka fiskar men använd alltid glasögon om du flugfiskar, även om det är lite obekvämt ibland är synen oändligt värdefull och när du står där med ett porslinsöga kommer du ha sjuk ångest för att du slarvade den där fisketuren. Samma som bilbälte när du åker bil :P

Kommentera

Biltemas för 129:- är helt ok. Inga man behöver va rädd om och man har dem alltid i fiskeväskan. Sen hur pass bra polariserade dem är vet jag inte, men man får en jävla massa brudar på kroken när man har dem iaf.

Kommentera

Dum fråga kanske, jag har ett par för typ 100:- på fiskebutiken och jag tycker de är kanonbra men när jag ska titta på plottern så måste jag hålla glasögonen i linje med plottern för att det ska synas, alltså inte diagonalt.

Är alla polaroidglasögon så eller bara de billigare.

Det är samma problem när man ska fota och tittar på displayen, man ser inte ett smack om man inte har kameran rättvänd.

Det är riktigt irriterande.
                    Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar