Var har ni era beten under fisket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var har ni era beten under fisket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Var har ni era beten under fisket?

De beten som inte sitter i sjön var har ni dem? Liggande i byråliknande fiskelådor? Hängande i stora betesboxar? Utspridda och lätt tillgängliga efter ett visst system i båten? Drällande lite som de faller?

Helt enkelt hur får ni med er alla beten ni behöver och hur förvarar ni dem under tiden ni fiskar?

Jag har en hög hink, som jag borrat hål högt upp i kanterna på. Där hänger mina gäddbeten lätt överskådliga och åtkomliga. I hinken finns de övriga tillbehören, kroklossare, tång, krokbryne, käftöppnare och en tät burk med reservkrokar och annat smått. Tafsarna hänger runt handtaget. Allt lätt att ta med sig.
    Till abborrfisket har jag en mindre hink och till havsöringsfisket en lite rymligare eftersom en eventuell fisk ska kunna få plats. Å andra sidan är tillbehören mindre skrymmande och ligger i fickan.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Bra tips, man tackar! Själv brukar jag köra med beteslådor, men dom blir ju lite röriga efter ett par timmar. I båt brukar jag bara lägga grejerna brevid mig på nåt lämpligt ställe. I fortsättngen kommer jag nog köra efter din modell.

Kommentera

Som jag nämnt i tidigare trådar släpar jag alltid med mig en bra bit över hundra beten ut. De ligger tryggt förvarade i min Plano 1234-box. Under dagen har dock de tre lösa lådorna i planoboxen (där jag har wobbler/jerkar) en tendens att bli liggande framme, ofta uppe på själva lådan istället för i sina fack inuti den. Utöver Planolådan har jag en vanlig ryggsäck full med lösa lådor för jiggar+extrawobbler som inte ryms i den ordinarie planolådan. Dessutom har jag vågar, måttband, karpsäck mm i den ryggsäcken. Alla övriga tillbehör såsom extrakrokar, tänger, fishgrip, kamera, solglasögon etc ligger i det stora utrymmet direkt under locket på planolådan, tillsammans med ett trettiotal hängande beten (finns speciella "hängare" där) av mindre modell.

Kommentera

Jag brukar använda en fiskebox typ Keter Bait Boxi den har jag alla beten i lite mindre lådor och även på tre st "hängskivor"!!!
        Även en stor box med lock till mina värktyg våg mm!!
        Leta Inte Efter Fisken,Låt Fisken Leta Efter Dig!!!(Use Super Shad Rap)!!!=)

Kommentera

i en plano låda

Kommentera

Jag har allt mitt i en massa plano 3700 eller 3730, lösa lådsystem för att ta med det som behövs för just det fisket. 1 för Jigg, 1 för Attitydbeten, 1 för BullDawgs, en för Jerks, En för Zalt, En för Bomber, 1 för gös, en förr Popper och ytbeten, En för Nilsmaster, en för tänger krokar tafsmtrl osv, En för Aborrjiggar, en blandat.....osv.
            Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
            Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
            Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

jag har nästan alla mina beten i tackle orgenizer 3700.. tycker att det är bäst så tar man med dom lådorna man vill ha å lägger dom i en väska.. samma system som push-up... funkar bra

Kommentera

jag har några planoboxar i en sportväska som en gång i tiden varit hel utan krokskador sen slänger jag beten precis överallt i båten. sittbrädorna, hänger på ställen där dom inte borde hänga, sen sätter jag mej på dom. usch
                my precious....

Kommentera

Originally posted by Henrik_L
                  jag har några planoboxar i en sportväska som en gång i tiden varit hel utan krokskador sen slänger jag beten precis överallt i båten. sittbrädorna, hänger på ställen där dom inte borde hänga, sen sätter jag mej på dom. usch
                  Haha, typ så kör jag också.. Men jag brukar klara mig från att sätta mig på dom iaf
                  Mvh

Kommentera

Oftast fiskar jag på egen hand men det har hänt att jag haft fiskekompisar också. En skaffade sig en sån där låda, som man fläker isär och får fram en massa våningar med oreda.
                    För att hitta sina beten behövde han plocka undan dem som hamnat överst och för att stänga schabraket, tvingades han stundtals lämna några utanför. Men eftersom vi på den tiden i stort sett använde högst tre betestyper per dag, så fattade jag aldrig varför han promt skulle släpa med sig en massa onödigt skrot, som inte gick att använda vid den årstiden eller på det stället.
                    Det var först den dagen då han satte näven över tre 35g atomdrag, som han insåg att det inte var någon större lycka i att släpa med hela byrån med glitter.
                    Så han skaffade sig en ny och större låda i ännu flera våningar att fläka ut och för att den inte skulle tippa så måste betena vara någorlunda jämt fördelade bland facken. Men även den lådan skulle med i båten och ta plats och även den lådan blev för en tid överfull och förblev så ända till dess han en dag ställt sig och lådan längst ut på en berghäll för att spinna gädda.
                    Gäddan högg och var bråkig. Grabben tog ett steg bakåt för att få bättre kraft i mothugget men snubblade på lådan. Både fiskare och låda föll, dock på var sin sida om berget. Några av betena lyckades vi få upp och grabben kvicknade i sinom tid till efter chocken han fick när han tuppade av av smällen mot bergväggen.
                    Spöet fiskade vi också upp och gäddan vägde ca 3,5. Men sen hade han sällan mer än en dagskonsumtion beten med sig och jag som ständigt hade ett 20-tal till hands tvangs emellanåt bjuda.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 602 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston