Ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mycket goda råd från GW!
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Därför tycker jag X-51 ger mest lod för pengarna i dagsläget, kanonfin upplösning som uppfyller rätt högt ställda krav. Inbyggd temp i standardgivaren ett plus. Fartgivare tycker jag personligen är ointressant då jag hellere kikar på en GPSangiven fartuppgift. hade tidigare en Eagle Accura inkl. GPSenhet och var nöjd med det förutom just upplösningen. Men en grym djuptagningsförmåga hade den i alla fall, även om det bara är intressant vid fiske på stora djup, typ havsfiske etc.

Kommentera

F ö kan jag tillägga att man aldrig ska köra med Fish-id inkopplat, den omvandlar i princip allt till fisk ;-)

Kommentera

Mmmm, Håller dock inte med dig om x-51, tycker nog x-87 ger mer för pengarna, med det lodet kommer du upp i över 100 000 pixlar. Bättre lod än så till de pengarna får du inte enligt mig.
          Kolla på denna länk. Detta är ett riktigt bra lod för 3 195:-.

Jämför med andra lod som har över 100 000 pixlar. Ang x-51 så kostar det 2 999 och har endast 38 400 pixlar. Lägg till 200 kronor och få nästan 65 000 pixlar mer. Håller du inte med om det m@?
          För att undika missförstånd: jag är INTE Leif GW Persson. Detta är bara en hyllning till honom.

Kommentera

Tänkte ställa en fråga om portabla ekolod. Är det något att ha och vilket?

/ cobol

Kommentera

Med risk för att få huvudet avbitet efter ovanstående diskussion... Ja det är definitivt ngt att ha. Tre av mina fiskepolare har FishingBuddy 1200 portabelt lod och det har helt revolutionerat vårt fiske. Visst tidigare kunde man av landkonturerna och veteskap från vinterfiske, bottennapp mm veta någorlunda var bottenstrukturerna fanns. Men med lodet kan man bestämma sig för att ligga längs 3,5m:s kurvan och trolla och välja beten efter det som håller sig precis över botten. Man upptäcker dessutom en hel del intressant som man inte visste om sjön tidigare, ex fann vi förra hösten ett grund vi inte visste om, visserligen var toppen på grundet på dryga tio metersdjup, men runt omkring föll det till 25m, snacka om hett gösställe!

Kommentera

Säger som tidigare, om ni bara vill veta djupet kan ni köpa vilket lod som helst, det klarar alla lod, även de portala loden, men kolla antalet pixlar och jämför med ett vanligt lod så ser du att de ligger ganska långt efter. Men skall man ha det till isfiske är ju de de enda allternativet bortsett från att fästa givaren på en pinne och mixtra lite. Jag skulle aldrig köpa ett portabelt lod då upplösningen är för dålig. Allt ligger i antalet pixlar, kolla upp det så vet du om det är ett bra eller dåligt lod. Du bör åtminstånde över 50-60 000 pixlar enligt mig.

Detta är dock satt efter mina åsikter endast, andra tycker kanske det räcker med 20 000 pixlar.
                För att undika missförstånd: jag är INTE Leif GW Persson. Detta är bara en hyllning till honom.

Kommentera

GW då får jag böja mig, helt klart verkar X-87 vara ett bättre köp om det bara skiljer ett par hundringar :-) Hade dålig koll på det lodet faktiskt. Shit happens ;-)

Kommentera

Allt handlar som vanligt om behov, vi fiskar uteslutande från småbåtar, normalt under 4m:s längd samt i flera olika sjöar. Vilket innebär att vi behöver ett lod som vi med lätthet kan flytta omkring. För att få lite perspektiv på ovan nämnda lod kan sägas att FishingBuddy 1200 har enligt Normark 100*65 pixlar (dvs 650pixlar) i skärmen (om jag fattat deras angivelse rätt så det inte är mm eller ngt annat fånigt) kostar på Berras 2990kr. Lowrance X-87 med fart & logg har å andra sidan 320*320 pixlars (dvs 102400 pixlar) upplösning och kostar hos Willys 3895kr. Så... det är bara att välja efter behov och omständigheter...

Kommentera

Nu verkar det dock som det är rea-pris på X-87an, eller är det bara ett försäljningstrix i vanlig ordning? Helt klart skulle jag sätta mina pengar på X87 om jag skulle köpa lod i dagsläget.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 425 svar
                      239 369 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg SjonsBaever  
                      Startad av JontaK, 2019-03-28, 21:01