Ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kan inte du visa en bild på ditt hemmagjorda portable ekolod?.... jag försöker också göra en liknande...

Originally posted by Danne67
    Angående portabelt lod och batteri mm.

Har själv ett X-51 som jag köpte precis när det kom ut för två år sedan. Det var mycket större skillnad i pris till X-87an då.

När jag köpte ville jag dessutom ha lodet helt portabelt för jag hoppar mycket mellan olika båtar. X-51an hade en smidigare storlek.

Till lodet så köpte jag en verktygslåda för en 40 kr på Claes Olsson, samt mellanstorleken av MC-batteri och laddare till batteriet (ca 5-600kr) För att sätta fast givaren så hade jag satt fast den på en ca 4-5 cm bred metall-'pinne'. Denna gav dock för mycket motstånd i vattnet så den var svår att hålla på plats när man kom över 8-10 knop, så den byttes till en smal gardinstång(!). Denna sätts fast med en kraftig plastklämma á några tior på Claes Olsson (som man använder när man limmar ihop ex vis träplank). Och den håller även i lite högre farter!

Vet att ett större lod och en fast monterad givare är mycket bättre, och när jag uppgraderar till större båt så kommer jag att lägga ner en hel del pengar på elektroniken, men det blir inte förrän 2005. Och mitt portabla lod kommer jag att ha kvar i alla fall! Lånar och hyr båtar en hel del nämligen.

/D

Kommentera

Originally posted by esobus
      Hej!

Vi köpte en liten båt nyligen. Jag fick med ett Hummingbird 300-TX. Någon som har erfarenhet av detta lod? Det skall ha 'tribeam'. (http://www.humminbird.com/hb_Products.asp?id=84) Fast upplösningen verkar litet soso. Är det någon som vet hur det sköter sig? (hur klarar man bananer med en tribeam?) Som ni förstår är det mitt första ekolod. Men det skall få jobba så fort isen går upp på riktigt.
      Har haft ett Hummingbird 300-TX och även ett 450TX det är sama lod med men 450 hadde bätre upplösning och större skärm. men det går inte att få bananer på dom loden utan det är några konstiga trekanter. med fisk id på och rätt känslig het på går det hyfsat bra att se fisk stim och andra grejer. nu har jag bytt upp mig till ett Lowrance X-97 som jag är riktigt nöjd med har haft med mig det på isfisket och det funkar kanon bara att släppa ner givaren i hålet

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Har någon sett den nya lowrance ekolodet som har lod och gps? Kostar runt 4000 och heter M52 tror jag? vad är bäst: att köpa ett sånt eller ett X-51 och en hand-GPS?

Kommentera

Originally posted by team char
          Har haft ett Hummingbird 300-TX och även ett 450TX det är sama lod med men 450 hadde bätre upplösning och större skärm. men det går inte att få bananer på dom loden utan det är några konstiga trekanter. med fisk id på och rätt känslig het på går det hyfsat bra att se fisk stim och andra grejer. nu har jag bytt upp mig till ett Lowrance X-97 som jag är riktigt nöjd med har haft med mig det på isfisket och det funkar kanon bara att släppa ner givaren i hålet
          Tnx!

Jag har slängt mina lystna blickar på en Lowrance X-125. Men först skall jag kolla vad tycker om det jag har och hur det fungerar. Dessutom är väl ekoloden halverade i pris nästa år, eller minst dubbelt så bra..

Kommentera

jag har ett garmin ff 160 blue och ett ff 120 båda fungerar klanderfritt

Kommentera

Originally posted by esobus
              Tnx!

Jag har slängt mina lystna blickar på en Lowrance X-125. Men först skall jag kolla vad tycker om det jag har och hur det fungerar. Dessutom är väl ekoloden halverade i pris nästa år, eller minst dubbelt så bra..
              X-125 är väl det absolut mest prisvärda just nu. Grymt många pixlar. Att de sjunker i pris, så är det ju alltid med dessa prylar men jag tror knappast det blir särskilt mycket billigare för den prestandan lodet har.

Grymt bra lod till ett löjligt lågt pris.
              För att undika missförstånd: jag är INTE Leif GW Persson. Detta är bara en hyllning till honom.

Kommentera

300 med 160x80 mot x125s 480x480 blir en del skillnad det...

Men en sak som jag gillar hos Humminbird är snabbfästet som gör att jag kan snäppa av lodet och ta hem det. För mig kommer det att öka överlevnaden av elektroniken.

Kommentera

är det någon här som har erfarenhet av humminbird piranhamax 10 portabelt???
                  BIFF?? ME´LÖK. PASSERA

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                  3 425 svar
                  239 369 visningar
                  12 gillar
                  Senaste inlägg SjonsBaever