Ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej!

Vi köpte en liten båt nyligen. Jag fick med ett Hummingbird 300-TX. Någon som har erfarenhet av detta lod? Det skall ha 'tribeam'. (http://www.humminbird.com/hb_Products.asp?id=84) Fast upplösningen verkar litet soso. Är det någon som vet hur det sköter sig? (hur klarar man bananer med en tribeam?) Som ni förstår är det mitt första ekolod. Men det skall få jobba så fort isen går upp på riktigt.

Kommentera

Originally posted by cobol
      Tänkte ställa en fråga om portabla ekolod. Är det något att ha och vilket?

/ cobol
      Kör själv med ett Eagle Fish Easy 2 som är portabelt och är nöjd med det. Väldigt praktiskt när man, som jag, hyr många båtar och far runt i många olika vatten. Vet inte vad det kostar nu i Sverige men betalade runt 1000-lappen i USA ifjol.

Kommentera

VArför inte vänta nån månad till attitude baits har öppnat. Dom ska ju sälja ekolod. Kolla deras priser

Kommentera

Originally posted by m@
          Svar nej, det ingår inte fartgivare till X-51 heller. Standargivare med inbyggd tempsensor gör det i alla fall. Det är väl samma givare till X87 också skulle jag gissa. Nu köpte jag min beggad (fast nästintill sprillans) och det följde med ett sugkoppsgivarfäste också som man kan alternera med om man vill. Tidigare var man ju tvungen att köpa till en ny givare om man ville ha sugkoppsgivare också. Positivt att dom har den nya lösningen, speciellt för en som jag som ibalnd fiskar från lånad båt...
          Hur fungerar sugkoppsgivarfästet? Fungerar det bra. För mig låter det som om den skulle kunna ha en tendens till att lossna osv. Men jag har ingen erfarenhet själv så rätta mig ni som vet om jag har fel.

Jag har gått i köptankar väldigt länge nu, men har inte riktigt vetat vad man skall köpa. Måste ha ett ekolod till vårfisket.

Vad bör jag tänka på? Jag har en liten båt så en bra portabel lösning vore kanon. Finns det bra portabla lod på marknaden idag? 4000-5000 kr borde väl räcka till någonting relativt bra? Eller är det så att alla lod går på något sätt att få som portabla?

Kommentera

Qvarnis,
            Jag har ett Garmin 160 Blue och är helnöjd.
            nu har jag ingenting att jämföra med eftersom det är mitt första lod men så länge jag inte saknar någonting så varför leta?
            Hyfsad upplösning (kommer inte ihåg ant. pixlar)
            dubbla givare mm.
            vad är det som säger att detta lod inte är i klass med ett lowrance x85 ??
            Buster L och jag är polare!

Kommentera

I 'tråden' med skojigt is fiske spö fanns en länk med en imo ganska kul sida för att jämföra ekolod. Mitt var tydligen litet för gammalt. Men det får duga en säsong tror jag.

Långlänk:

Kommentera

Originally posted by Stizo
                Hur fungerar sugkoppsgivarfästet? Fungerar det bra. För mig låter det som om den skulle kunna ha en tendens till att lossna osv. Men jag har ingen erfarenhet själv så rätta mig ni som vet om jag har fel.

Jag har gått i köptankar väldigt länge nu, men har inte riktigt vetat vad man skall köpa. Måste ha ett ekolod till vårfisket.

Vad bör jag tänka på? Jag har en liten båt så en bra portabel lösning vore kanon. Finns det bra portabla lod på marknaden idag? 4000-5000 kr borde väl räcka till någonting relativt bra? Eller är det så att alla lod går på något sätt att få som portabla?
                Säger som jag sagt tidigare, du kommer aldrig få ett lika bra portabelt lod som ett fast lod, finns inte en chans. Väl ett Lowrance med pixlar runt 100 000 så blir du garanterat nöjd. Såg att det finns ett x-91 på tradera. Annars är x-87 ett riktigt hett tips, ett mer prisvärt exemplar får du leta efter. Du kan med lite fiffel montera givaren på en planka o bära med dig allt men det är knappast att rekommendera då vinkeln på givaren är grymt viktig för att få en bra bild. Tror jag skrev tidigare om x-87, kostar runt 3000 o då får du ett lod som du kan se riktigt mycket detaljer på, tex urskilja olika sorters fisk mm. Lycka till med köpet.
                För att undika missförstånd: jag är INTE Leif GW Persson. Detta är bara en hyllning till honom.

Kommentera

vad tror ni om detta?? http://www.basspro-shops.com/servlet...rTarget=search
                  någon som testat detta ekolod??
                  Tube for life

Kommentera

Fiskmix, det där Eagle lodet och Lowrance x51 är samma lod.
                    Den enda skillnaden mellan dom är att det är lite olika färg och design samt att i USA så får inte Lowrance loden säljas överallt, det får däremot Eagle loden.

Kolla infon om båda loden så kommer du se att dom har exakt samma egenskaper bara att dom skiljer i pris. (syftar på den oportabla varianten nu)

Kommentera

ok behöver man ha ett bilbatter till portabla ekolod??
                      Tube for life

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 425 svar
                      239 369 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg SjonsBaever