Polariserande solglasögon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Polariserande solglasögon

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

så är det med alla polaroidglas, det beror på att alla displayer är polariserade.
    det enklaste testet på om glasen är polaroiserade är att ta ett par polaroidglasögon och ett par osäkra glas, rotera dem 180grader, blir de svarta någonstans på varvet är de polaroider. Även bra om du ska titta på solen

Kommentera

Personligen föredrar jag polariserande solbrillor som ej är så mörka. Då funkar dom när det är skumt, även skönt när man kör bil i regn.
      Är det soligt har jag keps.
      Finns även de som ändrar mörkhet beroende på hur pass ljust det är. Fint ord på den funktionen jag ej kommer ihåg.
      Dyra är bättre, men om man som jag slarvar bort/pajar dem hela tiden blir det väldigt dyrt i längden.

Kommentera

Jag köpte två par på fishing-mart för 95 spänn styck. har ena paret till vardags o det andra när jag fiskar. Fiskeparet kan även göras om till goggles med medföljande strap. rekomenderas.

Kommentera

Ursprungligen postat av perp Visa inlägg
          så är det med alla polaroidglas, det beror på att alla displayer är polariserade.
          det enklaste testet på om glasen är polaroiserade är att ta ett par polaroidglasögon och ett par osäkra glas, rotera dem 180grader, blir de svarta någonstans på varvet är de polaroider. Även bra om du ska titta på solen
          Kanske bara jag som är trög/trött men hur menar du att man kan kolla om dem är polariserade? Vanliga dricksglas och snurra runt?
          Kan nämligen titta på mitt ekolod med mina "polariserade" glasögon utan att störas av något sådant :S

Kommentera

För att kolla om dina glasögon är polaroiserade är det lättaste att ta på dem, ta fram en mobil eller kamera eller något annat med en display och sedan rotera den/dem, blir displayen mörk eller svart någonstans på varvet så har du polaroidglasögon.

Om du sedan tar på dig dina polaroidglasögon kan du testa alla dina andra glasögon på samma sätt, om du håller två polaroidlinser mot varandra så är de svarta på...jag tror 4ställen men det kan vara 2 också.

Abu hade ett par fiskeglas för några år sen med ställbar ljusstyrka med hjälp av dubbla polaroidlinser, man snurrade linserna några grader för att ändra från ljusa till mörka glas.
            Nuförtiden kan man köpa lyxigare glasögon med fotokromatisk lins, det innebär att linsen anspassar sig efter ljuset, nackdelen är att de reagerar på UV-ljus och sådant finns bara utomhus, så sitter du i en bil kommer de inte att anpassa sig eftersom bilrutorna tar bort UV

Kommentera

Jag har faktiskt tänkt tvärtom denna gång. Det blir inom kort för mig ett par grymma polaridglasögon istället. Jag tycker om kvalitetssolglasögon och tycker egentligen riktigt illa om billiga glasögon generellt. Därför ska jag köpa ett par Costa Del Mar Pescador det enda jag inte bestämt mig för än är om jag ska ha glas eller polykarbonat till linserna. Jag ska suga på den karamellen ett tag.

Kommentera

Jag köpte ett par Guideline för 200, funkar bra.

Billigt alternativ som säkert funkar http://www.olssonsfiske.se/pt-solglasogon-p-10805.aspx

Du måste ju trivas i dem, det är väl viktigt, ut och testa.

Kommentera

Köpte ett par helt okay polariserade fit overs på E-bay för under hundringen med frakt från staterna...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag har ett par Sameo Twenty4seven.
                    Fungerar kanon med utbytbara linser för olika ljusförhållanden.
                    De ser ut så här:

Häls /T

Kommentera

Finns det något sätt att se hur väl linserna polariserar ljuset? Om de är polariserande eller inte är ju lätt att testa, med finns det något annat bra kvalitetsmått att gå på? Om inte så är det ju omöjligt att säga om ett par linser för 1000kr är bättre än de för 100kr.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 602 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57