Ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Angående portabelt lod och batteri mm.

Har själv ett X-51 som jag köpte precis när det kom ut för två år sedan. Det var mycket större skillnad i pris till X-87an då.

När jag köpte ville jag dessutom ha lodet helt portabelt för jag hoppar mycket mellan olika båtar. X-51an hade en smidigare storlek.

Till lodet så köpte jag en verktygslåda för en 40 kr på Claes Olsson, samt mellanstorleken av MC-batteri och laddare till batteriet (ca 5-600kr) För att sätta fast givaren så hade jag satt fast den på en ca 4-5 cm bred metall-'pinne'. Denna gav dock för mycket motstånd i vattnet så den var svår att hålla på plats när man kom över 8-10 knop, så den byttes till en smal gardinstång(!). Denna sätts fast med en kraftig plastklämma á några tior på Claes Olsson (som man använder när man limmar ihop ex vis träplank). Och den håller även i lite högre farter!

Vet att ett större lod och en fast monterad givare är mycket bättre, och när jag uppgraderar till större båt så kommer jag att lägga ner en hel del pengar på elektroniken, men det blir inte förrän 2005. Och mitt portabla lod kommer jag att ha kvar i alla fall! Lånar och hyr båtar en hel del nämligen.

/D

Kommentera

Jag har kört liknande lösningar med mitt lod som Danne67 gjort då min båt varit upptagen och jag fiskat i polares båtar. Fast jag har tagit en 5-6 cm bred träplanka med en tjocklek på ca 2cm som jag fäst givaren i, sen har jag låtit plankan vara ca 60cm lång.

Med hjälp utav denna riggning kan man enkelt med hjälp utav en tving bara skruva fast plankan mot akterspegeln, har fungerat perfekt för mig, dock har jag bara provat detta med båtar som gått max 5 knop ungefär.

Kommentera

hur ofta måste man ladda ett mc batteri?? går det att fiska mer en ett pass utan att behöva ladda??
        Tube for life

Kommentera

bajs

Det beror på batteriet. Men mer än en tur brukar funka.
          *TeamStock for life*

Kommentera

undrar om någon vet vad det är för skillnad på ekolodet som jag la upp länk på, det värkar vara samma men på en a står det TEAL på o det är lite billigare och det lite dyrare står det BURGUNDY PORTABLE, vad är det för skillnad??
            Tube for life

Kommentera

Hejsan!!!
              Ja letar efter en portabel box till mitt humminbird matrix 15x, om det är nån som inte använder sin box och har en som ja kan köpa? hör av er till mig via min mail. Fiskerichy@hotmail.com
              Ang. pris så är det ni som bestämmer det.
              ha det gött mvh Richard

Kommentera

hallå någon måste j u veta????
                Tube for life

Kommentera

nån som vet nåt om det ja skrev eller som har boxen?

Kommentera

Jag använder ett Eagle Fisheasy, och köpt till sugproppsmontering.

Som batteri har jag skaffat en batteribox, som jag har 8 st 1,5 v R6 (AA) batterier.
                    Håller flera fisketurer än man tror. Har inte bytt batteri på nästan två säsonger. ca 6 fisketurer med ekolod per säsong.
                    Senast ändrad av Nikke; 2004-01-17, 17:12.

Kommentera

Originally posted by Nikke
                      Jag använder ett Eagle Fisheasy, och köpt till sugproppsmontering.

Som batteri har jag skaffat en batteribox, som jag har 8 st 1,5 v R6 (AA) batterier.
                      Håller flera fisketurer än man tror. Har inte bytt batteri på nästan två säsonger. ca 6 fisketurer med ekolod per säsong.
                      Det låter otroligt bra!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 426 svar
                      239 473 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Retroräven